Har en Woods mrd20 som säkert är tio år gammal. Men nyligen har den börjat gnissla. Inte när bara när kompressorn går utan mer eller mindre alltid. Gissar att det är kopplat till fläkten.

Damm, slitet etc är säkert orsaken, men skulle ni säga att det är lönt att plocka isär? Kanske inte håller längre än så här?
 
Har öppnat och smort glidlager i fläkten på flera.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Har öppnat och smort glidlager i fläkten på flera.
Har precis samma avfuktare (Woods MRD20) och den har börjat gnissla mer och mer. Nu är det nästan oavbrutet och väldigt irriterande.

Jag öppnade upp den för en tid sedan för att försöka hitta var gnisslet kom ifrån, men känner mig lite dum för jag kunde inte komma fram till var jag skulle smörja.

Kan du kanske beskriva förfarandet?
 
Jag har inte haft en sådan modell.
Men fläkten är det vanligaste. Dessa brukar ha glidlager som oljan torkar ut ur.
 
Avfuktaren har nu börjat avge mindre vatten än tidigare samt att det är skumt ljud när kompressorn kör.

Avfuktaren. Woods mrd20 är ca åtta år gammal och vet inte om det är värt att lägga alltför mycket tid eller reservdelar på den.

Tog bort bakstycket och ser att det är väldigt dammigt och isigt i botten. Ska låta isen smälta bort och sen tänkte jag blåsa på ordentligt med tryckluft för att få bort så mkt damm som möjligt.

Bifogar bild, behöver jag demontera mer för att komma åt?
 
  • Bilden visar baksidan av en öppen Woods avfuktare, modell mrd20, med synlig kompressor och en del damm och is längst ner i enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Woods avfuktare modell MRD20 som står på gräsmattan med strömkabeln liggande framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt. Efter den enkla rengöringen bestående av tryckluft och att låta isen smälta kommer felkod C3 fram i displayen. Det innebär läckage av köldmedia enligt manualen.

Denna felkod kom först nu efter rengöringen, hur kan det hänga ihop? Damm/smuts har täppt läckan kanske?
 
Isen kan trycka sönder, behöver inte vara att du har blåst, för det ska rören tåla när dem är i skick.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.