G Ganescha skrev:
Kan man få bidrag om man köper begagnade grejer men installeras av behörig?
Ja, så länge de delar som omfattas av energiklassning lever upp till Boverkets krav så är det inga problem.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
S Sanga skrev:
Ja, så länge de delar som omfattas av energiklassning lever upp till Boverkets krav så är det inga problem.
Tja, det krävs kvitto/faktura från någon som
inhar F-skatt.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
C Cerb skrev:
S Sanga skrev:
Ja, så länge de delar som omfattas av energiklassning lever upp till Boverkets krav så är det inga problem.
Byte från direktverkande EL till en LVVP borde ju då vara okej, även om den är köpt via blocket.se eller en auktion.
 
G Ganescha skrev:
Byte från direktverkande EL till en LVVP borde ju då vara okej, även om den är köpt via blocket.se eller en auktion.
Ja, om du kan visa upp ett kvitto och om det är själva pumpen du köpt; kunna styrka att den har tillräckligt effektiv energiklass. Använd i det fallet då gärna EPREL för att hitta en etikett om du inte redan har en på produkten.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Borken1 Borken1 skrev:
Hej,

Jag ringde Lst igår och frågade om man kunde få bidrag för att byta ut en gammal bergvärmepump, som nått sin tekniska livslängd och som är sönder. De sa att det ska funka enligt detta som står på Boverkets hemsida:

Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög.

Är det någon som vet att detta ska funka? De sa också att man ska söka bidrag från att man börjar med åtgärden, dvs om man ska sätta in ny BVP så kan man söka från den dag en installatör kommer hem till en och börjar.
En oljepanna där oljetanken är borttagen och som nu går enbart på el borde väl i så fall kunna betraktas vara ”ur funktion”? Matningen av bränsle ”läcker” ju och det kostar en slant att ”återställa” den… Eller kombipanna som inte har eldats på så länge att skorstenen inte är godkänd för eldning längre? Glidgjutning av en skorsten kostar mycket kan jag avslöja.
 
Jag har fram till slutet av vintern värmt huset med pellets, men när min gamla passa sa upp sig så installerade jag en begagnad elpanna i paniken som rådde när det började bli kallt i huset.

Tanken är nu att jag ska ersätta den med luft/vatten eller bergvärme.

Funderar nu på om jag skulle kunna ta del av bidraget för energieffektivisering.
Vad jag inte riktigt vet är om det är registrerat någonstans att jag kört med pellets, för jag har inte anmält någonstans att jag bytt till elpanna. Borde jag göra det? Och i så fall till vem?
Sotaren har jag redan pratat med, men jag tänker mer på kommunen eller så.

Alltså om det fortfarande står att jag kör pellets i något register någonstans, så antar jag att jag direkt kommer att bli nekad bidraget..?
 
S Sixten76 skrev:
Jag har fram till slutet av vintern värmt huset med pellets, men när min gamla passa sa upp sig så installerade jag en begagnad elpanna i paniken som rådde när det började bli kallt i huset.

Tanken är nu att jag ska ersätta den med luft/vatten eller bergvärme.

Funderar nu på om jag skulle kunna ta del av bidraget för energieffektivisering.
Vad jag inte riktigt vet är om det är registrerat någonstans att jag kört med pellets, för jag har inte anmält någonstans att jag bytt till elpanna. Borde jag göra det? Och i så fall till vem?
Sotaren har jag redan pratat med, men jag tänker mer på kommunen eller så.

Alltså om det fortfarande står att jag kör pellets i något register någonstans, så antar jag att jag direkt kommer att bli nekad bidraget..?
Du anger vad du har för energikälla i din ansökan. I vissa fall står det med i din energideklaration.
 
Ett par vänner fick bidraget. De hade en äldre luft-luft-värmepump och elelement. De bytte till ny luft-luft-värmepump och samtidigt bytte de till en ny varmvattenberedare med luftvärmepump. De hade inte bytt varmvattenberedare om inte bidraget funnits så ur den aspekten fyllde villkoren i bidraget sitt syfte.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja, har du haft oljepanna som går på olja eller kombipanna som går på olja och el så är du inte berättigad bidraget. Även om vissa lyckats ändå genom att säga att de endast kört på el senaste åren (så ingår de inte enl. villkoren).
Jag fick bidrag på 30.000 för att ha bytt oljepanna mot nyinstallation av bergvärme. Oljepannan har bara gått på olja på vintrarna. Elpatron på sommarhalvåret. När oljepannan till slut fullständigt havererade (den har överskridit sin tekniska livslängd med råge) sattes det in en tillfällig elpatron innan bergvärmen var på plats. Vilken av alla dessa faktorer som föranledde de 30.000 kronorna låter jag vara osagt.
 
H humle63 skrev:
Jag fick bidrag på 30.000 för att ha bytt oljepanna mot nyinstallation av bergvärme. Oljepannan har bara gått på olja på vintrarna. Elpatron på sommarhalvåret. När oljepannan till slut fullständigt havererade (den har överskridit sin tekniska livslängd med råge) sattes det in en tillfällig elpatron innan bergvärmen var på plats. Vilken av alla dessa faktorer som föranledde de 30.000 kronorna låter jag vara osagt.
Jag tror jag fattar nu varför jag fick bidraget. Det var för att jag lät oljepannan köra hela vägen in i kaklet och totalhaverera (fucked up beyond all repair). Om jag istället varit proaktiv, och bytt ut oljepannan mot bergvärme för att oljepannan var 50 år gammal och förmodligen snart skulle haverera, då skulle jag inte fått bidraget. Men om man låter saken ha sin gång och krascha (är reaktiv) då får man bidraget. Så här står det på boverkets sida:

"Om ditt småhus har något annat fungerande alternativ (läs: oljepanna) till uppvärmning räknas ditt hus inte som el-eller gasuppvärmt, oavsett om du använt alternativet för uppvärmning eller inte. Undantag kan göras om alternativet är ur funktion, har uppnått sin tekniska livslängd och kostnaden för att återställa den i brukbart skick kan antas bli mycket hög. I din ansökan måste du göra det sannolikt att kostnaden för återställande kan antas bli mycket hög."
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.