Hej!
Vi ska bygga en bastu i källaren i samband med källare- och badrumsrenovering.
Det blir en hyfsat liten bastu och jag funderar nu kring ventilationen. Jag vill bygga enligt konventionell metod med tilluft antingen bara under dörren, eller även komplettera med stos under aggregatet, och sen föra tillbaka luften till samma rum (badrummet)

Frågan är hur jag gör med frånluften. Jag kan inte gå via taket och regla ner pga begränsad takhöjd om ca 2 meter.
En idé jag har är att gå genom väggen till anslutande rum och via ett spirorör i en isolerad trumma gå tillbaka till badrummet. Isolerad just för att luften inte ska kondensera till vätskeform på vägen. Handlar om en sträcka på ca 1,5 meter.

Tankar? Skulle det kunna funka att få bra drag så här eller är det dömt att misslyckas?
 
  • Teknisk ritning, ventilationssystem i byggnad, måttangivelser, frågor om tilluft, positionering av aggregat, bastuområde planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde fungera utan problem.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi har en liknande lösning i vår bastu där ventilationen går ca 4 meter genom ett annat rum för att komma ut. Jag har inte märkt något problem med ventilationen men å andra sidan så bastar vi ganska sällan.
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Intressant. Funderar själv på liknande lösning. Har du skridit till verkst och hur blev det i så fall?
 
H HemfixarenHulken skrev:
Intressant. Funderar själv på liknande lösning. Har du skridit till verkst och hur blev det i så fall?
Jag har dragit ventkanalen men inte kommit längre med badtun ännu tyvärr. Tror det kommer bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.