GreenYoda
Vi har en kyl från typ 2009, där typskylten saknas.
Google säger Whirlpool ARC 1798 IX (tack ni fantastiska människor som dokumenterar köksbygge 2006 i forum så att en joppe kan hitta dessa 2024! https://www.minhembio.com/Aibo/45938/)

Problem: Varorna längst bak i kylen frös, likaså bakre väggen. Vi rensade avrinning, drog ut & dammsög, konstaterade att tätningslisten hade flera hål.

Beställde originaldel från https://fixpart.se/produkt/whirlpool-indesit-481246818322-dorrtatning
Kollade den nya listen och jämförde noga med gamla så att det var motsvarande.
Tog av dörren, la den på bordet, pulade noggrant bort gammal list med mycket möda och div. svärord 😂
Satte dit ny list med mycket möda och fler svärord 🤓.

Hörnen var ett utsketet härke att få till! Men till slut kom listen på plats, tät och fin.
Sätter tillbaka dörrjäkeln.

Nu är det värre, minimalt vaccumsug och dörren tar inte. Pingviner har gjort sig hemmastadda längst bak.

Jag har provat att köra hårtork runt listen, jag har höjt temperaturen till 7grader tillfälligt, jag har hårdhänt tryckt till dörren. Jag har slut på idéer.
Kan jag ha bänt dörren när jag hade den avskruvad? Hur kan jag isåfall bända tillbaka?

Jag vill VERKLIGEN undvika att köpa ny kyl, för då vill vi byta frysen också och ska vi ändå göra det vill vi ha nya mått och då måste vi flytta ovanskåpen och då måste vi bygga om köket och jag har verkligen inte tid atm.

Finns det någon mer jag kan göra för att ge den konstgjord andning så den lever fram till nästa år?
Ringde Whirlpool och de var ytterst omotiverade att försöka. Ville inte ens veta modellen innan de sa att det inte kommer gå. Sicka pessimister.
 
  • Rostfri kyl och frys från Whirlpool med stora handtag, inbyggda i ett kök under vita överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kylskåpsdörr med delvis borttagen gummilist, på ett mörkt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en skadad kylskåpslist av gummi som har lossnat från en vit kylskåpsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person sätter på en ny tätningslist på en borttagen kylskåpsdörr som ligger på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kylskåpsdörrens nedre hörn med en ny tätningslist nyligen installerad, visas ovanifrån med synlig skruvöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köp en ny dörr så är allt uteslutet
 
GreenYoda
returen returen skrev:
köp en ny dörr så är allt uteslutet
Vet inte om du var seriös men det lär inte finnas att få tag i.
 
nä j
GreenYoda GreenYoda skrev:
Vet inte om du var seriös men det lär inte finnas att få tag i.
nä jag såg det sen att den har utgått
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.