F fribygg skrev:
Då tror jag att du har en dyckertpicka.

I en spikpistol kan du normalt ha 50-90mm lång spik, och tretums räcker ju utmärkt till entums virke, jag har aldrig sett råspont grövre än 23mm.
Du har nog rätt. Det är nog dyckert bara. Funkar bra till tex pärlspont.

Nå. Det är en väldigt liten bod. Så det ska nog gå manuellt åxå.

Jag är i rivfasen, är en bit kvar till återuppbyggnad. Inte ett heltidsprojekt. Men måste bli klart om ett par veckor så jag kan få in prylar som står temporärt placerade nu...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är mest att det skulle funka utmärkt med andrasortering men det verkar inte finnas.

Det är irriterande att det som för ett par år sen kostade en femhundring nu kostar 1500.
Alla bauhaus säljer ut andrasortering av virke. Byggmax har jag inte sett om det bara är vissa eller om alla som gör det. Vissa andra ställen har också andrasortering till salu men de jag känner till säljer det bara till företagskunder.

Däremot får man kanske fråga efter det och/eller hålla sig framme/ha tur när det finns.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
OK, bra, då vet jag att råspont funkar bra som golv! Toppen för bra svar allihopa!

Nästa fråga, ska man slå ihop dem helt, när det är ett uthus som står kallt... Tänker att om jag sätter det nu så borde det krympa på vintern men inte svälla så mkt mer än nu?

Får kolla om det finns nån andrasortering när jag är där, annars är det inga stora mängder och det var billigare än jag trodde. Fick för mig det kostade uppåt 200-250kr/kvm...
 
J JohanLun skrev:
Får kolla om det finns nån andrasortering när jag är där, annars är det inga stora mängder och det var billigare än jag trodde. Fick för mig det kostade uppåt 200-250kr/kvm...
Den du själv länkade till var väl 95 mm bred och kostade under tian per meter, dvs under 110 kr/kvm, ungefär samma pris som tunn OSB
 
J JohanLun skrev:
Nästa fråga, ska man slå ihop dem helt, när det är ett uthus som står kallt... Tänker att om jag sätter det nu så borde det krympa på vintern men inte svälla så mkt mer än nu?
Slå ihop dem och skruva i fjädern, det kommer att krympa Såna små bodar/uthus är bara att köra på.👍 Vårt minsta är väl 7kvm och 20 år.
Ser ut så här idag, även det skruvat i fjäder, skitigt blir det men håller.
Nära bild på skitiga träplankor med knastar och hål, antagligen från ett 20 år gammalt uthus eller bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag köper det som finns i bygghandel, viktigare att hitta rätt längder med minimalt spill än någon "krona mera eller mindre". Har lagt alla bodarna/förråd med fullängd, inga skarvar. Blir ju lite överhäng med fullängd, men ska man ha lite takpapp eller betongplattor blir de fin motvikt, men ingen övervikt.
Släpvagn lastad med långa plankor fastsatt vid en blå bil, står på en gräsbevuxen plats med träd i bakgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.