Dumt nog och dåligt planerat har jag rivit ner kaklet bara för att inse att jag måste nog tänka om..

Jag har idag ett avlångt badrum på cirka 570x130 med två dörrar in av någon anledning.

Tanken är att ändra det till ett badrum och en tvättstuga genom att bygga en vägg mellan dessa men vad ska jag tänka på? Detta ligger i en BRF och jag kom på att jag måste nog fråga föreningen om lov att ändra golvbrunn så det finns en till för tvättmaskinen i nya utrymmet.

Finns det någon lösning jag kan hitta på nu eller är det bara att skippa det då jag inte tänkt på detta innan arbetet påbörjades?
 
Om du bor i en BRF brukar det finnas krav på behörighet för att renovera badrum/tvättstuga.
B byggkillen8264 skrev:
Dumt nog och dåligt planerat har jag rivit ner kaklet bara för att inse att jag måste nog tänka om..

Jag har idag ett avlångt badrum på cirka 570x130 med två dörrar in av någon anledning.

Tanken är att ändra det till ett badrum och en tvättstuga genom att bygga en vägg mellan dessa men vad ska jag tänka på? Detta ligger i en BRF och jag kom på att jag måste nog fråga föreningen om lov att ändra golvbrunn så det finns en till för tvättmaskinen i nya utrymmet.

Finns det någon lösning jag kan hitta på nu eller är det bara att skippa det då jag inte tänkt på detta innan arbetet påbörjades?
Jag vet inte om du behöver fråga om golvbrunnen specifikt. Badrum kräver oftast ett gk (såklart) och det vanliga är att brf kräver att våtrum certifierade företag bygger (men det framgick säkert när du fick gk att renovera).

Både Tvättstuga och Badrum kräver golvbrunn så det finns inget annat sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kolla stadgarna! Den vanliga lösningen i stadgarna är att du underhåller kakel, tätskikt och underliggande behandling på väggar och golv för att fästa tätskiktet, t ex flytspackling, spackling eller ytligt skivmaterial. Föreningen ansvarar vanligen för golvbrunnen (utom dess rengöring och klämringen som ligger på dig) och i golvet inbyggda avloppsrör. Och tappvattenstammar.

Ska du ändra på på dessa rör så behövs styrelsens tillstånd för exakt den ändring som du vill göra. Detta tillståndskrav kan inte ens stadgarna förhandla bort, det är lagkrav på tillståndet.
 
Unikt namn
Att bygga om ventilationen så det passar båda utrymmena är ytterligare en sak som styrelsen sannolikt har åsikter om.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Hur gammalt är badrummet och stam?

Jag tänker att om du fått godkänt ty renovera och branschregler säger att man måste byta brunnen tex? Då lär det ingå i godkännandet.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Om du bor i en BRF brukar det finnas krav på behörighet för att renovera badrum/tvättstuga.
Det är inget univerellt krav, och inte ens säkert att det är lagligt att ställa den typen av krav. Fackmässigt utfört, ja. Behörighet, tveksamt om man kan ställa ett sådant krav.

Globetrot Globetrot skrev:
Både Tvättstuga och Badrum kräver golvbrunn så det finns inget annat sätt.
Det stämmer inte, tvättstuga bör ha golvbrunn men det är inget krav. När det gäller badrum är det enbart krav om det anses vara ett hygienutrymme för personligt bruk, det finns dock krav i PBL att det måste finnas ett sådant hygienutrymme med golvbrunn per bostad. Det är nog inte sannolikt, men det kan vara så att TS har ett annat rum som uppfyller dessa krav.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är inget univerellt krav, och inte ens säkert att det är lagligt att ställa den typen av krav. Fackmässigt utfört, ja. Behörighet, tveksamt om man kan ställa ett sådant krav.


Det stämmer inte, tvättstuga bör ha golvbrunn men det är inget krav. När det gäller badrum är det enbart krav om det anses vara ett hygienutrymme för personligt bruk, det finns dock krav i PBL att det måste finnas ett sådant hygienutrymme med golvbrunn per bostad. Det är nog inte sannolikt, men det kan vara så att TS har ett annat rum som uppfyller dessa krav.
Jasså, ja se där! Jag trodde tvättstuga skulle ha golvbrunn. Men det ser ut som en ”rekommendation” bara.

Lärde mig något nytt då 😅
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Jasså, ja se där! Jag trodde tvättstuga skulle ha golvbrunn. Men det ser ut som en ”rekommendation” bara.
AndersPS AndersPS skrev:
Det stämmer inte, tvättstuga bör ha golvbrunn men det är inget krav.
Fast ett bör-krav från Boverket innebär att man själv måste kunna bevisa att ens eget påhitt klarar det underliggande lagkravet minst lika bra som en golvbrunn gör.
Så hur ska lagkravet lösas om man nu inte har en golvbrunn?

Det är dessutom lämpligt att uppfylla branschreglerna om man inte vill att försäkringsbolaget drar ner på ersättning eller drar in den helt när det blir en vattenskada.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det var precis så som jag trodde det var utformat. Kanske inte fel ändå med andra ord.

Men ibland debatteras lag krav och när krav. Många anser el var det enda med lagkrav. Det är väl kanske inte olagligt att bygga helt fel? Bara väldigt dumt, och inte försäkringbart. Men man hamnar kanske inte i fängelse som om man gör elen själv?
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Det är väl kanske inte olagligt att bygga helt fel?
Om det är något som kräver bygglov så kommer ju inte kommunen att ge slutbesked om man bygger något som bryter mot PBL. Om man ändå börjar utnyttja det som ska ha slutbesked men inte har det så kan det bli vitesbelopp etc. Som jag har förstått det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är något som kräver bygglov så kommer ju inte kommunen att ge slutbesked om man bygger något som bryter mot PBL. Om man ändå börjar utnyttja det som ska ha slutbesked men inte har det så kan det bli vitesbelopp etc. Som jag har förstått det.
Ja, kanske. Men renovering av våtrum eller tvättstuga är sällan bygglovspliktiga.

Men ja, bra att man inte kan bygga nyproduktion mot rekommendationer tänker jag.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.