Hej!

Har en industrihall som ska byggas ut. Tanken är att ansluta nya delens stuprör till samma dagvattenrör (dvs de som är i marken) som utnyttjas av befintliga byggnadens stuprör. Men så funderar jag på om de är tillräckligt stort dimensionerade för att räcka till även för den nya delen. Det är kommunalt dagvatten om det spelar någon roll.

Finns det några lathundar eller schabloner för hur stora dagvattenrör man behöver?
 
R
Hur stor takyta har du idag? Och hur stor takyta blir det med tillbyggnaden?
 
R Rejäl skrev:
Hur stor takyta har du idag? Och hur stor takyta blir det med tillbyggnaden?
Takyta idag (sett rakt ovanifrån, dvs ej med hänsyn till takets lutning) ca 280m2. Takyta totalt med utbyggnaden: ca 540m2
 
R
Ok nästan en dubblering, kan du inte dra separat dagvattenhantering för tillbyggnaden med en ny anslutning så att den gamla inte belastas?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok nästan en dubblering, kan du inte dra separat dagvattenhantering för tillbyggnaden med en ny anslutning så att den gamla inte belastas?
Det är en möjlighet. Men inget jag är intresserad av om det inte behövs.
 
R
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det är en möjlighet. Men inget jag är intresserad av om det inte behövs.
Jag är rädd för att ett 110 rör är för dåligt vid skyfall och större mängder regn..
Så då är alternativet att gräva upp det gamla och dimensionera upp det i så fall om det är lättare för dig..
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag är rädd för att ett 110 rör är för dåligt vid skyfall och större mängder regn..
Så då är alternativet att gräva upp det gamla och dimensionera upp det i så fall om det är lättare för dig..
Med den ytan som blir och en åskskur med efterföljande kraftfullt regn, tex 50 mm så blir det ca 25 m3 som ska rinna bort. 110 är för tunt. Nu är det nog inte ofta som dom mängderna ramlar ner från himlen, men det måste alltid räknas med det som kallas exstremt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är konsekvensen om hängrännor och rör når sin maxgräns och rinner över säg vart femte år? Om konsekvensen är minimal så dimensionera inte för det. Google säger att 110 mm ledning klarar kring 10 kubikmeter i timmen. Det är ju kring 20 mm regn på en timme, d v s ett rejält regn.

Ett alternativ är ju att lägga ett dagvattenlager på några kubik inte för långt från byggnaden och sen låta befintliga 110 mm få från det. Det fungerar då som en buffert vid störtregn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är konsekvensen om hängrännor och rör når sin maxgräns och rinner över säg vart femte år? Om konsekvensen är minimal så dimensionera inte för det. Google säger att 110 mm ledning klarar kring 10 kubikmeter i timmen. Det är ju kring 20 mm regn på en timme, d v s ett rejält regn.

Ett alternativ är ju att lägga ett dagvattenlager på några kubik inte för långt från byggnaden och sen låta befintliga 110 mm få från det. Det fungerar då som en buffert vid störtregn.
Hängrännorna blir översvämmade årligen vid vanliga enplanshus som har ca 2-300m2 tak med bara att 110 rör som evakuering..
Att ha uppemot 6-700m2 takyta skulle jag säga är alldesles för mycket det kommer att svämma över ganska ofta med dagens regnmängder..
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Hängrännorna blir översvämmade årligen vid vanliga enplanshus som har ca 2-300m2 tak med bara att 110 rör som evakuering..
Att ha uppemot 6-700m2 takyta skulle jag säga är alldesles för mycket det kommer att svämma över ganska ofta med dagens regnmängder..
Frågan är ju om man behöver evakuera allt vatten på en gång. Beror på byggnad och tomt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är ju om man behöver evakuera allt vatten på en gång. Beror på byggnad och tomt.
TS kanske kan bygga en försröjningskista eller likanande magasin för fördröjning men vi vet så lite av hans planer men att bara släppa på allt dagvatten ifrån så stora takytor är inte att rekomendera..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
TS kanske kan bygga en försröjningskista eller likanande magasin för fördröjning men vi vet så lite av hans planer men att bara släppa på allt dagvatten ifrån så stora takytor är inte att rekomendera..
Det ska ju också anmälas till kommunen och de kan ha synpunkter på direktutsläpp från stora tak utan retentionsmagasin.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med den ytan som blir och en åskskur med efterföljande kraftfullt regn, tex 50 mm så blir det ca 25 m3 som ska rinna bort. 110 är för tunt. Nu är det nog inte ofta som dom mängderna ramlar ner från himlen, men det måste alltid räknas med det som kallas exstremt.
Nu vet jag inte riktigt var 110 kom ifrån. Jag vet idag inte vad jag har för dimension i marken. Min tanke är att det borde finns någon guide som säger: 500m2, då ska det vara 160mm rör. Typ.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
Det var jag som förutsatte att du har 110 på det befintliga då det är det allra vanligaste..

Men även om du dimensionerar upp rören så behövs det någ ett fördröjningsmagasin av något slag..
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.