Låter som läge att investera i en högtryckstvätt & en rör-rengöringsslang, kostnaden täcks av ett spolbilsbesök!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Låter som läge att investera i en högtryckstvätt & en rör-rengöringsslang, kostnaden täcks av ett spolbilsbesök!
Vet inte om det skulle hjälpa. Han har nu varit här i en timme och inte klar än. Jag börjar bli riktigt orolig över kostnaden för det hela (( Verkar en svår stopp...
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Vet inte om det skulle hjälpa. Han har nu varit här i en timme och inte klar än. Jag börjar bli riktigt orolig över kostnaden för det hela (( Verkar en svår stopp...
Du ställer krav på BRFen hoppas jag. Du har gott lagstöd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ställer krav på BRFen hoppas jag. Du har gott lagstöd.
Jo men inte om spolbilschauffören mer exakt kan avgöra var stoppet sitter. (därav mitt tidigare inlägg)
Är det mer "diffust" så kan en styrelse säga att det är lägenhetsinnehavaren som använt avloppssystemet som "sopnedkast".
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men inte om spolbilschauffören mer exakt kan avgöra var stoppet sitter. (därav mitt tidigare inlägg)
Är det mer "diffust" så kan en styrelse säga att det är lägenhetsinnehavaren som använt avloppssystemet som "sopnedkast".
Det tycks de ju säga i alla fall.
 
Fortsättningen på avloppsdramat: de har inte lyckats lösa problemet. Till slut ringde chefen och sa att stoppet sitter i stammen, precis vid anslutningen till stammen och de tycker att fortsatt dialog ska vara med föreningens ansvariga. De har inget nummer så jag gick dit och ringde på dörren. Som tur var öppnade han och de pratade med spolfirman i telefon (jag tryckte på högtalaren så jag kunde höra allt). Chefen sa att han känner till den här föreningen och att det är problem här och att han tycker att det nu är föreningen som ska bestämma hur hanteringen ska ske. Styrelsemedlemmen försökte först förneka allt och säga att det är mitt fel och att stammarna är spolade. Då sa spolarfirmchefen att senast han var i föreningen fick han veta att de aldrig spolat stammarna inne i byggnaden, då erkände styrelsemedlemmen att de bara spolat utanför byggnaderna (?). Tills slut efter om och men sa han att han godkänner max 2 timmar till och står för kostnaderna. Sen efter avslutat samtal gick han till killen på plats och även av honom fått bekräftat att de tycker det sitter i stammen. Då sa han att han vill veta vad det var för om det är nåt föremål eller fettlager så är det mitt fel och då är det jag som ska betala. Så trött jag är och så stressigt! Om han nu redan godkänt att föreningen betalar för två timmar till, hur kan han då ändra det efteråt? Jag har ju inte godkänt två timmar till? Usch ((
 
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hur stor är föreningen?
Prata med dina grannar
 
L Lappkattfot skrev:
Fortsättningen på avloppsdramat: de har inte lyckats lösa problemet. Till slut ringde chefen och sa att stoppet sitter i stammen, precis vid anslutningen till stammen och de tycker att fortsatt dialog ska vara med föreningens ansvariga. De har inget nummer så jag gick dit och ringde på dörren. Som tur var öppnade han och de pratade med spolfirman i telefon (jag tryckte på högtalaren så jag kunde höra allt). Chefen sa att han känner till den här föreningen och att det är problem här och att han tycker att det nu är föreningen som ska bestämma hur hanteringen ska ske. Styrelsemedlemmen försökte först förneka allt och säga att det är mitt fel och att stammarna är spolade. Då sa spolarfirmchefen att senast han var i föreningen fick han veta att de aldrig spolat stammarna inne i byggnaden, då erkände styrelsemedlemmen att de bara spolat utanför byggnaderna (?). Tills slut efter om och men sa han att han godkänner max 2 timmar till och står för kostnaderna. Sen efter avslutat samtal gick han till killen på plats och även av honom fått bekräftat att de tycker det sitter i stammen. Då sa han att han vill veta vad det var för om det är nåt föremål eller fettlager så är det mitt fel och då är det jag som ska betala. Så trött jag är och så stressigt! Om han nu redan godkänt att föreningen betalar för två timmar till, hur kan han då ändra det efteråt? Jag har ju inte godkänt två timmar till? Usch ((
Jo men sitter stoppet i själva vid själva stammen så ska banne mig föreningen betala för stoppet och inte komma med en massa skitsnack om fett och dylikt. Sen prata ihop dig med dina grannar och avsätt de här gycklarna vid nästa årsmöte!
 
Claes Sörmland
L Lappkattfot skrev:
Fortsättningen på avloppsdramat: de har inte lyckats lösa problemet. Till slut ringde chefen och sa att stoppet sitter i stammen, precis vid anslutningen till stammen och de tycker att fortsatt dialog ska vara med föreningens ansvariga. De har inget nummer så jag gick dit och ringde på dörren. Som tur var öppnade han och de pratade med spolfirman i telefon (jag tryckte på högtalaren så jag kunde höra allt). Chefen sa att han känner till den här föreningen och att det är problem här och att han tycker att det nu är föreningen som ska bestämma hur hanteringen ska ske. Styrelsemedlemmen försökte först förneka allt och säga att det är mitt fel och att stammarna är spolade. Då sa spolarfirmchefen att senast han var i föreningen fick han veta att de aldrig spolat stammarna inne i byggnaden, då erkände styrelsemedlemmen att de bara spolat utanför byggnaderna (?). Tills slut efter om och men sa han att han godkänner max 2 timmar till och står för kostnaderna. Sen efter avslutat samtal gick han till killen på plats och även av honom fått bekräftat att de tycker det sitter i stammen. Då sa han att han vill veta vad det var för om det är nåt föremål eller fettlager så är det mitt fel och då är det jag som ska betala. Så trött jag är och så stressigt! Om han nu redan godkänt att föreningen betalar för två timmar till, hur kan han då ändra det efteråt? Jag har ju inte godkänt två timmar till? Usch ((
Nej, styrelsemedlemmen slöt ett avtal med spolfirman. Nu är det inte du som betalar längre. Slut inga nya avtal med spolfirman utan hänvisa till att föreningen uppgivit att de är beställare av tjänsten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, styrelsemedlemmen slöt ett avtal med spolfirman. Nu är det inte du som betalar längre. Slut inga nya uppdrag med spolfirman.
De sa att jag måste ändå betala de två timmarna de varit här innan samtalet (vilket är redan jättemycket för mig, har egentligen beställt bilen för en timme), men att de skickar fakturan för de andra två timmarna till föreningen. Jag är ändå tacksam att firman själv tagit upp det här till föreningen och satt press på dem. De är verkligen inte samarbetsvilliga och försöker slingra ur på alla sätt och vis. Tydligen har de till och med redan varit i min lägenhet precis innan jag flyttat in och spolat. Arbetaren som är på plats säger att det är dåligt planerade ledningar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C
L Lappkattfot skrev:
Styrelsemedlemmen försökte först förneka allt och säga att det är mitt fel och att stammarna är spolade.
Alltså, detta är bland det dummaste jag hört.
Är det någon som varit i kontakt med lägenhetsinnehavaren på nedervåningen för att försäkra sig om att det inte kommit upp något vatten där?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur stor är föreningen?
Prata med dina grannar
Bara 30 lägenheter. Och mer är 10 % av grannarna är också styrelsemedlemmar. Ska försöka ta kontakt med dem som tidigare postat inlägg om problem med avloppet.
 
C cpalm skrev:
Alltså, detta är bland det dummaste jag hört.
Är det någon som varit i kontakt med lägenhetsinnehavaren på nedervåningen för att försäkra sig om att det inte kommit upp något vatten där?
De har varit i kontakt med den och de har kommit och kollat. De säger att det luktar avlopp men inget vatten. De har inte kunnat spola igenom stoppet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dags för kameran..vad är det för stopp.

Helt sjukt, till och med jag har en kamera (endoskop) med 10 meter kabel, kostar <400 kronor.
 
D Dilato skrev:
Dags för kameran..vad är det för stopp.

Helt sjukt, till och med jag har en kamera (endoskop) med 10 meter kabel, kostar <400 kronor.
De har fört in kameran både innan arbetet och även nu efter alla försök och säger att just nu kan de bara se massivt fettlager och inget annat. Styrelsemedlemmen säger att det kanske är något föremål eller att jag har hällt fett i avloppet. Arbetaren säger att de rören som utgår från mitt avlopp var fina utan det är långt in som problemet börjar.
 
  • Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.