Hej, har försökt få svar av sotaren i vårt distrikt om min tänkta kamininstallation är godkänd men alla är på semester vad det verkar. Som ni ser på bilden går kaminröret genom en plåttrumma (i praktiken skorstenen) hela vägen från innertaksplåten till upp över taket där huven tar vid. Utrymmet mellan kaminröret och plåttrumman är 5,75 cm, vilket gör att jag kan isolera röret med en 55 mm brandmatta. Vad tror ni, kommer installationen bli godkänd?
 
  • Kaminrör genom plåttrumma från innertak till takhuven, med utrymme för brandmatta mellan röret och trumman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skorsten inspekteras på vinden. Kaminröret går genom en plåttrumma, isolering syns runt omkring och det finns smält tjära på trumman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med svart tak där en kamininstallation syns som ett utskjutande rör genom taket. Bilden visar även omgivande grönska och blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rökröret SKA isoleras i trumman och den mattan som du säger om , är godkänd, Röret ska även vara isolerat 0,5 meter nedanför taket, samt en plåtskoning i taket på min 30 cm från röret bra att inte isolera hela vägen mellan kamin och tak, mycken värme blir det från röret.
 
J jonaserik skrev:
Rökröret SKA isoleras i trumman och den mattan som du säger om , är godkänd, Röret ska även vara isolerat 0,5 meter nedanför taket, samt en plåtskoning i taket på min 30 cm från röret bra att inte isolera hela vägen mellan kamin och tak, mycken värme blir det från röret.
Ah, tack för svar. Check på brandmattan då, och jag antar att man isolerar hela rökröret från genomföringen i innertak till skorstenen slut? Undrar lite om det dör med att isolera en halvmeter nedanför innertaket, finns det färdiga moduler för det, så att man får det snyggt? Sedan har jag redan satt fast rökröret i kaminen med pannkit och det finns dåliga möjligheter att få på någon form av isoleringskrage ovanifrån. Går det att lösa tro?
 
Finns modulbitar med isolering på och har en aluminiumklädsel, som träs på röret från kaminen och sticker upp någon decimeter i bjälklaget, där det möter din matta tajt. Nu sitter det lite rör här och där, så det kan bli svårt att få dit en bit. Det viktigaste är att det finns isolerade delar hela vägen ( min 50 cm från innertaket ) och ner. Det med en täckplåt i taket, så kan en plåtis klippa till 2 bitar ( halvor ) som passar på röret och sätts från varsitt håll mot rökröret, så du behöver inte försöka med att trä något över något rör.
 
  • Gilla
Henrik W1
  • Laddar…
Säkert en dum fråga, men varför inte använda sig av godkända system på rökröret?

Mitt rökrör är isolerat 200 mm nedanför innertak och vidare ut genom vind.

Inga bekymmer med fejarmästaren och alla godkännande alla och papper på plats även att jag är närmare än de föreskrivna 50 mm som föreskrivs.
 
Minns jag rätt från jag fick min bastu godkänd så skulle det vara 50 mm luftspalt mellan insida schakt och isolering. Det var 2017 jag tog i bruk en bastu som var byggd runt 1988... Inga typpapper eller dokument fanns... Men hemgjord skorsten. Röret är isolerat 500 mm nedanför innertak. Isolering 50mm. Klätt med aluminium där den är synlig.
 
  • Gilla
Henrik W1
  • Laddar…
Schematisk vy över en byggnadsdetalj med avluftning, foderrör, stenull, schaktvägg, träbjälke, styrplåt och olika lager av isolering med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna bild i en annan tråd...
 
  • Gilla
Henrik W1
  • Laddar…
H HSP skrev:
[bild]
Hittade denna bild i en annan tråd...
Ah, det blir värre och värre. 5 cm luft i trumman finns det inte utrymme för. Känns som jag behöver ta ut en sotare som får kolla på plats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.