Jag skall sänka taket i min nya lya. Jag är med på att man skall ha reglar, hur de skall sitta och allt. Frågorna är få och antagligen enkla.

Hur tjocka plank skall det vara? 40mm eller nåt sånt? Räcker det?

Sen hur fäster man reglarna i taket? Vinkeljärn?

Tell me!

Jag, som ni märker, har aldrig gjort något sånthär förr men jag lär mig väl när jag försöker helt enkelt.. Man lär ju sig bäst på sina misstag har jag märkt!

Tack på förhand.
 
Varför ska du sänka taket och hur mycket ?
 
Det skall bli spotlights i taket i hallen och garderoben.

Det skall sänkas ~6cm om jag uppskattar rätt. Det blir inte så mycket men det är tillräckligt för att få bra plats med spottarna :)
 
Tja, om du behöver komma ner 60 mm så är väl reglar 45*70 på högkant ett bra val. Hur du ska fästa dem beror lite på. Är det betongtak så skulle jag borra hål genom regeln, borra hål i taket och fästa med fransk skruv och plugg. Det får bli relativt tätt (cc 300-450 mm kanske) och med rejäl plugg, för jag gissar att du ska klä med typ gips eller nåt och det är ju ganska tungt. De längst ut är kanske lättare att fästa mot väggarna. Är det trä i taket skulle jag gjort nåt liknande och skruvat rätt upp i ovanliggande reglar.

Är det inte så långa spännvidder det rör sig om kan du kanske lägga regeln i en balksko och fästa i väggarna och sen bara stödja med någon skruv/plugg mitt på regeln.

60 mm låter lite för en spot, de brukar vilja ha minst 100 mm uppåt.
 
Taket jag köpt är så lätt att man häftar upp det i reglarna så det räcker nog med att fästa i väggarna och en stödskruv i mitten! CC30 skall det vara..

Spottarna har det lilla skyddsavståndet. Det är jättelite men lika sant som det är lite.

Kolla in IKEAs hemsida och leta upp dem. Jättebilliga! 99:- för tre stycken och de är vattenskyddade.
 
Spottarna från IKEA, det borde jag fattat, jag har likadana själv !
 
Är IKEA's spottar prima eller ? Skall sänka lite tak jag med, vad är inbyggnadsdjupet exakt ?

Kan ni rekommendera dessa eller  ?   :-/
 
Jag vill också höra ett utlåtande på dom spottarna tack ;)....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.