Kollar efter en vedpanna som ska ersätta en gisten Egor V25.
Ska sätta in tre 500-liters acktankar och dra en massa rör och tanken att få till en mer effektiv eldning.
Som frågan i rubriken lyder - är det lönt att satsa på en begagnad Atmos DC 35 SF?

Den begagnade jag har kollat på verkar inte ha någon keramik
i det översta halvcirkelformade förbränningsutrymmet
Begagnad vedpanna Atmos DC 35 SF, fronter med öppet halvcirkelformat förbränningsutrymme utan synlig keramik, står i ett garage eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


förutom den lilla "stenen" med ett avlångt hål i mitten.
Kan detta stämma?
Insidan av ett vedpannans förbränningsutrymme med sotade väggar och en sten med ett avlångt hål i mitten på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det nedersta utrymmet har en sten med lustig form
Halvcirkelformat förbränningsutrymme i en vedpanna med keramikstenar, som diskuteras för sin funktion och skick, potentiellt utan övre keramik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sallad skrev:
Kollar efter en vedpanna som ska ersätta en gisten Egor V25.
Ska sätta in tre 500-liters acktankar och dra en massa rör och tanken att få till en mer effektiv eldning.
Som frågan i rubriken lyder - är det lönt att satsa på en begagnad Atmos DC 35 SF?

Den begagnade jag har kollat på verkar inte ha någon keramik
i det översta halvcirkelformade förbränningsutrymmet
[bild]

förutom den lilla "stenen" med ett avlångt hål i mitten.
Kan detta stämma?
[bild]

Det nedersta utrymmet har en sten med lustig form
[bild]
Är en Atmos DC 35 SF så kass att ingen ens har något att säga?
Såg ett inlägg av "2an" där det bland annat pratas om 75% verkningsgrad och skulle därmed vara lika kass som min gamla Egor V25 utan keramik!
Det finns bara lite vaga uppgifter om verkningsgraden på nätet och som alltid vet man inte vem man ska tro på.

https://www.byggahus.se/forum/members/2an.21029/

https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-en-ctc-v35-vedpanna.43967/post-106980
 
Hur mycket ved kan du spara per år eller under din livstid om du istället sätter in en modern effektiv panna? Lönar det sej ekonomiskt?
 
F fribygg skrev:
Hur mycket ved kan du spara per år eller under din livstid om du istället sätter in en modern effektiv panna? Lönar det sej ekonomiskt?
Självklart är det vansinne att satsa minst 40 - 60 tusen på en ny panna om en något hyfsat begagnad kan funka. Några procent hit eller dit är ingen grej men om det skiljer 20 - 30 % så måste man ju tänka efter.
Den gamla pannan har nog gjort sitt sitt vid detta laget så det är väl något sådant jag försöker få klarhet i, hur pass dålig en Atmos DC 35 egentligen är eller om jag ska se mig om efter något mer beprövat(?)

Man har hört och sett allt från 70 till 90 procent verkningsgrad men vet någon egentligen vad det kan vara i verkligheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.