Hej,
Vi har nyligen flyttat till ett hus där det sitter ett Ballingslövkök från ca 2002. Köket är jättefint, kanske inte det mest moderna, men i väldigt bra skick.

Gångjärnen som sitter på är odämpade, och jag skulle vilja köpa till dämpare till dessa. Gångjärnen har rundade hål på stomsidan, och överallt där jag hittar blumotion-dämpare står det att dessa endast passar gångjärn med fyrkantiga hål.

Är det någon som av erfarenhet vet att de passa/inte passar, eller kan tipsa om någon annan produkt som passar?

Jag har en bra bit till närmaste Ballingslövåterförsäljare, och hon som svarade på kundtjänst var inte den mest hjälpsamma.

Någon? ☺️
 
  • Odämpat gångjärn från Ballingslövkök med rundade hål på en trästomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärne från Ballingslövkök med odämpade gångjärn och rundade hål för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davoda
  • Laddar…
Hej,

Jag kan bekräfta att det inte passar. Dämparna sitter fast med en liten fjäder och den passar inte i det runda hålet.

Kanske kan man fila upp hålet så det blir rektangulärt och passar dämparna. Annars får du köpa nya gångjärn, de är standard hål i både luckorna och stommarna så rätt enkelt att byta. Dessutom behöver du bara byta ett gångjärn per lucka.
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hör med Theofils, dom säljer gångjärn från Blum och bör har kunskap om detta.
[länk]
E etompau skrev:
Hör med Theofils, dom säljer gångjärn från Blum och bör har kunskap om detta.
[länk]
Tack för tips! Ska höra med dem.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Hej,

Jag kan bekräfta att det inte passar. Dämparna sitter fast med en liten fjäder och den passar inte i det runda hålet.

Kanske kan man fila upp hålet så det blir rektangulärt och passar dämparna. Annars får du köpa nya gångjärn, de är standard hål i både luckorna och stommarna så rätt enkelt att byta. Dessutom behöver du bara byta ett gångjärn per lucka.
Fila låter ju spontant jobbigt om man är lat.
Menar du att jag kan gå till Ikea och köpa vanliga standardgångjärn med dämpare?
 
Enklast är som snapphanen tipsade om, köp ett nytt gångjärn med passande dämpare, då ex. från Theofils.
Har själv gjort det till en gammal köksinredning.
 
  • Gilla
Davoda
  • Laddar…
Kanske att just IKEA:s inte passar, de har en annan hålbild i stommen till METOD skåpen. Gångjärnen till PAX fungerar men de säljs i 4-pack och bara 2 av dem har dämpning. Clas Olsson säljer BLUM gångjärn med dämpning: https://www.clasohlson.com/se/p/40-7888
 
Blumotion 973A kan passa, dock kan man få böja till flärparna lite. Artnr. Hos Claes : 40-7136.
Funkade fint hos mig med liknande gångjärn för 10 år sedan.
Mvh mindis
 
M mindis skrev:
Blumotion 973A kan passa, dock kan man få böja till flärparna lite. Artnr. Hos Claes : 40-7136.
Funkade fint hos mig med liknande gångjärn för 10 år sedan.
Mvh mindis
Behövs något speciellt verktyg för att få till det eller räcker det med t ex en tång?
 
En tång funkar fint. Finns väl tvåpack att köpa, kan ju vara bra att börja med det så man ser att det fungerar innan man köper på sig en massa.
Finns 10 pack på Amazon för 199, så det är ju inte så dyrt annars.
Mvh mindis
 
  • Gilla
Fö Ef
  • Laddar…
Kan någon förklara hur man skall få fast Ikeas dämpare till gångjärnen mina vill inte sitta kvar helt hopplösa
 
Jag vet inte hur ikeas dämpare ser ut men jag kan iaf demonstrera hur jag gjorde för att fästa en blum-dämpare i de runda hålen:

Närbild av en Blum-skåpdörrsdämpare monterad för att demonstrera infästning i de runda hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar sitta OK tycker jag, men framtiden får väl utvisa om det håller över tid.
 
  • Gilla
jarenback och 1 till
  • Laddar…
F Fö Ef skrev:
Jag vet inte hur ikeas dämpare ser ut men jag kan iaf demonstrera hur jag gjorde för att fästa en blum-dämpare i de runda hålen:

[bild]

Det verkar sitta OK tycker jag, men framtiden får väl utvisa om det håller över tid.
Hur har det gått? Höll det? Är pågång och ska installera dämpare på mina luckor. Har också äldre blumgångjärn med rundade hål.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.