G gargamelsbadru skrev:
Grejen är ju att det inte bara är ett hål utan plasten är borttagen, bilder med plast är före-bilder, alltså under rivning innan plasten till slut togs bort.
Även t.ex. där avloppsröret har byggts in har de inte satt upp ny plast trorts att det fanns där innan 🤔
Om jag inte minns fel så ska man väl inte ha plast i äldre hus i väggarna vid renovering av badrum. Du ska ju ha tätskikt på väggarna
 
G GoGetLost skrev:
Om jag inte minns fel så ska man väl inte ha plast i äldre hus i väggarna vid renovering av badrum. Du ska ju ha tätskikt på väggarna
Du har helt rätt. Jag har helt glömt bort att det var ett badrum som byggdes. Då ska man absolut inte ha någon plast i väggarna, då det isåfall blir dubbla tätskikt.
Man ska också helst undvika plast i äldre hus, som du säger. Men, om man har tilläggsisolerat mycket, så blir man så illa tvungen att ha plast ändå.
 
A AG A skrev:
Du har helt rätt. Jag har helt glömt bort att det var ett badrum som byggdes. Då ska man absolut inte ha någon plast i väggarna, då det isåfall blir dubbla tätskikt.
Man ska också helst undvika plast i äldre hus, som du säger. Men, om man har tilläggsisolerat mycket, så blir man så illa tvungen att ha plast ändå.
Tack för alla svar.

Jag får det till att tilläggsisoleringen är ca 8-9cm. Vad jag vet var det inget de kollade upp eller fråga om utan bara rev ner allt.
 
G gargamelsbadru skrev:
Tack för alla svar.

Jag får det till att tilläggsisoleringen är ca 8-9cm. Vad jag vet var det inget de kollade upp eller fråga om utan bara rev ner allt.
Men är det rätt uppfattat att det hantverkarna bygger, ska bli badrum?
För om så är fallet, så ska plasten bort helt oavsett. I ett badrum sätter man endera en tät plastmatta, eller en tätskiktsfolie under kaklet. Plastmattan, och/eller tätskiktet fungerar delvis på samma sätt som plasten. Dvs att den hindrar fuktig luft att komma in i väggen.
Dubbla sådana tätskikt kan stänga in fukt i väggen, vilket inte är bra. Därför ska man absolut inte ha det.
Så om det är ett badrum som byggs, så har hantverkarna gjort helt rätt.
 
A AG A skrev:
Men är det rätt uppfattat att det hantverkarna bygger, ska bli badrum?
För om så är fallet, så ska plasten bort helt oavsett. I ett badrum sätter man endera en tät plastmatta, eller en tätskiktsfolie under kaklet. Plastmattan, och/eller tätskiktet fungerar delvis på samma sätt som plasten. Dvs att den hindrar fuktig luft att komma in i väggen.
Dubbla sådana tätskikt kan stänga in fukt i väggen, vilket inte är bra. Därför ska man absolut inte ha det.
Så om det är ett badrum som byggs, så har hantverkarna gjort helt rätt.
Ok, tack.
Det som förvirra mig var stycket

"
Använder vi ett tätskikt med ett ånggenomgångsmotstånd överstigande 2,5 miljon s/m får vi inte omvänd fuktmekanik och plasten kan sitta kvar. Detta är bakgrunden till varför det står som det står i BBV 21:1 punkt 3.2 Våtzoner.

Tidigare kunde man få problem om en del av duschplatsen hamnade på yttervägg, på grund av omvänd fuktmekanik. Rekommendationen var då att ta bort plasten på ytterväggen.


Ett sådant ingrepp ledde till att man ändrade i den befintliga huskonstruktionen och att någon skulle ta ansvar för detta.


Enligt BBV21:1 Punkt 6.1.1.
Vid yttervägg där plastfolie är monterad som ångspärr vid skivkonstruktion eller osäkerhet om väggens konstruktion rekommenderas ett ånggenomgångsmotstånd på minst 2,5 miljoner s/m.
".
 
D Danne824 skrev:
Har lite svårt att se, har de läggt ett rör för kabeln/ledningarna eller är det en EXQ/EKK som är tänkt att bara döljas bakom takgipset?
Vad är det för kabel?
Om det är som det sista tycker inte jag att det är okej.
Vad jag kan se är alla kablarna bakom tätskiktet och i dosor där de ska ut är dragna med FK i flex (tror jag är korrekt term?).


Hand håller i grått flexrör med synliga kablar i grönt, svart, och blått, mot en bakgrund av vitt väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektriska kablar i olika färger sticker ut från ett hål i en vit vägg under en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablar dragna i flexrör bakom tätskikt synliga genom två dosor i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G gargamelsbadru skrev:
Vad jag kan se är alla kablarna bakom tätskiktet och i dosor där de ska ut är dragna med FK i flex (tror jag är korrekt term?).


[bild]

[bild]
[bild]
Snyggt! Gillar 👌.
Tack för återkopplingen.
 
Nu har vi blivit ganska missnöjda med dessa hantverkare, vi vet att vi alltid har rätt att avrbyta avtal och betala eventuell ersättning. Men är detta skäl nog för att kunna t.o.m. häva skulle ni säga?

Lagd golvvärme:
Bild av en golvvärmeinstallation med vit kabel i ett rutmönster, små blå klämmor och brunnrör nära mitten, inlägg nämner fel på hantverkares installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rutorna är 7x7cm, Ebeco säger minst 20cm från golvbrunn.

De hade missat att elen behövde dras om så blev en ÄTA på 10 000.

Avluftningen innan bestod av en vacuum-ventil bakom ventilen, vilket de hade missat. De sa att de inte rekommendera den lösningen (förståligt) men när jag fråga om alternativ sa de, "ett separat rör, jag kan inte svara på exakt hur vi löser det". Så var vi tvugna att ta ett beslut om hur vi skulle gå till väga.

En konversation om ett avloppsrör i WC, som de redan hade satt upp. gick ungefär så här
1. Vi kan fräsa in det i väggen och göra rummet bättre, 15 000.
- vi svarar nej tack
2. Vi kan fräsa in det för 5000, blir mycekt bättre.
- vi säger nej
3. Vi gör det gratis
- vi säger nej, vill bli klara istället
4. De skyller på besiktningsmannen har sagt att den måste in i väggen.
- vi synar det och säger att det nämndes inte när han var här.
5. De drar in VVs-firman som säger att de syftade på andra rör. Trots att de var väldigt tydliga från början om vilket rör det gällde.

Offert gällde utanpåliggnade rör, de hade missat att de tydligen itne skulle vara ok enligt säker vatten så vi fick iaf dolda "gratis" men känns som att de borde haft koll på detta?

Små saker:
Kopplat ur en taklampa i hallen utanför ett badrum.
Slängt delar till badkar vi sagt vi vill behålla.
Diverse skador på saker runt om.
 
H Hybro skrev:
Möjligen är det värt att notera vart kabeln ligger, inför framtida "hängauppsaker". Risken med dold kabel är ju att redan när gipset ska skruvas, så kan det gå fel.

Själv skulle jag nog låtit kabeln gå rakt upp genom taket till en kabeldosa. Därifrån rakt ned dit du önskar sätta t ex takarmatur.
Det kan medföra stora kondens problem om man inte isolerar slangen noga!
 
Gällande avståndet till golvbrunnen så vill jag minnas att det är för att man inte ska riskera att torka ut golvbrunnen i längden. Dvs inte något gigantiskt problem och något som ni kanske kan acceptera om resten är okej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.