Hej!

VI hade gäster i helgen i "nya" sommarhuset och det bubblade i avloppen av allt spolande och vattnet tog lång tid på sig att rinna undan på vissa ställen, så började försöka rensa alla avlopp idag. (nyligen inköpt och nytillträtt gammalt hus så har inte meckat med avloppet här tidigare)

Stötte på denna märkliga golvbrunn med vattenlås under badkaret men inget uppenbart sätt att lossa vattenlåset. Normalt brukar det finnas nån typ av draghandtag eller anordning för att lossa vattenlåset, men inte här (vad jag kan se iallafall).

Vattenlåset sitter som berget och jag har försökt dra upp (genom att föra ner handen och dra uppåt i kanten på vattenlåset) men det sitter stenhårt. Försökte även lirka och bända med flatmejsel utan framgång, känns som jag tar sönder plasten om jag tar i mer.

Huset har renoverats på 90 talet så brunnen bör vara från då nån gång.
Har sökt runt på internet men inte hittat nåt så jag tänkte här finns säkert någon som har bra tips 😀

(Det runda hålet man ser på toppen är stängt men kanske är det tänkt att man ska borra hål här och plugga igen med gummiplugg efter man kört med avloppsrensaren?)

Så mycket tacksam för tips hur man bör göra!? (kanske vet nån vilken tillverkare det är?)
 
  • Närbild av golvbrunn med vattenlås under badkar, vitt plastvattenlås fastspänt utan synligt handtag eller mekanism för att lossa det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla brunnar brukar inte gå att dra ur vattenlåset utan det är renshål ist.
 
  • Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Den där är ju inte så gammal, måste gå att demontera.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Claes Sörmland
Golvbrunnen är mer 60-70-tal i sin design.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tycks vara samma typ av brunn som i denna tråd. Är märkt JAFO i plasten:

[länk]
Jo sen ett till litet dilemma är att för fritidshus så drog man ofta gråvattnet från en dusch till en stenkista och om nu gästerna var "långduschare" så kan det även vara trubbel med stenkistan och inte stopp i brunnen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tycks vara samma typ av brunn som i denna tråd. Är märkt JAFO i plasten:

[länk]
Där ser man! Du hittade en snarlik med en gång, med bild där man kan läsa beteckning! - tackar ödmjukast Claes!
Jafo - B/110-PR -PP står det på bilden. Försökte hitta men får nog söka mer..

Verkar som man får borra upp hålet på toppen på den jag har?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo sen ett till litet dilemma är att för fritidshus så drog man ofta gråvattnet från en dusch till en stenkista och om nu gästerna var "långduschare" så kan det även vara trubbel med stenkistan och inte stopp i brunnen.
Ja kanske, men enligt arvtagare till dödsboet vi köpte av lär det ha lagts nytt avlopp med 3 kammarbrunn och infiltrationsbädd på 90 talet.
Jag lyckades dessutom komma ut i 3 kammarbrunnen från köksavloppet med avloppsrensarslangen kopplad till högtryckstvätten så köksavloppet var rätt kopplat iallafall. Och badrummet ligger mellan köket och 3kammarbrunnen så vore märkligt om avloppet inte är draget till 3kammarbrunnen, men får se..
Infitrationsbädden måste jag kolla in närmre också om den funkar som den ska.. 😀
 
Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Den där är ju inte så gammal, måste gå att demontera.
Nåt tips på hur man demonterar?
(Jag tog i för kund och fosterland men är dessvärre ingen "starke adolf typ" 😀)
 
J jras skrev:
Ja kanske, men enligt arvtagare till dödsboet vi köpte av lär det ha lagts nytt avlopp med 3 kammarbrunn och infiltrationsbädd på 90 talet.
Jag lyckades dessutom komma ut i 3 kammarbrunnen från köksavloppet med avloppsrensarslangen kopplad till högtryckstvätten så den var rätt kopplad. Och badrummet ligger mellan köket och 3kammarbrunnen så vore märkligt om det inte är dragen till 3kammarbrunnen, men får se..
Infitrationsbädden måste jag kolla in närmre också om den funkar som den ska.. 😀
Ok, jo har du en infiltrationsbädd så drog man sannolikt även duschvattnet till 3kammarbrunnen.
Sen har du då sannolikt lock att lyfta på för att kolla. Oftast behövs det sedan en grästrimmerrunda och kanske högtryckstvätt innan man kommer fram. Brukar vara övervuxet....
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
Såg att jag inte uppdaterat här:
Mejlade över bilden (överst i denna tråd) till JAFO och fick svar att det förmodligen var en av deras äldre modeller av golvbrunnar med fast (ej avtagbart) vattenlås som ska rensas via hål i toppen. Så borrade upp hål och rensade med avloppsrensaren. Jafo 32mm renspropp/gummipropp fanns att köpa (på Rinkaby rör). Det fungerade bra.
Tack för alla inlägg 😀
 
T TheGame skrev:
Gamla brunnar brukar inte gå att dra ur vattenlåset utan det är renshål ist.
Ja du hade rätt!
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.