Hoppas någon som gjort detta innan kan komma med några bra ord på vägen.

Vi har en altan som är silvergrå och likaså räcket/staketet runt altanen.
Vill använda gasolbrännare på räcket/staketet och även på golvbrädorna.

Min fråga är om man måste skruva ner räcket/staketet för att göra det?

Golvbrädorna hade jag tänkt att bränna till senvintern men även där undrar jag om jag måste skruva loss varje bräda eller om dom kan brännas på plats.
Tomten är sluttande och det är markfrigång på ca 60cm. Det ligger makadam under altanen så det är inte mycket till växtlighet där. Vitt ett och annat grässtrå finns där.

Hur tycker ni att jag ska göra?
 
  • Bild av tre sammanfogade, brända träplankor med tydliga ådringar i mörka och ljusa nyanser som skapats av en gasolbrännare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Totte_S
Tryckimpregnerat virke är inte att rekommendera att bränna alls pga gifterna.
Pga brandrisken skall ni nog helt utesluta metoden att bränna på plats.
Metoden brukar vara att sätta ihop tre brädor i en triangel så det blir som en skorsten och elda på insidan. Sedan släcka vid rätt tidpunkt, och sedan borsta dom så man får en blank, svart yta som inte sotar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om altanen är fristående från huset kan du ju prova, är den vidbyggd skulle iaf inte jag börja experimentera med att bränna trät på plats.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Tryckimpregnerat virke är inte att rekommendera att bränna alls pga gifterna.
Pga brandrisken skall ni nog helt utesluta metoden att bränna på plats.
Metoden brukar vara att sätta ihop tre brädor i en triangel så det blir som en skorsten och elda på insidan. Sedan släcka vid rätt tidpunkt, och sedan borsta dom så man får en blank, svart yta som inte sotar.
Jag förstår hur du tänker.
Det finns en massa olika metoder.
Den vi tänkte använda oss av är med en gasolbrännare där bara ytan blir lätt bränd på ytan.
Alltså inte den metoden där du förkolnar utan. Den metoden känner jag till och den går inte att göra på plats då virket ska brinna kontrollerat för att få en helt förkolnad yta.
Inte det optimala på en altan.
Ska redigera i texten så inget missförstånd uppstår.

Tack Totte_S för din feedback 🙏
 
F fribygg skrev:
Om altanen är fristående från huset kan du ju prova, är den vidbyggd skulle iaf inte jag börja experimentera med att bränna trät på plats.
Tack för ditt svar.
Räcket är inte emot väggen.
Jag va kanske lite otydlig i min fråga.
Det är med en gasolbrännare och vill endast få fram ådringen så den poppar ut lite och att det blir en altan som inte alla har.
 
F frasse1972 skrev:
Tack för ditt svar.
Räcket är inte emot väggen.
Jag va kanske lite otydlig i min fråga.
Det är med en gasolbrännare och vill endast få fram ådringen så den poppar ut lite och att det blir en altan som inte alla har.
Är altanen fristående från huset och eventuella uthus?
 
F fribygg skrev:
Är altanen fristående från huset och eventuella uthus?
Dem är inte ihop byggda och det är betongplatta närmast.
Biten närmast huset (30-40cm) skall inte brännas då det kommer
vara en "blomster bänk" efter väggen.
 
Jag skulle inte bränna trall nära hus, går det fel och elden sprider sig räknas det nog som vårdslöshet och du kan nog inte få nån ersättning om du råkar bränna ner kåken.

Ligger däremot altanen säg >5m från bostaden och du kan bränna en lugn dag och har tillgång vatten att släcka med bör det vara rätt ofarligt att prova.
 
D
Åk och köp ett par fat bensin. Häll varsamt ut och låt trät riktigt suga åt sig. Upprepa proceduren tills trät inte suger alls.

Ställ dig på behörigt avstånd. Doppa en pil i lite fotogen och tänd på. Spänn bågen och skjut den brinnande pilen på altanen.

Nu är det dags att ta en bild och lägga upp här.

Vänta så länge du tror krävs. Sedan tar du fram trädgårdsslangen och släcker.

Så hade jag gjort.
























(Såklart inte.)
 
Redigerat:
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Totte_S
Jag anar vartåt det lutar för din del 😇, så jag hade i så fall skruvat loss en gammal grånad planka och eldat på den för att se resultatet.
Lite synd att frigöra tungmetaller ut i naturen om resultatet ändå blir skit.
Det är inte tillåtet att elda tryckimpregnerat, av en bra anledning. Har ni eller grannarna egen brunn med dricksvatten så ska du bara låta bli helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.