Hej,

Hur illa är det när lockbrädans skruvar går också igenom bottenbrädan? Bottenbrädan är 70mm och lockbrädan 120mm. Enligt reglerna så ska de inte vara ihopskruvade eller ihopspikade men gäller detta varenda bräda eller räcker det om det är t.ex. var 5:e eller 8:e bräda? Nu är hela nya fasaden uppsatt och målad så det är inte mkt man kan göra nu men jag tycker inte om jobbet de har gjort. Är det ändå OK eller?

Mvh
M
 
M mgorgis skrev:
gäller detta varenda bräda
JA
risken är att underbrädan spricker lite vid skruven ner brädan torkar
 
Jag skulle inte acceptera det, panel ska spikas om inget annat avtalats.
 
T tergo skrev:
JA
risken är att underbrädan spricker lite vid skruven ner brädan torkar
Tack för bekräftelsen! Är det illa då om den spricker? De syns inte och får inte vatten på sig. Arbetet är klart liksom så det går inte att backa tyvärr.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle inte acceptera det, panel ska spikas om inget annat avtalats.
Ska man ta in en besiktningsman t.ex.? De säger att det är OK och jag säger att det INTE är OK, så en tredje part måste komma med ett uttalande antar jag?
 
M mgorgis skrev:
Är det illa då om den spricker? De syns inte och får inte vatten på sig.
Den kan ju spricka i mitten beroende av virket, dvs var som helst, behöver inte vara vid skruven.
 
M mgorgis skrev:
Arbetet är klart liksom så det går inte att backa tyvärr.
Klart att entreprenören måste uppfylla vad som avtalats och montera fasaden på ett korrekt sätt för att få betalt.
Jag skulle spika botten brädorna med en tretums galvspik och lockbrädan med en fyrtums, då är det minst risk att virket spricker och det går att byta enstaka bräda om nån skulle visa sej vara växtvriden eller med åren visa sej åldras sämre än de övriga, skruvar man och målar med nån modern färg lär man få riva halva huset för att kunna byta det dåliga om nån bräda spricker, ruttnar eller vrider sig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.