Jag gör lite ideellt arbete på en lokal second hand-butik och hjälper dem med ”det tekniska”. En fråga som dök upp för några år sedan var om man överhuvudtaget fick sälja gamla lamparmaturer med klass 0. Resonemanget då gick att vi kunde göra dem ”obrukbara” genom att koppla bort kontaktdonet. Armaturen går inte att koppla in eller använda direkt och den som köper den får ett ”renoveringsobjekt” att ansvara för själv. De kan ju också gå med den till en kunnig elektriker som renoverar den. Syftet med åtgärden är att vi inte säljer en fungerande armaturer som kan kopplas in och ge ett elfel. Armaturen är ju inte explicit förbjuden att sälja som ett objekt, men däremot som en fungerande belysning.

Hur ser ni yrkeselektriker på detta? Kanske också hänga på en liten lapp med en förklaring?

(Vi provkör för övrigt ALLA elprylar i en separat jordfelsbrytare innan försäljning. Ibland löser den ut på nästan nya prylar.)
 
Det är inga problem att sälja 0 klassade armaturer, det är ju helt ok att använda dom i den gamla miljön.
Däremot ska ni INTE "anpassa" dem till nuvarande regler utan lämna det till köparna. OM ni inte har kompetensen och viljan att göra "anpassningen" som den ska vara.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är inga problem att sälja 0 klassade armaturer, det är ju helt ok att använda dom i den gamla miljön.
Däremot ska ni INTE "anpassa" dem till nuvarande regler utan lämna det till köparna. OM ni inte har kompetensen och viljan att göra "anpassningen" som den ska vara.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...odukter/tillverka-andra-och-laga-elprodukter/
Vi är ju dessutom en verksamhet med org.nr. så det blir ju lite knivigare med ansvar. En privatperson kan ju sälja hur de vill utan egentligt ansvar.
- ”Den gamla miljön” lär det ju inte finnas många kvar av, så den går bort.
- ombyggnad innebär i princip nyproduktion och med det ansvar, vilket också behöver en elektriker med behörighet, en teknikinformatör för dokumentationen och som jag kan läsa även CE-märkning. Går bort.

Från Elsäkerhetsverkets artikel om cirkulär ekonomi:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/cirkular-ekonomi/

”Ett exempel kan vara en kund som lämnar in en lampa för reparation. Även om stora förändringar görs så sätts inte produkten på marknaden på nytt då reparationen utförs som en tjänst och kunden får lampan tillbaka. Lampan ska fortfarande vara säker att använda men kräver inte ny CE-märkning. Hade lampan istället köpts in eller på annat sätt tagits in av ett företag som reparerat, ändrat ursprungsfunktionen och sedan sålt den vidare då hade lampan kunna ansetts vara en ny produkt. Detta skulle då innebära att företaget hade behövt CE-märka och ta ansvar för att produkten uppfyller gällande krav.”
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Detta är en trevlig fråga för petimätrar som gärna vevar länge o väl med krav kring CE-märkning etc. Det är inte heller omöjligt att ESV tycker det vore roligt att göra ett besök i butiken eftersom är det lättfångad frukt där de får tillfälle att spänna ögonen i personalen och ställa intrikata frågor, något som de kan skryta om sedan på sin hemsida.

För att ni ska klara det formella verkar lösningen var paragraf 4 i produktsäkerhetslagen.
3 § Lagen tillämpas inte i fråga om
1. begagnade varor som tillhandahålls som antikviteter, och
2. varor som skall repareras eller renoveras innan de kan tas i bruk, om näringsidkaren tydligt informerar konsumenten om att det är fråga om en sådan vara.

Så det är troligen formellt tillåtet att sälja mög som ingen har rört med hänvisning till produktsäkerhetslagen. Det är väl vad alla loppis gör idag.

Jag tycker dock att det är en usel lösning ur en säkerhetssynvinkel. Att "informera" kunden ser jag som fullständigt meningslöst.

Att klippa stickproppen på en klass 0-lampa vore dåraktigt. Det funkar nog inte ens om man skickar med en stickpropp av den gamla ojordade modellen. Det lär finnas gott om gamla bostäder med denna ojordade miljö kvar, men lika många bostäder med jordade uttag som de vill att stickproppen passar i.

Så det enda rätta jag ser är att obstruera (renovera) och ta en strid med ESV när de kommer genom lämpliga argument och hot om sociala medier om de fånar sig för mycket.

Man kan försöka förklara för kunden att de i grunden köper en antik lampa som kräver reparation, och att den reparationen har de gett er i uppgift att utföra och ingår redan i den produkt ni har på hyllan. Jag tror det håller formellt med reservation för att "bygga om" en lampa till skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande. Kalla det underhåll! Ni får givetvis ett ansvar för att lampan är säker i vilket fall.

Att enbart provköra produkten tycker jag inte räcker som underhåll. Man bör skruva isär den också och titta hur det ser ut, gärna isolationsmäta. En JFB tar bara direkt felaktiga produkter, inte sådana som börjar blir felaktiga. Vissa apparater som handhållna maskiner i klass 0 och kanske även kass I bör destrueras!
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Punkt 2 var också den jag tänkte på. Problemet är att vi inte har möjlighet eller generell kunskap att renovera elartiklar. Även om du får in en behörig elektriker på samhällstjänst en kort tid (det har hänt) så behöver man en strategi på hur man hanterar värdefulla gåvor som skall omvandlas till försäljning. Att då lämna det som en obrukbar men lätt renoverbar produkt känns ändå som bästa lösningen. Det har dykt upp klass 0-armaturer som kan säljas för fyrsiffriga belopp och då skickar man inte dem i elskroten.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ja då får ni väl fortsätta sälja dem i orenoverat skick. Jag ser att din fråga handlade om ifall man får sälja klass 0-produkter och det har du redan fått svar på. Jag ser inte att man behöver göra dem obrukbara genom att klippa stickproppen - det är tvärtom farligt.

En sista liten utvikning dock är att det inte krävs någon behörighet, licens eller dylikt för att renovera gamla elprodukter. Det kräver dock lite mer kunskap och färdighet än vad allmänheten har, men en avdankad elektriker skulle duga fint, eller yngling med intresse och lite vana.

En klass 0-armatur är inte en handhållen maskin som man behöver skrota.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Det kräver dock lite mer kunskap och färdighet än vad allmänheten har, men en avdankad elektriker skulle duga fint, eller yngling med intresse och lite vana.
Det saknas tyvärr alltid och är väl snarare det omvända: att fullständigt livsfarliga grejer kan slinka igenom, typ skadad isolering eller brandfarliga grejer som gamla 60-talsgrillar. Därav en önskan om tydlig regel internt. Är den värd att sälja, men osäkerhet råder kring funktionen: låt köparen fixa det.

Som en bonus kan jag berätta att en annan lokal second hand-butik klippte av alla (alla!) kablar, inkl. till hushållsmaskiner, hörlurar, laddare, högtalare m.m. för att personalen hade missuppfattat påbudet från chefen. 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.