Hej,

Hur fuktsäkrar man kanterna som snickaren sågat ut för köksfläkten? Materialet är MDF och är orolig att fukt från maten kommer leda till att täckskivan i MDF skadas och lacken släpper.
 
  • MDF-skiva med utsågade hål för köksfläkt, vit hylla ovanför, exponerad grön gipsskiva och sladdar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det händer inte.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det händer inte.
Vad bör man göra?
 
L Lärljungen skrev:
Vad bör man göra?
Inget. Installera fläkten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget. Installera
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget. Installera fläkten.
Så man kan varken spackla eller måla med snickarfärg för att motverka fukt?
 
L Lärljungen skrev:
Så man kan varken spackla eller måla med snickarfärg för att motverka fukt?
Kan kan du så klart. Till ingen nytta. Svårt att få något att fästa på den kapade kanten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan kan du så klart. Till ingen nytta. Svårt att få något att fästa på den kapade kanten.
Så det är bara att acceptera att fukt kommer skada täckskivan och förstöra den?
 
L Lärljungen skrev:
Så det är bara att acceptera att fukt kommer skada täckskivan och förstöra den?
Det händer inte, var har du fått det ifrån?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det händer inte, var har du fått det ifrån?
Vad händer inte? Vad jag läst mig fram till samt att lackeraren av köksluckor sa att MDF är väldigt känslig för fukt och fukten kan skada täckskivan. Det är en öppning för köksfläkt där och under kommer det vara en spishäll för matlagning = källa till fukt.
 
Det torkar om det blir lite vått. Du kan sätta en silikonfog runt fläkten när den är monterad.
 
D
Vid håltagning i laminat/fanérade bänkskivor smetar man ofta ut silikon runt snittet. Borde göra jobbet här med, om du vill göra extrajobbet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Jonatan79
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det torkar om det blir lite vått. Du kan sätta en silikonfog runt fläkten när den är monterad.
Du menar där man skärt? Alltså de exponerade ytorna?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vid håltagning i laminat/fanérade bänkskivor smetar man ofta ut silikon runt snittet. Borde göra jobbet här med, om du vill göra extrajobbet.
Du menar att jag lyfter upp fläkten och där det är exponerad MDF smetar på silikon så det bildar ett skydd mot ytan?
 
  • Insidan av ett köksskåp med en monterad fläkt, visar en ledning och en gångjärnsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tänkte främst att täta underifrån när fläkten sitter på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.