Hej,

Jag köpte upp ett dödsbo för några år sedan, och i garaget finns det två köpmannadiskar som jag nu har börjat tömma och tänker sälja.

Jag har ingen aning om hur jag ska prissätta dessa. Är det någon som kan hjälpa mig med det? Jag har varit i kontakt med auktionshus, men eftersom det saknas lådor var de inte intresserade.

Nästa steg blir att lägga upp dem på Blocket.

Jag bifogar bilder och hoppas att någon har expertis inom detta.

Den stora köpmannadisken har måtten:
• Bredd: 329 cm
• Höjd: 86 cm + 132 cm
• Djup: 43 cm

Den lilla köpmannadisken (fattas 1 låda) har måtten:
• Bredd: 151 cm
• Höjd: 77 cm
• Djup: 50 cm

Tack på förhand för hjälpen!
 
  • En stor gammal köpmannadisk i trä utan lådor, stående i ett rörigt garage med andra föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor köpmannadisk i trä med flera små lådor och ett hyllsystem ovanpå, placerad mot en grönaktig vägg i ett garage. Några lådor saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor köpmannadisk i trä med flera fyrkantiga lådor, några saknas; hyllor ovanpå och en metallplatta lutad mot sidan, står i ett garage med grönprickig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köpmannadisk i trä med gröna lådor utan handtag, där några av lådorna är utdragna. Disken står i ett garage med diverse verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man inte vet värdet kan det ju vara så att det faktiskt inte finns något. Om auktionsfirman inte tror sig kunna sälja kan det oxo bero på att de anser värdet obefintligt.

Att hitta på ett pris och sälja på blocket tycker jag låter osmart. Tänk om det ändå finns några spekulanter som ser ett större värde än du. Då blir det en dålig affär.

Ett alldeles utmärkt sätt om man vill sälja något man inte vet värdet på är att auktionera ut det på t.ex. Tradera eller ebay med utropspris 1kr. Och ett reservationspris som gör att det inte blir dyrare att sälja än att köra till tippen, för det fall det inte finns något värde. Sälj var för sig, samtidigt eller efter varandra. Högsta budet är värdet. Man får nog inte mer på blocket...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
Googlar man lite på slutpriser från auktioner så verkar de gå för allt mellan 200 och 10 000 kr.
Givetvis beroende på art och skick, men inte minst handlar det så klart om huruvida det blir en budfajt eller inte.

Jag tänker att den som är ute efter en speciell inredningsdetalj värderar den betydligt högre än den som är ute efter ett rent bruksföremål. Med andra ord lär det vara utförandet/stuket och inte funktionen som är mest avgörande för värdet, och där tror jag tyvärr att dina diskar klart ligger i den nedre änden av skalan.
 
Redigerat:
Som sagt komplett i bra skick 10-15000, men inte komplett o ser rätt risig ut så skulle prova lägga ut för 3000 o se?..
 
Kolla med någon lokal snickare om han kan göra nya lådor som matchar.
Om det var några år sedan du köpte verkar det ju inte vara tidskritiskt.

/Höghus
 
Tacksam för alla svar! 🙌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.