Jag har googlat och läst osv men finns ingen vettig beskrivning på hur jag ska göra?!
Har en trådbunden m. Transformator i proppskåpet. Tidigare ägaren hade en sådan men då ringklockan på utsidan var ful o solblekt så bytte jag till en trådlös. Nu har jag köpt en honeywell. Men blir inte klok!
Varje hål i väggen har 2 kablar. Den som är åt vänster på bilden är kopplad till utsidan när man drar i den rör sig de kablarna. På utsidan 2 kablar likaså. De åt höger går väl ner i transformatorn. Men vilken ska sitta var? Har provat olika men jag är inte den vassaste kniven när det kommer till att tänka i dessa banor. Kan nån hjälpa
Mig?
 
  • Insida av en väggmonterad Honeywell dörrklocka med kablar, skruvplintar och anslutningspunkter synliga, hållen mot en vägg för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två lösa elkablar kommer ut från hål i en vägg, en till vänster och en till höger, på en strukturerad tapet i vertikala ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual för installation av dörrklocka med bilder och diagram som visar anslutningar av kablar till transformatorn och placering av batterier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningen visar transformater till vänster och knapp till höger.

Sedan finns det en alternativ koppling också, men glöm den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ritningen visar transformater till vänster och knapp till höger.

Sedan finns det en alternativ koppling också, men glöm den.
Tack: nu ska jag prova.
 
MultiMan
Man ska aldrig "prova" när man kopplar då saker kan gå sönder.

Bilden är tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.

Anslutning 1 kan användas som övergångsplint mellan transformatorns ena kabel och ut till knappen, antagligen därför det finns två olika bilder, men de visar samma kopplingssätt.

pacman42 pacman42 skrev:
Ritningen visar transformater till vänster och knapp till höger.

Sedan finns det en alternativ koppling också, men glöm den.
Gör den? Är jag blind idag?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska aldrig "prova" när man kopplar då saker kan gå sönder.

Bilden visar är väldigt tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.

Anslutning 1 kan användas som övergångsplint mellan transformatorns ena kabel och ut till knappen, antagligen därför det finns två olika bilder, men de visar samma kopplingssätt.


Gör den? Är jag blind idag?
MultiMan MultiMan skrev:
Man ska aldrig "prova" när man kopplar då saker kan gå sönder.

Bilden är tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.

Anslutning 1 kan användas som övergångsplint mellan transformatorns ena kabel och ut till knappen, antagligen därför det finns två olika bilder, men de visar samma kopplingssätt.


Gör den? Är jag blind idag?
Blir en kvar ifrån transformatorn. I knappen på utsidan sitter 2 inkopplade som sig bör
 
"ding-dongen" ringer om spänning läggs på terminal 0F och T3.
Koppla ena ledaren från transformatorn på plint 0F, den andra ledaren på terminal 1.
Koppla den ena ledaren från dörrknappen på T3 och den andra på terminal 1.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Blir en kvar ifrån transformatorn. I knappen på utsidan sitter 2 inkopplade som sig bör
Kan inte bli en kvar från transformatorn. Ding-dongen drivs med ström på 0F och 3T. Transformatorns ena kabel går ut till knappen, den andra återkommande till 0F. Sista tåten från transformatorn till 3T, precis som jag skrev. Hur kan det bli någon över då?
 
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Blir en kvar ifrån transformatorn. I knappen på utsidan sitter 2 inkopplade som sig bör
Nej det blir det inte.
Tryckknappen kopplas på 0F och 1.

Transformatorn kopplas på T3 och 1.

Alltså, två sladdar ihopkopplade på 1.
 
Det är som MultiMan säger. Här är en enkel bild hur du bör koppla.
Fungerar det inte måste du kontrollera transformatorn. Är den inkopplad till 230V på ingången. Ofta finns en liten glasrörssäkring bakom ett litet skruvlock på transformatorlådan för att skydda mot kortslutning av kablarna.
Elektriska kablar från väggen med märkningar i rött för olika komponenter: 0, 1 och 3. Bakgrunden är en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ja, som Pucco skriver, detta förutsätter att det finns ström från transformatorn. Om den är död blir det svårt att få funktion hur man än kopplar. Har du en multimeter är det lätt att mäta.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, som Pucco skriver, detta förutsätter att det finns ström från transformatorn. Om den är död blir det svårt att få funktion hur man än kopplar. Har du en multimeter är det lätt att mäta.
Ah nu trillade poletten ner, tror jag. Ja transformatorn fungerar, plingade till innan när jag satte i proppen igen. Ska koppla förhoppningsvis rätt nu. Återkommer!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Kattuna99 Kattuna99 skrev:
Ah nu trillade poletten ner, tror jag. Ja transformatorn fungerar, plingade till innan när jag satte i proppen igen. Ska koppla förhoppningsvis rätt nu. Återkommer!
 
Succé!!! Tusen tack för hjälpen!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.