Hej,

Råkade köpa en ny köksblandare med anslutningen 10 mm slätände istället för 3/8'' lekande mutter som den befintliga Ikea-blandaren hade.

Två flexibla vattenrör i rostfritt stål med klämringskopplingar anslutna till vita kopparrör under diskbänken, märkta med röd och blå tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingen som idag sitter på 10 mm kopparrören (nederst) har klämringskoppling med gängorna på utsidan av muttern, vilket gjorde det omöjligt att hitta lämplig ny koppling i de lokala butikerna. Annars hade väl en rak miniventil med klämringskopplingar funkat smidigast?

Att kapa rören nedanför klämringen och börja om med ny klämring funkar nog inte då det är på håret att de nya pex-rören räcker.

Vad är enklast möjliga kopplingen från det befintliga till en 10 mm slätända? Borde väl finnas nån adapter?
 
Krilleman
M _Mannen skrev:
Behåll nedersta muttern och skruva dit en ny kulventil med 10 i båda ändarna. (Ena muttern på kulventilen får du kasta)
[länk]
Den ventilen kommer inte passa om det är 10mm prisol.
För det är en 12mm kulventil med dubbla förminskningar.

Kulventil rak förkromad Dy12xDy10 med vred, från Vatette. Produktinformation och specifikationer synliga bredvid bilden.

Köp då hellre en 12x10 som är 10mm på riktigt, men en 12x10 förminskning uppåt.
https://www.vatette.se/produkter/ku...071040305/kulventil-rak-forkromad-dy12-x-dy10
 
Krilleman
G gejw skrev:
Vad är enklast möjliga kopplingen från det befintliga till en 10 mm slätända? Borde väl finnas nån adapter?
Vilken dimension är muttrarna som prisolen är kopplad på?!
12 eller 10?

Det står tryckt på kanten.

Två kromade rörkopplingar med muttrar är markerade med en gul cirkel för att visa text på kanten som indikerar dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah se där... gick lite snabbt för mig. Men tycker mig minnas att vatette har 10x10 kulventil eller har haft.
Men jag kan ha fel :)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vilken dimension är muttrarna som prisolen är kopplad på?!
12 eller 10?

Det står tryckt på kanten.

[bild]
Det står 3/8'' - 12 på muttern, med gängor utvändigt.

En vit plastslang med en metallmutter, märkt 3/8'' - 12 och med utvändiga gängor, syns i förgrunden. Bakgrunden visar två anslutna metallslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Aha fmm kopplingar är det. Dom är inget jag personligen gillar. Jag hade gjort om allt.
Såga rören.
Tryck i 2 st stödhylsor.
Montera 2 st 12x10 kulventil.
2 st 12 rörbit och avsluta med 2 st 12x10 rak vatette.
Sen dit med blandaren
 
Krilleman
M _Mannen skrev:
Aha fmm kopplingar är det.
Ja, jag tolkade också muttrarna som Vatette...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.