B
Måste säga att med elbil och möjlighet till 11 kW är besparingen Tibber rewards ger inte värd. Det är för bekvämt att endast ladda 3-4 ggr per månad.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
B bygges skrev:
Måste säga att med elbil och möjlighet till 11 kW är besparingen Tibber rewards ger inte värd. Det är för bekvämt att endast ladda 3-4 ggr per månad.
Det hade kanske varit värt om man kunde reglera hur rewards används. Säg att den laddar till 80% en gång per vecka med smart laddning - men toppar upp med Grid Rewards när det går. Fler borde meddela Tibber om det önskemålet :)
 
B
E eigenvalue skrev:
Det hade kanske varit värt om man kunde reglera hur rewards används. Säg att den laddar till 80% en gång per vecka med smart laddning - men toppar upp med Grid Rewards när det går. Fler borde meddela Tibber om det önskemålet :)
Jag laddar min elbil lite som om det vore en bensinbil. Laddkabeln är nästan aldrig i.. När den väl är det går det i maxfart AC 7-8 timmar. Så frekvensstabilisering av elnätet är inte aktuellt. Har haft elbil där jag endast kunde ladda 2,4 kW, dvs kabel i alltid, och därefter hybrid också alltid kabel i - jag går aldrig tillbaks till detta trassel.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag laddar min elbil lite som om det vore en bensinbil. Laddkabeln är nästan aldrig i.. När den väl är det går det i maxfart AC 7-8 timmar. Så frekvensstabilisering av elnätet är inte aktuellt. Har haft elbil där jag endast kunde ladda 2,4 kW, dvs kabel i alltid, och därefter hybrid också alltid kabel i - jag går aldrig tillbaks till detta trassel.
Då kan vi konstatera att du inte är målgruppen för grid rewards med hjälp av billaddare.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
B
E eigenvalue skrev:
Då kan vi konstatera att du inte är målgruppen för grid rewards med hjälp av billaddare.
Helt rätt 😅 önskar alla hade ständig möjlighet till 11 kW laddning hemma, ändrar hur man ser på elbil.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
S
E eigenvalue skrev:
Det hade kanske varit värt om man kunde reglera hur rewards används. Säg att den laddar till 80% en gång per vecka med smart laddning - men toppar upp med Grid Rewards när det går. Fler borde meddela Tibber om det önskemålet :)
Det är ju så det funkar nu. Om du ställer in ”ingen avresetid” så kommer den ändå ladda batteriet på en vecka. Det går inte att ladda enbart grid rewards.


B bygges skrev:
Måste säga att med elbil och möjlighet till 11 kW är besparingen Tibber rewards ger inte värd. Det är för bekvämt att endast ladda 3-4 ggr per månad.



Bilen har inte varit hemma så mycket i juli men på en vecka så fick vi 120kr. Det täcker elnätsavgiften (88 öre) och elskatten plus ca 20 öre. Så vi får gratis laddning plus 20 öre/kWh mot en insats av att koppla in laddsladden.
 
  • Gilla
eigenvalue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.