Jon har rätt. Kan dock inflika att vårt badrum byggdes för 3 år sedan och nu i smonsras fick vi en vattenskada. nu är det öppet bråk i tingsrätten pga att försäkringsbolaget klassade anledingen till vattenskadan "bristfälligt tätskikt" och hantverkare tycker att de lag på den kravspecade mängden. SÅ om det blir problem i framtiden är det troligtvis betydligt svårare att hävda att "det var rätt mängd" mot ett försäkringsbolag som mäter mm tätskikt genom att riva bort en platta, än att ha 1 mm extra - då kan de inte hävda att ni använt för lite........

....men man kanske intew skall ha på 10X mängden men hellre 1/2 mer än mindre......det blir ju bara nån halv mm på väggen....
 
Jo, det är ju rätt. Man kommer ju aldrig få på exakt den angivna mängden, så då ska man hellre lägga lite mer än lite mindre. Och om man gör det själv, se till att spara kvitton så man åtminstone kan se den inköpta mängden tätskikt.
 
...och att låta kameran gå varm under bygget/renoveringen. inte bara för att ha tillhands i försäkringsfrågor....de är rätt kul att titta på i efterhand. och för fölk här på forumet också.... :)
 
Tigersågen skrev:
Är det någon vits att stryka på ett extra lager flytande våtrumsspärr för att vara på den säkra sidan? Har också funderat på att använda glasfiberarmerad väv som normalt används för att rolla färg på som en extra armering.
Först ett lager spärr sedan väven som bakas in i ett eller flera lager spärr. Finns det någon risk med att lägga väven i våtrumsspärren?
Om du vill kombinera tätskikt och duk kan du köra Höganäs system. Först ett lager tätskikt som funkar som lim för duken. Därefter duk. Slutligen ytterligare ett lager tätskikt. Duken är ganska enkel att sätta men det är ingen billig lösning... Man känner sig dock rätt trygg i att det blir tätt.
 
Fast det systemet är ju onödigt osmidigt. Har man duk så ska man inte behöva rolla tätskikt dessutom. Ska man tvunget välja ett duksystem så tycker jag att man ska välja Maxits, eller ett liknande. Tätt blir det oavsett vilket av de godkända systemen man väljer.
 
jon_h:

Du skriver ovan att du inte kan finna ett enda skäl för amatörer att använda duksystem, men du rekommenderade det faktiskt till mig som var rädd för sättningar i huset. Jag har tyvärr en sk. dilationsfog i badrummet. Får jag sättningar så tror jag det handlar om max 2 mm i hörnet mellan golv och vägg. Klarar ett vanligt rollat system detta? Jag har f.ö. planerat badrummet så att det bara finns tvättställ på den vägg sättningen kan tänkas ske.

Finns det någonstans kan kan läsa vilka rörelser ett givet tätsytem klarar? Det gamla tätskicketet med kallasfalt var antagligen närmast värdelöst i detta avseende.
 
Jag blir inte klok på alla dessa tät system! Och olika svar får man också,så nu ställer jag frågan här.
Jag ska fixa ordning badrummet,väggarna(17kvm) är träreglar och det ska bli masterboardskivor på dessa.Golvet (3.7kvm)är platta på mark UTAN isolering

Pratade med Höganäs och dom sa att det skulle vara tätskickt och duk på väggar och hela golvet!! (tog inget pris)

Casco tyckte att jag skulle sätta duk på väggarna och släppa ut den max 10cm på golvet.Jag ska ha kombinerad badkar/dush och under delar av karet skulle det också vara duk. (Ca pris 4500kr)

Har även kollat på Lipps system.Verkar smidigt att rolla,och det är väll godkänt?.Ca pris 2500kr på sigro)

Men hur ska det vara på golvet tätskickt eller inte? Enligt BKR ska det inte vara något men vågar man köra på det?
 
Sven: Jo, det har du rätt i. Under normala omständigheter finns det inga skäl. Och jag tror inte duksystemen klarar rörelser bättre i skivskarvar eller vinklar, där de rollade systemen har remsor, utan det är om man tror att man kan få rörelser på oförutsedda ställen där man inte sätter remsa med de rollade systemen, i så fall kan duksystemen vara säkrare. Men jag tycker egentligen inte att man ska ha keramik överhuvudtaget om man har en konstruktion under som rör sig så mycket.

Zenga, det är en bedömning som får göras från fall till fall. Med en platta som ligger på torr sand och inte har några fuktproblem, och med träregelväggar omkring, så hade jag antagligen tätskiktat hela golvytan. Med risk för tillskjutande fukt så hade jag lämnat de ytor som inte utsätts för vattenbegjutning öppna.

Lip har flera system. Deras system 17 är godkänt enligt de nya reglerna.
 
Tackar för snabbt svar jon_h.
Om jag nu väljer Lip och tätar under badkar och där det kan stänka vatten,ska jag ändå sätta manschetter runt Wc och avlopp? (Givetvis kommer jag täta runt golvbrunnen)
 
Du behöver bara manschetter där du ska ha tätskikt. Det är alltså ingen poäng med att sätta manschetter runt avloppsrören om du inte ska tätskikta de områdena annars.
 
Zenga skrev:
Jag blir inte klok på alla dessa tät system! Och olika svar får man också,så nu ställer jag frågan här.
Jag ska fixa ordning badrummet,väggarna(17kvm) är träreglar och det ska bli masterboardskivor på dessa.Golvet (3.7kvm)är platta på mark UTAN isolering

Pratade med Höganäs och dom sa att det skulle vara tätskickt och duk på väggar och hela golvet!! (tog inget pris)

Casco tyckte att jag skulle sätta duk på väggarna och släppa ut den max 10cm på golvet.Jag ska ha kombinerad badkar/dush och under delar av karet skulle det också vara duk. (Ca pris 4500kr)

Har även kollat på Lipps system.Verkar smidigt att rolla,och det är väll godkänt?.Ca pris 2500kr på sigro)

Men hur ska det vara på golvet tätskickt eller inte? Enligt BKR ska det inte vara något men vågar man köra på det?
Enligt monteringsanvisningarna från Höganäs behöver man enbart rolla på betonggolv. Ingen tätduk.
 
jon_h skrev:
Fast det systemet är ju onödigt osmidigt. Har man duk så ska man inte behöva rolla tätskikt dessutom. Ska man tvunget välja ett duksystem så tycker jag att man ska välja Maxits, eller ett liknande. Tätt blir det oavsett vilket av de godkända systemen man väljer.
Kan inte säga att jag jublade direkt, men hade börjat med Höganäs i vår relaxavdelning och när jag kom till duschen ändrades branschreglerna till tätduk och jag kunde inte gärna byta system i det läget.

Hade jag gjort ett nytt tätskikt idag hade jag valt något av de godkända rollade skikten och struntat i duk.
 
Jag har inte kollat om det stämmer - men min kakelläggare sa så här:

de rollade systemen som är godkända har mycket tätare skikt än tidigare - nu ångtäta men duken har några gånger högre ångtäthet än rollade system - den är alltså tätare - men båda klarar kraven.

Duken är ju också typ en byggplast i det avseendet att den kan töjas och går inte sönder om det rör sig.
 
Är man rädd att underlaget rör sig så väljer man ett duksystem. Annars ett godkänt rollat system. Detta förutsatt att man strävar efter att minimera sin egen arbetsinsats, vilket väl alla gör? ;)
 
JanneSjo:Fast även om många gånger låter mycket så handlar det i verkligheten om fruktansvärt lite vatten som tränger igenom. Troligen har noggrannheten när man bygger badrummet många gånger större betydelse än detta värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.