Jag har ett kök där ena väggen saknar överskåp. Där vill jag nu sätta upp överskåp. Väggen är kaklad. Kan man sätta överskåpen direkt på kaklet? Eller bör man ta bort en del av kaklet? Är det ens möjligt att ta bort den övre sektionen av kakelplattor och behålla de som ska sitta under överskåpen?
 
MrJay
Smaksak. Självklart går det att sätta överskåp på kakel, använd bara rätt sorts borr
 
  • Gilla
magnuslink och 2 till
  • Laddar…
Det går, som sagt, att sätta skåp direkt på kakel. Frågan är mer om det går att dölja, så det ser snyggt ut. Men det kanske är enkelt.
Jag skulle nog ändå valt att ta bort kaklet. Det brukar vara enkelt med en hammare och stämjärn.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
Om ni någon gång i framtiden vill ta bort skåpen, så kommer ni vara glada att kaklet är kvar.
Jag skulle inte tagit bort det.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
Tack för era svar! Ja, jag tänker att det smidigaste är väl att ha det kvar. Funderar dock på om det kan se konstigt ut. Kanten mellan överskåpet och kaklet under det, tex. Men det kanske går att få till snyggt ändå?

Sen kommer ju skåpen lite längre ut från väggen än brukligt, men det kanske är försumbart och inget man märker?
 
P
M magnuslink skrev:
kommer ju skåpen lite längre ut från väggen
Du överspekulerar...Ingen märker 1cm.
Det du dock säkert vill göra är att dölja det från sidan om det går att se.
Och sätt skåpen så att skåpens underkant blir vid en fog.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
MrJay
Försumbart, ingen märker. Sätt en mjukfog typ tec7 löngst kanten om du så vill, när någon tar bort det om 20 år lämnas inga märken
 
  • Gilla
magnuslink och 1 till
  • Laddar…
O
Närbild av vitt kökskakel som går upp några centimeter under överskåpen, med en täckskiva monterad mot kaklet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inga bekymmer! Du täcker mellanrummet längst in med antingen täckskiva eller list så kommer ingen tänka på det. En stor fördel med att slippa ta ner kaklet är att du slipper slitet och att du slipper riskera att skada resten av köket när du river.

På bilden ser man vårt kakel i köket. Det går upp någon cm in under skåpen och sedan sitter täckskivan mot själva kaklet.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Det är inga bekymmer! Du täcker mellanrummet längst in med antingen täckskiva eller list så kommer ingen tänka på det. En stor fördel med att slippa ta ner kaklet är att du slipper slitet och att du slipper riskera att skada resten av köket när du river.

På bilden ser man vårt kakel i köket. Det går upp någon cm in under skåpen och sedan sitter täckskivan mot själva kaklet.
Ser bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.