Vi försöker få bort all tapet ifrån ett 60-tals kök. Jag trodde att detta var något slags tapet, men nu är jag inte så säkert. Det går inte att slippa bort det. Det är nästan som sandpapper inte få grep på den. Vatten löser inte upp det. Jag har lossnat en del med en japansk spackelkniv ( det är dessa flisar ni ser i bilden) men detta kommer att ta hundra år. Vad är detta och hur får man bort det?

Eller ska vi strunta i det och bara spackla över?
 
  • Närbild på en vägg med ett hårt material som flagnar, vilket gör det svårt att avgöra om det är tapet eller något annat. Flisor har skrapats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en vägg med gammal tapet som har börjat lossna i flisor, där några bitar redan har tagits bort med en japansk spackelkniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en yta med vitaktiga flisor och smulor från ett köksväggmaterial som har skrapats bort, förmodligen från en 60-tals tapet eller liknande beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Varför började ni ta bort det om det sitter som berget? Normalt sett spacklar man bara över om ett lager sitter bra, är i regel ett släpp man vill undvika bara.
 
Det ser ut att vara någon slags bruk om man tittar på det du fått bort hittills. Det finns särskilda maskiner du kan hyra för att få bort det om du vill. Med rätt verktyg tar det inte lång tid. Men det kommer damma mycket 😅
 
  • Gilla
luksi1
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Varför började ni ta bort det om det sitter som berget? Normalt sett spacklar man bara över om ett lager sitter bra, är i regel ett släpp man vill undvika bara.
Det kommer ut ett par millimeter och bakom liggande väggen är spikrak. Jag hade tänkt ta bort allt och sedan bredspackla för att fylla i hålorna och dalarna. Nu verkar det vara så att vi strunta i det och leva kvar med lite ojämnheter eller sala ut väggen lite.
 
namnbyte
luksi1 luksi1 skrev:
Det kommer ut ett par millimeter och bakom liggande väggen är spikrak. Jag hade tänkt ta bort allt och sedan bredspackla för att fylla i hålorna och dalarna. Nu verkar det vara så att vi strunta i det och leva kvar med lite ojämnheter eller sala ut väggen lite.
Förstår.. enklast hade varit att bredspackla den slät direkt, men nu är ni där ni är.

Mejselhammare för att fortsätta med samma princip ni redan gör, vinkelslip med valfritt tillbehör beroende på materialet bakom för att grovslipa bort resten ner till underliggande...eller ge upp, spackla borttaget sen vägg/takslipa för att jämna till allt.
 
  • Gilla
luksi1
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Förstår.. enklast hade varit att bredspackla den slät direkt, men nu är ni där ni är.

Mejselhammare för att fortsätta med samma princip ni redan gör, vinkelslip med valfritt tillbehör beroende på materialet bakom för att grovslipa bort resten ner till underliggande...eller ge upp, spackla borttaget sen vägg/takslipa för att jämna till allt.
Egentligen var inte detta vårt val. De hade lagt bruket över 40% av väggen i köket och bara på en sida. Det jag har tagit av är bara 10cm. Så nu är frågan om man spackla på och leva med några millimeter skillnad, få bort det eller sala ut hela väggen 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.