Priserna på material har helt klart gått upp.

Håller på med ett enkelt uthus vi har på tomten. ca 7.5m2. Vill ha väggar att fästa bänkar och hyllor, då jag ska inreda det som min snickarbod, då är det lika bra att isolera det på enklaste sätt från insidan (idag bara reglar och panel) och ha bra väggar att skruva hyllor, bänkar och verktygstavlor i. Golvet är också rätt eländigt. Vore sjysst med nåt massivt trä att lägga ovanpå det golv som ligger idag.

Helst har jag trä, då det inte kommer vara uppvärmt annat än de få timmar jag är ute vintertid, och jag därmed tror tex gips inte mår nåt bra av att det är kallt mesta delen av tiden. Likaså är trä lättare att skruva upp saker i.

Jag funderade därför på råspont på väggarna, eftersom huset är gammalt och snett är det även enklare än skivor... men även om det är billigt så drar det iväg i kostnad om man både ska in med golv och råspont på alla väggar.

Om det funkar med gips och det är flera gånger billigare kan jag tänka mig även det, men eftersom det är kasst att skruva hyllor i så måste jag ändå ha nåt bakom, har lite överblivna OSB, spån mm jag kan iofs använda. Liksom gipsskivor stående jag gärna blir av med. Men jag tror som sagt det är mer jobb och kanske inte funkar i ett kallställt hus?

Tips på billigaste panel resp golv att lägga i ett enkelt förråd.

Är byggmax billigast?
 
Råspont 20mm
Golvet kan ev beläggas med en oljehärdad board för att enkelt och billigt få det slätt och lättstädat.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
För att hitta billigaste byggvara besöker du lämpligen byggvaruhusens webbplatser som typiskt har priser listade.

Vet du exakt vad du ska ha och det börjar bli lite volymer så kan det vara läge att först ringa och sedan maila en säljare på proffsbygghandeln - Beijer, K-Bygg, mfl.

Osb kan fö funka på väggar, billigt och fult. Råspont på golv känns klent och som en smutsfälla, kolla om du hittar slätspont 28x120 istället?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
För att hitta billigaste byggvara besöker du lämpligen byggvaruhusens webbplatser som typiskt har priser listade.
Jag har letat runt lite, men det är svårt veta om man hittat den mest prisvärda produkten... Kan ju vara nån som redan researchat och vet att det finns en tokbillig panel på någon viss bygghandel...
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vet du exakt vad du ska ha och det börjar bli lite volymer så kan det vara läge att först ringa och sedan maila en säljare på proffsbygghandeln - Beijer, K-Bygg, mfl.
Det är ju ett pyttelitet uthus, så snarare att det går med vilket "spillmaterial" som helst.
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Osb kan fö funka på väggar, billigt och fult.
OSB / Spån funkar dåligt då det när det är snett och litet är svårt att få det tätt mellan skivor och i hörn.

Det behöver inte vara snyggt som "inne", men vill heller inte det ska se ut som skit.

Jag började med OSB jag hade över i en del av samma bod för några år sen (den är från början två delar), och klädde sen allt med pärlspont (som jag då hittade billigare, men tunnare än råspont). Bastupanel kan ju funka åxå. Är det för tunt så går det inte skruva hyllor i dock, men sätter man lite spill OSB / spån under så kan det ju funka, då kan det vara rätt fula skivor, iom de täcks.

D Den ofrivillige klåparen skrev:
Råspont på golv känns klent och som en smutsfälla, kolla om du hittar slätspont 28x120 istället?
Råsponten brukar ju vara "rå" på ena sidan och hyvlad på andra... Egentligen hade jag velat rikta golvet lite, men lägger jag råspont rakt på så är det tjockt men skadat golv under.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Kan byggvaruhus sälja ut fult eller skadat virke, i en stickarbod behövs inte att allt är perfekt...

Vart tar de där paketen där sponten skadats eller plasten är sönder och virket är skitigt vägen?

Det blir ju inte virke för jättemånga tusen hur som, men när man ska ha mest för funktion känns det onödigt att köpa jättefint virke.
 
D
Jag förstår. Råspont blir toppen då, tror jag.

Om det inte är tidskritiskt men pengakritiskt kanske du kan kolla om det dyker upp något begagnat?

Annars tror jag råspont kostar ungefär samma nästan oavsett vart man köper det.
 
Det är mest att det skulle funka utmärkt med andrasortering men det verkar inte finnas.

Det är irriterande att det som för ett par år sen kostade en femhundring nu kostar 1500.
 
D
Ja det är så jävla trist att allt blivit okristligt mycket dyrare. :(
 
Som skogsägare är jag dock glad att det äntligen går att få vettigt betalt för råvaran och tycker att de ca 120-150kr/ kvm som råspont kostar i handeln är helt rimligt.

Visst kan man använda alternativa mtrl som OSB, men svenskt trä har sina fördelar och i TS fall är råspont sannolikt det rimligaste både ekonomiskt och arbetsmässigt.
 
F fribygg skrev:
Som skogsägare är jag dock glad att det äntligen går att få vettigt betalt för råvaran och tycker att de ca 120-150kr/ kvm som råspont kostar i handeln är helt rimligt.

Visst kan man använda alternativa mtrl som OSB, men svenskt trä har sina fördelar och i TS fall är råspont sannolikt det rimligaste både ekonomiskt och arbetsmässigt.
Jag kanske tänkte fel i min överslagsräkning, eller hittade jag en ovanligt dyr råspont första gången jag sökte...

https://www.hornbach.se/p/osb-skiva-3-eco-11x897x2500mm/5937285/

https://www.hornbach.se/p/raspont-rillad-g4-3-17x95x4800mm/5116821/

Vad blir m2 priset på råspont? Borde vara att den är nästan 10cm bred så det går drygt 10m för 1m2? Då är det ju nästan samma pris som OSB...

För drygt 100kr/m2 känns det helt ok.

Golvet däremot, råspont är väl lite klent att lägga, även om man lägger ovanpå? Eller kan det funka som ett enklare golv? För att få det rakt kan jag behöva lägga under, men om jag lägger tätt eller skiva där det behöver fyllas så borde det väl kunna funka?

Eller är det att snåla? Ett riktigt furugolv vore att föredra, jag vet att byggmax och liknande sålt ut sådant som låg i ställaget och hade mycket kvistar, lite skador osv för nästan inga pengar vid nåt tillfälle jag varit på byggmarknaden... Eldas sånt upp eller är det värt att fråga om de har för billigare pris?
 
J JohanLun skrev:
Jag kanske tänkte fel i min överslagsräkning, eller hittade jag en ovanligt dyr råspont första gången jag sökte...

[länk]

[länk]

Vad blir m2 priset på råspont? Borde vara att den är nästan 10cm bred så det går drygt 10m för 1m2? Då är det ju nästan samma pris som OSB...

För drygt 100kr/m2 känns det helt ok.

Golvet däremot, råspont är väl lite klent att lägga, även om man lägger ovanpå? Eller kan det funka som ett enklare golv? För att få det rakt kan jag behöva lägga under, men om jag lägger tätt eller skiva där det behöver fyllas så borde det väl kunna funka?

Eller är det att snåla? Ett riktigt furugolv vore att föredra, jag vet att byggmax och liknande sålt ut sådant som låg i ställaget och hade mycket kvistar, lite skador osv för nästan inga pengar vid nåt tillfälle jag varit på byggmarknaden... Eldas sånt upp eller är det värt att fråga om de har för billigare pris?
Råspånten du länkar till ser jag som billig då den inte ens kostar 110kr/kvm.
Gå upp till 20mm tjocklek, det känns mycket gedignare oavsett om man har den på ett yttertak eller som planerar.
Visst kan du köpa och använda ett entums furugolv av andra sort till väggar och golv i din bod, men det lär väl bli dubbelt så dyrt och du var väl intresserad av ett lågt pris?
 
F fribygg skrev:
Råspånten du länkar till ser jag som billig då den inte ens kostar 110kr/kvm.
Gå upp till 20mm tjocklek, det känns mycket gedignare oavsett om man har den på ett yttertak eller som planerar.
Visst kan du köpa och använda ett entums furugolv av andra sort till väggar och golv i din bod, men det lär väl bli dubbelt så dyrt och du var väl intresserad av ett lågt pris?
Väggar räcker råspont.

Min fundering var om råspont fungerar på golv... ?
 
J JohanLun skrev:
Väggar räcker råspont.

Min fundering var om råspont fungerar på golv... ?
Det bör fungera, många lägger 20mm råspont för att komma fram på vinden och kunna förvara grejor där så varför skulle det inte funka i din bod?

Att ha samma mtr i samma tjocklekl på vägg och golv tänker jag har fördelar då det kan minska virkesspillet och gör att det blir färre eller inga bitar kvar att förvara när du är färdig.

Om du har eller kan låna spikpistol är det ett oerhört mycket snabbare och lindrigar än att handspika.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det bör fungera, många lägger 20mm råspont för att komma fram på vinden och kunna förvara grejor där så varför skulle det inte funka i din bod?

Att ha samma mtr i samma tjocklekl på vägg och golv tänker jag har fördelar då det kan minska virkesspillet och gör att det blir färre eller inga bitar kvar att förvara när du är färdig.

Om du har eller kan låna spikpistol är det ett oerhört mycket snabbare och lindrigar än att handspika.
Har en spikpistol som räckt till tex pärlspont, men osäker om den räcker till råspont, men jag tror nästan det om jag hittar längre spik. Kan ju kombinera, ett par rejäla vanliga spik och resten spikpistol.

River bort en dåligt gjord golv, han som bodde här tidigare isolerade hälften men det var gjort så dåligt att det blir lättare börja om.

Boden är nog 100 år gammal, lappad och lagad men ligger mot gatan där det är prickmark så det är till att nöja sig.
 
J JohanLun skrev:
Har en spikpistol som räckt till tex pärlspont, men osäker om den räcker till råspont, men jag tror nästan det om jag hittar längre spik.
Då tror jag att du har en dyckertpicka.

I en spikpistol kan du normalt ha 50-90mm lång spik, och tretums räcker ju utmärkt till entums virke, jag har aldrig sett råspont grövre än 23mm.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.