I helgen bytte jag dörrkarm och dörr i ett rum och ska till att byta i 2 rum till.

Husets dörrar är från -59 och därmed lite kortare än dagens standard.

Jag använde mig av Swedoor Stable dörr med tillhörande karm.
Kortare karmen i botten för att passa hålet samt kortade dörren i botten.
Allt passar perfekt.
Men det jag inte tänkte på och inte gillar är att IOM att jag kapat 2,5 cm i änden på dörren så försvann dörrens bottenram.
Men eftersom det är en massiv dörr så gör det inte så mycket.

Men när jag nu ska byta de andra dörrarna så funderar jag på om jag bör kapa över- och underkant på karm och dörr istället, eller tänker jag galet?
 
J Jockose skrev:
I helgen bytte jag dörrkarm och dörr i ett rum och ska till att byta i 2 rum till.

Husets dörrar är från -59 och därmed lite kortare än dagens standard.

Jag använde mig av Swedoor Stable dörr med tillhörande karm.
Kortare karmen i botten för att passa hålet samt kortade dörren i botten.
Allt passar perfekt.
Men det jag inte tänkte på och inte gillar är att IOM att jag kapat 2,5 cm i änden på dörren så försvann dörrens bottenram.
Men eftersom det är en massiv dörr så gör det inte så mycket.

Men när jag nu ska byta de andra dörrarna så funderar jag på om jag bör kapa över- och underkant på karm och dörr istället, eller tänker jag galet?
Enklast är så klart att bara kapa i nedkant. Själv har jag kapat både uppe och nere för att dörrens symmetri ser bättre ut och dörrhandtaget inte kommer så långt ner.
 
T Tompafix skrev:
Enklast är så klart att bara kapa i nedkant. Själv har jag kapat både uppe och nere för att dörrens symmetri ser bättre ut och dörrhandtaget inte kommer så långt ner.
Jo så är det ju.
Men tänker jag rätt?

Vill helst inte kapa enbart i botten på de andra dörrarna som ska sitta på andra våningsplanet
 
J Jockose skrev:
Jo så är det ju.
Men tänker jag rätt?

Vill helst inte kapa enbart i botten på de andra dörrarna som ska sitta på andra våningsplanet
Om du vill kapa dörren i både ovan och underkant, så måste även karmens sidostycken kapas lika mkt i ovan och underkant.
 
  • Gilla
Jockose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.