Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är dån där 70-talist så jag är också uppväxt med det. Men sen det digitala kaoset tog över så har jag ju inga papper... I bästa fall har jag något i husmappen på datorn...
Ordnung muss immer sein! Alla mailklienter jag känner till kan använda foldrar. Bara att skapa en trädstruktur med allting relaterat till hus och annat:

Hus
----Bauhaus
----ByggaHus
----Eviga Renoveringsgatan 888
----Hornbach
----Losergränd 666
----Läckande Takvägen 444
----Ångestgatan 345


Är du riktigt extrem skaffar du en separat mailadress som du använder för att husrelaterat. Gärna också en separat telefon med eget nummer så du kan hålla isär grejerna. Men jag har inte kommit dit än.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Ordnung muss immer sein! Alla mailklienter jag känner till kan använda foldrar. Bara att skapa en trädstruktur med allting relaterat till hus och annat:

Hus
----Bauhaus
----ByggaHus
----Eviga Renoveringsgatan 888
----Hornbach
----Losergränd 666
----Läckande Takvägen 444
----Ångestgatan 345


Är du riktigt extrem skaffar du en separat mailadress som du använder för att husrelaterat. Gärna också en separat telefon med eget nummer så du kan hålla isär grejerna. Men jag har inte kommit dit än.
Låter som gymträning, fungerar bara när det är top of mind i jan. Redan i mars är det glest på gymmet igen. Och sen plötsligt får du en pappersfaktura eller en efaktura så är din fina emailklient inte den perfekta lösningen.

Men jag har något liknande lokalt på datorn. Kaos.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som gymträning, fungerar bara när det är top of mind i jan. Redan i mars är det glest på gymmet igen. Och sen plötsligt får du en pappersfaktura eller en efaktura så är din fina emailklient inte den perfekta lösningen.

Men jag har något liknande lokalt på datorn. Kaos.
Finns tre enkla lösningar på problemet med blandad korrespondens:

(OBS! Nu menar jag inte att man skall spara varje liten faktura för löpande utgifer som sophämtning, utan bara de viktiga som när man betalar 350 tusen för ett takbyte eller 125 papp för ny bergvärmepump.)

1) Be avsändaren att skicka både papper och email. Rör det sig om en e-faktura så öppnar du den som en pdf och sparar den.
2) Ta ett foto med mobilen och skicka till HusHusHusClasse@email.com och lägg in i foldern. Du behöver en deikerad emailadress för detta
3) Sätt helt enkelt in papperet i pärmen eller dokumentsamlaren. Är det dokument som inte bör hålslås, som till exempel checkar, lagfart på papper, bankböcker, diplom, premieobligationer, så finns det plastmappar.
 
Bara jag som skriver ut? 😚 Pärmen är döpt Levene för smågrejer som inte får en egen pärm
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Finns tre enkla lösningar på problemet med blandad korrespondens:

(OBS! Nu menar jag inte att man skall spara varje liten faktura för löpande utgifer som sophämtning, utan bara de viktiga som när man betalar 350 tusen för ett takbyte eller 125 papp för ny bergvärmepump.)

1) Be avsändaren att skicka både papper och email. Rör det sig om en e-faktura så öppnar du den som en pdf och sparar den.
2) Ta ett foto med mobilen och skicka till HusHusHusClasse@email.com och lägg in i foldern. Du behöver en deikerad emailadress för detta
3) Sätt helt enkelt in papperet i pärmen eller dokumentsamlaren. Är det dokument som inte bör hålslås, som till exempel checkar, lagfart på papper, bankböcker, diplom, premieobligationer, så finns det plastmappar.
Jag gläds över din konstruktiva optimism men är tveksam till att det någonsin kommer att fungera så för ens en majoritet av husägarna och därmed objekten man finner på marknaden. Lägg till att saker händer i livet som ofta är associerade med husförsäljning. Exempel inkluderar skilsmässa, död, barnafödande, sjukdom, ålderdemens o s v. Stora saker som ofta sabbar systematik, ordning och fokus.
 
Spara på datorn, sedan autobackup på NAS med speglade diskar och backup på NAS en gång/år med extra disk, även USB en gång/år för viktigt. Vill man så även molntjänst, t.ex. Google Drive, Dropbox, etc.
Har inte alla det?😇
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Spara på datorn, sedan autobackup på NAS med speglade diskar och backup på NAS en gång/år med extra disk, även USB en gång/år för viktigt. Vill man så även molntjänst, t.ex. Google Drive, Dropbox, etc.
Har inte alla det?😇
Problemet är att många inte kommer så långt. Jag har redan föreslagit att man tar ett foto med mobilen och taggar på lämpligt sätt, eller skickar en kopia till sig själv och lägger i en mapp, men många kommer inte loss. Det är inte skyddet av data vi talar om här utan det faktum att data inte ens sparas.
 
😇 har (numera) tjock arkivpärm med samtliga handlingar från ritningar, myndighetsansökningar och fakturor från husets födsel fram till idag. Fakturor endast sådant som rör framtida eventuella reavinstavdrag (enligt dagens gällande skattekrav) och inte löpande samt vid byte av dyrbarare utrustning. Sedan är det upp till arvtagare eller säljare att gallra.

Då FTXen la av häromdagen och diskussion uppstod om ventilationsritning tog det 2 sekunder att få fram denna.

Att lita på datorns arkiv om kanske 30 år tror jag inte på. Jag drar ut väsentliga dokument på papper.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Hej. Vi har köpt ett hus med tillträde om en månad. I frågeformuläret som säljaren fyllt i så har dom angett att värmepump (Lvvp) installerades -16. Nu visar det sig efter att vi varit där och fått genomgång av huset att den är installerad -10.

Det innebär att återstående beräknad livslängd på pumpen går från 7år till 1år.

Jag nämnde detta för säljaren att i frågeformuläret står det att den är från -16 vilket han kommenterade med att det inte är så lätt att hålla koll på alla årtal.
Jag är tämligen säker på att detta inte är medvetet från deras sida, utan dom är bara äldre och kanske inte inser betydelsen för mig som köpare av detta.


Mina 2 frågor är då;
1.Vid byte av värmepump(lvvp),byts både både utedelen och pannan ut eller avser den förväntade livslängden bara en av dessa enheter?
2.Hur hade ni agerat?
Köpet faller inte på detta men vi kommer behöva tänka om litegrann kring renovering.
Medan en massa gubbar (förmodar jag) här har drivit iväg OT så kan jag svara på dina funderingar.

1. Jag vet inte men för sakens skull skulle jag utgå från totalt utbyte när det väl sker. Allt annat blir en bonus.
2. Jag hade inte agerat gentemot säljaren utan satt upp värmepump på min lista över saker som KAN tänkas behöva hanteras närmaste åren och därför även börjat titta på lämpliga lösningar. Ekonomiskt gör det ingen skillnad eftersom man med ett hus ändå köpt sig ett fritidsintresse som kräver enormt engagemang och stora mängder pengar för att hålla på den nivå man vill. Buffert lär man behöva, hur mycket man behöver och i vilken form den finns tillgänglig finns många olika skolor för men man bör ha en plan iaf.
 
J JBa skrev:
Medan en massa gubbar (förmodar jag) här har drivit iväg OT så kan jag svara på dina funderingar.

1. Jag vet inte men för sakens skull skulle jag utgå från totalt utbyte när det väl sker. Allt annat blir en bonus.
2. Jag hade inte agerat gentemot säljaren utan satt upp värmepump på min lista över saker som KAN tänkas behöva hanteras närmaste åren och därför även börjat titta på lämpliga lösningar. Ekonomiskt gör det ingen skillnad eftersom man med ett hus ändå köpt sig ett fritidsintresse som kräver enormt engagemang och stora mängder pengar för att hålla på den nivå man vill. Buffert lär man behöva, hur mycket man behöver och i vilken form den finns tillgänglig finns många olika skolor för men man bör ha en plan iaf.
Vad menar du med "totalt utbyte när det sker"?

Enligt min gissning bor du själv i lägenhet, och vill skrämmas lite genom att överdriva faror med att bo i villa.
 
L/V/J/BVVP går ofta att reparera för typ runda slänga 20 papp och köpa sig +5 år till i drift utan att behöva slänga ut hela alltet för +5 ggr summan.

Det är när beredare och det börja läcka mellan systemvatten och varmvattnet som det hela blir mer tveksamt och kanske överväga nytt - men ofta går sådan att förbikoppla om man kan installera en beredartank bredvid och har plats för det.

Det går i de flesta fall hitta lösningar som är billigare än att just alltid köpa nytt vid ett haveri - man spar ändå så mycket pengar per år med värmepump gentemot att värma med direktel att det bör finnas en budget för reparationer de få gånger det behövs.

Lär man sig att ha lite koll på expansionsventilen, hur det ev. frostar och vilka rör och teperaturerna in och ut på kompressorn och kollar till det då och då, så kan man ofta rädda kompressonr många år till då det ofta är när expansionsventilen börja fastna och krångla och inte reglerar som den skall längre som gör att kompressorn kommer på fall månader och kanske något år senare för att dess driftförhållande blir väldigt dåliga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad menar du med "totalt utbyte när det sker"?

Enligt min gissning bor du själv i lägenhet, och vill skrämmas lite genom att överdriva faror med att bo i villa.
Eeh va? Var skräms jag?

Åh nej, jag bor i hus sen många år. Verkligheten är att det kommer lite små överraskningar lite då och då. Antingen tar man det när det kommer eller så utgår man från att det lär inträffa saker och avsätter lite pengar varje månad till en buffert.

Med totalt utbyte menade jag utgå från att man byter både inomhusdelen och utomhusdelen. Dvs hela lvp. Då blir allt annat en bonus. Jag har noll koll på lvp eftersom jag inte har haft nån sån, vilket jag även skrev.
 
Att byta ut vp behöver inte bara vara nackdelar. Jag tänker att tekniken har utvecklats på 20år. Den kommer betala av sig själv. Hur många år? Det kan vara många år. Den kanske har 19års payoff men ändå!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att byta ut vp behöver inte bara vara nackdelar. Jag tänker att tekniken har utvecklats på 20år. Den kommer betala av sig själv. Hur många år? Det kan vara många år. Den kanske har 19års payoff men ändå!
Så mycket bättre har det inte blivit att det skulle betala för en ny maskin långt innan den gamla är uttjänad. Kör på den gamla tills den haverera eller inte längre räcker till för behovet eller att det är ändrade behov och köp ny först då.

Men visst maskinerna med Inverterdrift har blivit mycket tightare mellan värme/kyl-behov och produktion med mindre 'övertemperatur' än tidigare ON/OFF-maskiner med kapillärstrypning, dessutom med högre kapacitet för man kan driva kompressorn till nära dubbla varvtalet vid tex stark kyla ute och trolla fram mer pumpkapacitet och därmed får mer användbar värmekapacitet vid kallare utomhustemperatur än fix-varvtals kompressor.
 
finns ingen pump tillverkad idag som kommer gå 20 år, utan en massa reparationer
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.