Håller på att renovera ett hus där de äldsta delarna är ett torp från 1880-tal, ombyggt sent 20-tal. Nu är jag i ett rum som är från 1880-talet och efter att upptäckt att golv och bjälklag var sämre än väntat har jag nu rivit ner till återstående golvbjälkar. Det är torpargrund och mycket lågt under golvbjälklaget. På många ställen ligger sten som stöd för golvbjälkarna. Jag tänker gräva bort så mycket löst material (blandning av sågspån som rasat från golvbjälklag, sand och sten). Dock är det mycket berg och mycket stora stenar som kommer att bli kvar. Materialet i botten känns torrt, men avståndet mellan blindbotten och mark är ca 10-20cm på många ställen. Golvreglarna är 15 cm och avstånd ca 1 m så inte överdimensionerat direkt (på det låg golvplank som var 2 tum tjocka så det lär varit stabilt en gång i tiden). Befintliga golvreglar är i varierat skick, från ok till helt borta och ersatta (på 20-talet?) med nya som bara lagts på sten och skruvats fast i golvplank som är lappat och lagat. Misstänker en gammal gammal vattenskada ovanifrån.

Hur bör jag nu konstruera mitt nya bjälklag? Huset är numera permanentboende och ligger utanför Uppsala så en rimlig isolering krävs. Planen är massivt trägolv.
 
  • Rummet från 1880-talet visar blottade golvbjälkar, med brädbitar, stenar och verktyg spridda på marken. En fönsteröppning syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag renoverade ett rum en gång i tiden skruvade jag helt enkelt fast nytt bjälklag i den gamla. Då kunde jag få allt i våg. Någotsånär... Isolerade med lösull då måtten mellan reglarna varierade från 55cm till 75cm. På det massivt furugolv.
 
  • Gilla
kaol2675
  • Laddar…
En gammal torpargrund fungerar ganska annorlunda mot modernare krypgrunder. För det första är det viktigt att marken överallt lutar bort från huset så att det inte kommer in vatten. För det andra måste golvet vara genomsläppligt så att markfukt som kommer upp kan ventileras in i huset. Vidare måste golvet vara dåligt isolerat så att utrymmet mellan mark och golv värms upp något. Det finns till skillnad från nyare krypgrunder ingen ventilation mot utomhusluften. Det är inte säkert att det är en bra idé att bara isolera bjälklaget utan att ändra något mer.
 
A Avemo skrev:
Det finns till skillnad från nyare krypgrunder ingen ventilation mot utomhusluften.
Fel, en torpargrund är naturligt ventilerad med utomhus luft då den är kallmurad och ofta har kattgluggar.
 
F fribygg skrev:
Fel, en torpargrund är naturligt ventilerad med utomhus luft då den är kallmurad och ofta har kattgluggar.
Så är våran!
 
Jag skulle regla golvet med minst 2*8 och fylla bjälklaget med tex kutterspån.
 
  • Gilla
kaol2675
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fel, en torpargrund är naturligt ventilerad med utomhus luft då den är kallmurad och ofta har kattgluggar.
De nyare är det. De äldre är däremot täta utåt. Men jag är i och för sig inte säker på vilken typ TS har.
 
A Avemo skrev:
De nyare är det. De äldre är däremot täta utåt. Men jag är i och för sig inte säker på vilken typ TS har.
Hur menar du att en torpargrund med kattgluggar skulle kunna vara annat än uteluftsventilerad?
 
A Avemo skrev:
Men jag är i och för sig inte säker på vilken typ TS har.
Det framgår av inlägg #5
 
F fribygg skrev:
Jag skulle regla golvet med minst 2*8 och fylla bjälklaget med tex kutterspån.
Vad skulle du använda som blindbotten?
 
F fribygg skrev:
Hur menar du att en torpargrund med kattgluggar skulle kunna vara annat än uteluftsventilerad?
Det menar jag inte. Kattgluggarna framgick inte i första inlägget och jag drog en felaktig slutsats.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kaol2675 skrev:
Vad skulle du använda som blindbotten?
Fibercement skiva, tex Byggmax trossbotten skiva eller vanliga utskottsbrädor med ett lager förhydningspapp ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.