Då var det dags för det första inlägget.
Jag har vart medlem sedan en tid tillbaka och läst igenom några trådar för att få lite kött på benen inför min och min frus planerade nybygge.

Då jag vet att det finns en del experter här inne så tänkte jag att någon kanske skulle vilja kasta ett öga på vår planlösning som vi arbetat fram. (Det har vart många turer fram och tillbaka med olika hustyper). Planlösningen har vi kommit fram till främst genom hur vi känner att vi vill förbättra hur vi lever idag.

Innan ni ger er feedback så ska jag försöka att skriva ner så mycket jag kan för att ni ska förstå hur vi har tänkt.

Huset har en boyta om cirka 165 kvm. Då vi använder roomsketcher samt att vi absolut inte är några experter så vet vi att boytan förmodligen inte stämmer överens med hur det blir i verkligheten.
Kallförråd och garage kan komma att byggas i en senare etapp.

Gatan är på samma sida som entrén, det är även i syd/sydost. På den delen av huset vill vi inte ha så mycket insyn, heller inga stora fönster då vi endast ser grannhusen samt att vi inte vill ha gassande sol som gör det onödigt varmt.

På baksidan av huset som är i nord/nordost har vi en ganska tät tallhed som vi gärna ser från sovrummen samt från vardagsrummet/matplatsen.

Tanken är att taket i hela entrédelen/kök/vardagsrum är öppet till nock där det går i stigande riktning av pulpettyp mot matplats och vardagsrum där vi har höga fina fönster.

Vad gäller sovrummen så vill vi att barnen ska ha sin del av huset där dom kan stöka på samt att vi ska ha det lite mer privat.

Vi vill ha ett kapprum så inte alla tusen skor och jackor ska vara det första man ser när man går in genom dörren.

Gästtoalett som är snabbstädad inför besök.

Stor tvättstuga.

Skafferi/förvaringsdel med plats för pant/källsortering.

Jag tror att jag fick med det viktigaste och ser fram emot er feedback.
Det kan ju bara bli bättre och vi strävar efter att få det perfekta huset efter våra förutsättningar.
 
  • Planlösning av ett hus med fyra sovrum, två badrum, vardagsrum, kök/vardagsrum, kontor, groventré, tvättstuga, kapprum, kallförråd och skafferi/förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant känns planlösningen väldigt kompakt och mörk. Har ni studerat rörelseflöden och siktlinjer?

  • Vad ska groventrén användas till – Ser just nu ut som en luftsluss – Baka ihop med tvättstuga.
  • Lång och väldigt smal ”tunnel” genom hela byggnaden.
  • Inget naturligt ljus i lilla vardagsrummet.
  • Generellt relativt små sovrum.
  • Varför en skjutdörr mitt i ”tunneln” (korridoren)?
  • Tråkigt att inte kunna se ut genom fönstret från sängen i sovrum 4.
  • Ineffektiv form på walk-in-skafferiet.
  • Är någon av WC/Bad tillgänglighetsanpassade?
  • Naturligt ljus är trevligt även i WC/Badrum – alla ligger nu mörkt.
  • Kontoret känns mer som ett rum för de vuxna men ligger i barnavdelningen.
  • Vardagsrummet som hänger ihop med köket känns väldigt komprimerat och lite på undantag.
  • Ni får hoppas att barnen inte diggar vanlig dusch, annars blir det mycket spring i ert sovrum.

Det var några spontana punkter, men som sagt se över vilka flöden ni har och hur ni kan distribuera ytorna för att minska mörka gångar och döda ytor.
 
  • Gilla
lillanutten och 4 till
  • Laddar…
Håller med ovan nämnda punkter. Kan tillägga även:
-Är det nödvändigt med tre toaletter? Jag skulle slå ihop gästtoan med WC/Bad och klämma in en dusch istället då de nu kompromissar ordentligt på ytan.
-Byta groventrens dörr in till tvättstugan istället för rakt in i vardagsrummet.
-Vardagsrummet kommer kännas som ett rum med enbart dörrar att titta på.
-Jag skulle inte vilja ha sovrumsdörren i direkt anslutning till middagsbordet.
-Generellt sett ser det ut som du försökt trycka in för många rum på för liten yta. 165m2 för alla dessa rum är i underkant.

Har du gjort någon fasadritning? Kan vara bra att göra den också så ser man hur det synkar visuellt utifrån också.

Kika på liknande husmodeller från hustillverkarna och studera hur de utformat planlösningarna. Tänk efter vad ni har för specifika behov och gör ändringar utifrån de lösningarna. Det är väldigt svårt att rita från blankt papper och du kommer behöva rita om flera gånger innan du känner dig nöjd. Att ta hjälp av en arkitekt kostar en del men kan lätt vara värt det om det resulterar i ett hus ni verkligen blir nöjda med.
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
G Gronse skrev:
Då var det dags för det första inlägget.
Jag har vart medlem sedan en tid tillbaka och läst igenom några trådar för att få lite kött på benen inför min och min frus planerade nybygge.

Då jag vet att det finns en del experter här inne så tänkte jag att någon kanske skulle vilja kasta ett öga på vår planlösning som vi arbetat fram. (Det har vart många turer fram och tillbaka med olika hustyper). Planlösningen har vi kommit fram till främst genom hur vi känner att vi vill förbättra hur vi lever idag.

Innan ni ger er feedback så ska jag försöka att skriva ner så mycket jag kan för att ni ska förstå hur vi har tänkt.

Huset har en boyta om cirka 165 kvm. Då vi använder roomsketcher samt att vi absolut inte är några experter så vet vi att boytan förmodligen inte stämmer överens med hur det blir i verkligheten.
Kallförråd och garage kan komma att byggas i en senare etapp.

Gatan är på samma sida som entrén, det är även i syd/sydost. På den delen av huset vill vi inte ha så mycket insyn, heller inga stora fönster då vi endast ser grannhusen samt att vi inte vill ha gassande sol som gör det onödigt varmt.

På baksidan av huset som är i nord/nordost har vi en ganska tät tallhed som vi gärna ser från sovrummen samt från vardagsrummet/matplatsen.

Tanken är att taket i hela entrédelen/kök/vardagsrum är öppet till nock där det går i stigande riktning av pulpettyp mot matplats och vardagsrum där vi har höga fina fönster.

Vad gäller sovrummen så vill vi att barnen ska ha sin del av huset där dom kan stöka på samt att vi ska ha det lite mer privat.

Vi vill ha ett kapprum så inte alla tusen skor och jackor ska vara det första man ser när man går in genom dörren.

Gästtoalett som är snabbstädad inför besök.

Stor tvättstuga.

Skafferi/förvaringsdel med plats för pant/källsortering.

Jag tror att jag fick med det viktigaste och ser fram emot er feedback.
Det kan ju bara bli bättre och vi strävar efter att få det perfekta huset efter våra förutsättningar.
hej, snälla ni bygg inte ett hus med den här planlösningen, det mesta känns fel, gå på flera husvisningar så att ni ser olika planlösningar, det som ni tycker ser bra ut i datorn är något helt annat i verkligheten.
mvh Teuvo
 
Om framsidan på huset är sydost så ligger uteplatsen sydost-nordost. Ovanligt val som enda uteplats, dessutom mot gatan där ni inte ville ha insyn från.
 
G Gronse skrev:
Då var det dags för det första inlägget.
Jag har vart medlem sedan en tid tillbaka och läst igenom några trådar för att få lite kött på benen inför min och min frus planerade nybygge.

Då jag vet att det finns en del experter här inne så tänkte jag att någon kanske skulle vilja kasta ett öga på vår planlösning som vi arbetat fram. (Det har vart många turer fram och tillbaka med olika hustyper). Planlösningen har vi kommit fram till främst genom hur vi känner att vi vill förbättra hur vi lever idag.

Innan ni ger er feedback så ska jag försöka att skriva ner så mycket jag kan för att ni ska förstå hur vi har tänkt.

Huset har en boyta om cirka 165 kvm. Då vi använder roomsketcher samt att vi absolut inte är några experter så vet vi att boytan förmodligen inte stämmer överens med hur det blir i verkligheten.
Kallförråd och garage kan komma att byggas i en senare etapp.

Gatan är på samma sida som entrén, det är även i syd/sydost. På den delen av huset vill vi inte ha så mycket insyn, heller inga stora fönster då vi endast ser grannhusen samt att vi inte vill ha gassande sol som gör det onödigt varmt.

På baksidan av huset som är i nord/nordost har vi en ganska tät tallhed som vi gärna ser från sovrummen samt från vardagsrummet/matplatsen.

Tanken är att taket i hela entrédelen/kök/vardagsrum är öppet till nock där det går i stigande riktning av pulpettyp mot matplats och vardagsrum där vi har höga fina fönster.

Vad gäller sovrummen så vill vi att barnen ska ha sin del av huset där dom kan stöka på samt att vi ska ha det lite mer privat.

Vi vill ha ett kapprum så inte alla tusen skor och jackor ska vara det första man ser när man går in genom dörren.

Gästtoalett som är snabbstädad inför besök.

Stor tvättstuga.

Skafferi/förvaringsdel med plats för pant/källsortering.

Jag tror att jag fick med det viktigaste och ser fram emot er feedback.
Det kan ju bara bli bättre och vi strävar efter att få det perfekta huset efter våra förutsättningar.
Ska ni bygga lösvirke? Har ni utgått från någon speciell husmodell/tillverkare? Det brukar vara ett bra sätt mixa olika lösningar från olika tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.