Hejsan!

Har ett garage som ansluter till min källare. Garageplattan är fin samt trappan ned men längst ned så är det som att fukt tränger igenom plattan. Plattan är ca 2x2m. Har frågat runt bland bekanta och har även fått höra att det ev är kondens?

Drar jag med fingret på plattan så är det inte blött men kollar jag på fingret so ser man att det är fuktigt.
Väggarna som är mörka drar jag också fingret över men inte lika fuktigt där.
Resten av källaren har inte detta problem i plattan.

Provade att ställa en värmefläkt och det torkade bra men kom tillbaka efter ca 2 dagar.

Vad beror detta på? samt hur åtgärdar jag detta?
 
  • En fuktig fläck på betongkanten där trappsteg möter garagets platta. Mörka områden synliga på väggen där fukt tränger igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett trappsteg och en garageplatta som visar fuktgenomslag och missfärgning på plattans yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv med mörkfärgade fuktfläckar och ett avloppsgaller i centrum, vid foten av trappa från garage till källare/pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Har du tur är det takavvattningen som funkar dåligt. Vad finns direkt utanför?

Annars är det drän som gäller, tänker jag.

Eller ännu bättre så skiter du i det ett tag och observerar några år. Kanske är det bara under vissa säsonger det blir blött, tex.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Har du tur är det takavvattningen som funkar dåligt. Vad finns direkt utanför?

Annars är det drän som gäller, tänker jag.

Eller ännu bättre så skiter du i det ett tag och observerar några år. Kanske är det bara under vissa säsonger det blir blött, tex.
Gjorde en enklare ritning,
 
  • En ritning som visar uterum, garage, trappa, fuktig platta på källarnivå, utomhusområde, dörr ut och dörr till resten av källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.