Hej forumet

Jag har precis köpt en EgnaHemsvilla med källarplan. Jag har genomfört rivning i princip ned till skelettet och bilar nu fram avloppet.

Jag undrar därefter vilka steg som gäller, och hur jag bygger för att uppnå en bra inomhusmiljö.

Jag önskar att lägga vattenburen golvvärme kopplat till BvVp, för att minska fukt som tar sig uppåt. Men hur gör man med väggar? Vi kommer dränera med platonmatta och isodrän på utsidan. Men hur hanterar vi innerväggarna? Både i sovrum, och badrum? Skiljer det sig?

Jag vill bygga så framtidssäkert som möjligt.

Jag har sökt på forumet och läst en del trådar, men inget som riktigt besvarar mina funderingar.

Tacksam för vägledning
 
C
Är golvet isolerat? Annars avråder man från golvvärme. Dels eftersom det så klart är katastrofalt oekonomiskt, men också att det kan bli fuktproblem om golvvärmen stängs av.
Platonmatta och Isodrän? Normalt väljer man ena eller andra metoden.
 
Det är en betongsula som inte är isolerad, det har varit problem med fukt som sipprar upp. Därför behöver vi se över grunden.

Katastrofalt oekonomiskt med en överdimensionerad bergvärmepump håller jag inte med om. Men med det sagt så tittar vi givetvis på något som ligger mot plattan innan slangen läggs ut, folieisolering likt detta;

https://ventilation.se/sv/products/krypgrundsisolering-75kvm
 
Ska du ha golvvärme så brukar man rekommendera att bila upp golvet och isolera
 
C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Katastrofalt oekonomiskt med en överdimensionerad bergvärmepump håller jag inte med om. Men med det sagt så tittar vi givetvis på något som ligger mot plattan innan slangen läggs ut, folieisolering likt detta;
Ja, nu menar jag inte oekonomiskt på det sättet, utan att förlusterna ut i marken blir väldigt höga. Lite tillspetsat kan man säga att det är som att lägga en doppvärmare i havet för att få varmt badvatten. Någon sorts isolering behöver du. 20-30 cm är dagens standard i Sverige för en god värmeekonomi, men även 5 cm som är rätt vanligt i t.ex. USA är mycket bättre än ingenting.

En sådan där reflekterande folie kommer inte att göra någon skillnad i detta fall då det inte är strålningsvärme det handlar om inne i golvet. Däremot kommer den att fungera som ett tätskikt, och om du hade tänkt lägga den ovanpå golvet är det risk för att det kommer att bli problem.

Nä, håll dig till någon beprövad konstruktion. Att hålla på och labba med egna uppfinningar kräver att man vet vad man gör om det inte skall bli problem.

Det vanliga om man vill ha golvvärme i en oisolerad källare är att hela golvet bilas ut, golvet grävs ur 30-40 cm (eller mer om man öka takhöjden genom att sänka golvet). Ofta behöver bärande väggar förlängas nedåt och inträngande vatten hanteras. Sen bygga upp med 10 cm kapillärbrytande grus, 20-30 cm EPS cellplast, och 10 cm betong i vilken golvvärmen läggs. På utsidan dränerar du med Isodrän-metoden och lägger då dubbla skivor för värmeisolering av väggen. Sen finns det otaliga varianter av detta, men som du inser är det ett jätteprojekt.

Sök på "källarprojekt" så finns det ett antal byggtrådar.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Jag har dock inte för avsikt att laborera, därför startar jag tråden här - för att få råd och stöttning kring ett knepigt ämne.

Jag har gjort flertalet sökningar och varit medlem här ett tag, men inte sett någon tråd som egentligen avhandlar de spörsmålen jag står inför.

Tittar man på https://golvvarmebutiken.se/kunskap...ttenburen-golvvarme/pa-befintlig-betongplatta så finns det isolerplattor i EPS, spårade för värmeslang. Som kan sättas direkt på befintlig grund.

Dock utgår jag ifrån att man behöver tätskiktsförsegla golv (och väggar?) innan. Kanske med något flytande som är beständigt.
 
Vi (eller snarare hantverkare) bilade upp golvet i badrummet i källaren och ersatte det befintliga gruset med lecakulor. Sen minns jag inte om dom la isolering nånstans innan de gjöt och la på vattenburen golvvärme, men det funkade i alla fall och golvet var varmt utan att uppvärmningskostnaderna skenade. Trist bara med svinkallt badrumsgolv på sommaren när den vattenburna värmen var avstängd. Detta var drygt 15 år sedan så man kan ju ha uppfunnit något nytt sedan dess.

Jag undrar också varför ni tänkte ha både isodrän och platonmatta. Platonmattan lär väl motverka isodränets kapilläreffekt? Vi körde med enbart pordrän i förra huset och det funkade bra för dräneringen, men oklart om det blev varmare. Det kom dock upp markfukt genom plattan så vi fick putssläpp även på innerväggarna. Antagligen förvärrades det av att en tidigare ägare hade lagt plastmatta i några rum, då har inte fukten någon annanstans att ta vägen än upp i väggarna. Vi lät åndå plastmattan vara kvar så att vi kunde ha saker på golvet.

Gamla källare är sällan gjorda för att vara boyta och jag är skeptisk till att försöka använda dem till tex sovrum. Vi har sovit i källaren när det är ”tropiska nätter” på sommaren och det blir fuktigt som attan. Man kan inte öppna fönstret för då väller det in fuktig luft från marken utanför. I förra huset var vi tvungna att öppna fönstret ändå för att inte få dålig luft, och då fick vi bära upp täcken och bäddmadrasser på tork nästan varje dag. I nuvarande huset är ”sommarsovrummet” större så vi behöver inte öppna fönstret, men avfuktare behövs ändå på dagarna.
 
Vet inte om vi hade tänkt ha båda(?) Men ville iaf uppdatera att beslutet är taget att bila upp hela golvet är vägen framåt. Det är även påbörjat och ett rent helvete att bära ut massorna..

Har pratat med en vän som säger att vi ska fylla igen med 10cm EPS och sen därefter 5cm självbärande flytspackel, med ingjuten golvvärme.

Vad är era tankar på det?

Samt hur går man tillväga med väggarna?
 
C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Har pratat med en vän som säger att vi ska fylla igen med 10cm EPS och sen därefter 5cm självbärande flytspackel, med ingjuten golvvärme.

Vad är era tankar på det?
Antar att du pratar om EPS-betong nu, och inte EPS cellplastskivor?
 
Allt beror ju vad ni ska använda källaren till sedan. Att få en fullt beboelig källare enligt dagens byggkrav är väldigt svårt, speciellt med tanke på utrymningsvägar och tillgänglighet. Men det är fullt möjligt att få ett fint hobbyrum, verkstad eller förvaring. Sovrum avråder de flesta ifrån.
En bra dränering är en bra förutsättning, rören måsta ligger i makadambädd under sulan, med fall. Stuprören ska i varje fall leda vattnet från huset, helst i egen dagvattenanläggning.
Ni har säkert läst att allt organiskt inne ska bort, dessutom all lös puts. Fel sorts färg ska skrapas bort.
Ha inte övertro på golvvärme. Om ni inte kan/vill gräva ut 20 cm låt betongen vara orörd. Annars tar ni bort betongen, gräver 20 cm, fyller med isolering till 10 cm under tilltänkt golvyta, gjuter nytt armerat betonggolv, och sedan golvvärme.
Jag hade hoppat golvvärme och sparat mycket pengar.
Vi har gjort om ett gammalt oljetankrum till innespa. Hackat bort det tunna betongskiktet, handgrävt lite och fyllt med isolering där det behövdes ny rördragning och sedan elektriskt golvvärme i duschdelen och där man går. Inte under badkaret.

Blev mycket komfortabelt. Resten av källaren klinker, mattor och tofflor.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Antar att du pratar om EPS-betong nu, och inte EPS cellplastskivor?
Precis. EPS betong
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Allt beror ju vad ni ska använda källaren till sedan. Att få en fullt beboelig källare enligt dagens byggkrav är väldigt svårt, speciellt med tanke på utrymningsvägar och tillgänglighet. Men det är fullt möjligt att få ett fint hobbyrum, verkstad eller förvaring. Sovrum avråder de flesta ifrån.
En bra dränering är en bra förutsättning, rören måsta ligger i makadambädd under sulan, med fall. Stuprören ska i varje fall leda vattnet från huset, helst i egen dagvattenanläggning.
Ni har säkert läst att allt organiskt inne ska bort, dessutom all lös puts. Fel sorts färg ska skrapas bort.
Ha inte övertro på golvvärme. Om ni inte kan/vill gräva ut 20 cm låt betongen vara orörd. Annars tar ni bort betongen, gräver 20 cm, fyller med isolering till 10 cm under tilltänkt golvyta, gjuter nytt armerat betonggolv, och sedan golvvärme.
Jag hade hoppat golvvärme och sparat mycket pengar.
Vi har gjort om ett gammalt oljetankrum till innespa. Hackat bort det tunna betongskiktet, handgrävt lite och fyllt med isolering där det behövdes ny rördragning och sedan elektriskt golvvärme i duschdelen och där man går. Inte under badkaret.

Blev mycket komfortabelt. Resten av källaren klinker, mattor och tofflor.
Jag har grävt ut ca 30cm i två rum än så länge och är inne på att göra dränering så fort som möjligt, dock är offerterna orimligt höga.

Tanken efter detta är EPS, och därefter självbärande flytspackel. Därefter regla upp, eller lecablock-bygga igen en dörröppning.

Våtrummen överlåtes till proffs.

Gällande väggar har jag redan knackat bort lös puts, men finns absolut mer kvar att göra där. Det finns tapet som måste bort i två rum. Det har även suttit en gulmålad glasfiber(?)-väv som nästan är helt bortryckt.

Källaren är mer likvärdig med suterränghus, med fönster som är 1x1m, i brösthöjd och glasdörr på andra sidan av planet.

Tar gärna emot fler tips kring väggar.

Lägger med två bilder här på status
 
  • Ett utgrävt rum med jordgolv, synliga rör i taket och en spade liggandes på marken, med en öppning till ett annat rum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomgångsrum med grå väggar, öppet fönster, målarradiator och betonggolv. Väggen har lös puts fläckigt bort och golvet saknar ytbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
C
Jockiebear Jockiebear skrev:
Precis. EPS betong
Kikade på det som ett alternativ till mitt källarprojekt (gör endast ett rum), men avfärdade det ganska tidigt.

Fördelen med EPS-betong är att det fyller ut varenda skrymsle och har mycket hög bärighet. Nackdelarna är att lambdavärdet är ca. 3 x cellplastskivor (dvs. 10 cm cellplast motsvarar 30 cm EPS-betong) och är i storleksordningen 3 x så dyrt. Du behöver fortfarande ett kapillärbrytande lager under också. Cellplastskivor ger helt enkelt väldigt mycket mer isolering för pengarna givet samma totala bygghöjd.

Att flyta in golvvärmen är väldigt snabbt och smidigt och blir supersnyggt resultat, men också väldigt dyrt. Flöt ca 3 cm på 12 kvm tvättstuga i vintras och det gick på 20'.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kikade på det som ett alternativ till mitt källarprojekt (gör endast ett rum), men avfärdade det ganska tidigt.

Fördelen med EPS-betong är att det fyller ut varenda skrymsle och har mycket hög bärighet. Nackdelarna är att lambdavärdet är ca. 3 x cellplastskivor (dvs. 10 cm cellplast motsvarar 30 cm EPS-betong) och är i storleksordningen 3 x så dyrt. Du behöver fortfarande ett kapillärbrytande lager under också. Cellplastskivor ger helt enkelt väldigt mycket mer isolering för pengarna givet samma totala bygghöjd.

Att flyta in golvvärmen är väldigt snabbt och smidigt och blir supersnyggt resultat, men också väldigt dyrt. Flöt ca 3 cm på 12 kvm tvättstuga i vintras och det gick på 20'.
Tack för svar, uppskattas.

Exakt hur hade du byggt det, steg för steg? Jag har inget direkt behov EPS betongen i sig, skulle även vara öppen för t.ex. lägga skivor (men hur får man de helt täta i alla skrymslen?)

Utifrån din erfarenhet så skulle man alltså kunna ha 5cm skiva och därefter gjuta ny platta, med armeringsnät som man sätter golvvärmen i, på 5-10cm?

Vilket utav dessa alternativ tror vi har minst insläpp av fukt underifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.