X xxargs skrev:
Långt, långt försent, skulle jag säga - installerar man filter så måste det underhållas och bytas i rimlig intervall - är man inte sugen på det eller vill ta kostnaden för patronerna, ha inte några filter alls, speciellt om vattnet inte har några anmärkningar i avseende smak och lukt eller verkar partikelbenäget (hög turbiditet) .
Vad är det ni menar med att filtret varit alldeles för länge? Vilken del är det som är smutsig? För det svarta, stora röret är kolet som vi fyllt på i röret ser ut sådär direkt man fyllt på det och ser likadant ut efter 6 månader. Den undre delen som är ”ljusbrun” blir också sådär direkt pga kolet som kommer i kontakt med vattnet. Eller ser man det på något annat sätt som jag missar?😄
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sedan undrar jag över de olika plastlådorna som står under inkommande vattenledning. Är det att det blir en massa kondensvatten som droppar? I så fall isolera denna inkommande vattenledning, ev kontrollera / styr ned så att luftfuktigheten är rimlig i utrymmet tex via luftavfuktare.
Ja precis, det är för kondensvattnet😅 Bra förslag, det ska vi ta tag i och göra!
 
W Wiwa123 skrev:
Vad är det ni menar med att filtret varit alldeles för länge? Vilken del är det som är smutsig? För det svarta, stora röret är kolet som vi fyllt på i röret ser ut sådär direkt man fyllt på det och ser likadant ut efter 6 månader. Den undre delen som är ”ljusbrun” blir också sådär direkt pga kolet som kommer i kontakt med vattnet. Eller ser man det på något annat sätt som jag missar?😄
jag kanske missar något - för jag antog att även kolfilter är i form av köpt patron och inget man packar själv, eller är de så glesa i sin patrons kapsling att en massa fint kolpulver flyger runt i koppen??.

när jag höll på med akvarier så var aktivt kol en ganska bestämd homogena kornmassa som knappt dammade någon alls och då blir det inte sådär svart som det är på bilden.

Nu fins det förvisso många sorters aktiv kol med olika tillverkningsformer.
 
X xxargs skrev:
jag kanske missar något - för jag antog att även kolfilter är i form av köpt patron och inget man packar själv, eller är de så glesa i sin patrons kapsling att en massa fint kolpulver flyger runt i koppen??.

när jag höll på med akvarier så var aktivt kol en ganska bestämd homogena kornmassa som knappt dammade någon alls och då blir det inte sådär svart som det är på bilden.

Nu fins det förvisso många sorters aktiv kol med olika tillverkningsformer.
I vårt fall har vi 2 behållare, så 1 stor behållare som sitter på utsidan, sen 1 mindre behållare i den stora. Där häller vi ”löst” kol som vi byter ut och när det kommer i kontakt med vatten/ om någon liten kolbit trillar ut så blir vattnet därnere i behållaren färgat. Därför känns det aningen svårt att veta när man faktiskt behöver byta filter/kol här😅
 
om man inte märker om kolfiltret är mättat - behövs den då??.

Jag kan tänka mig förvisso i fallet om vattnet är humus-färgat att aktiv kol kan ta upp en del av det och vattnet blir mindre färgat men då har man också signatur på vattnet blir mer färgat när kolet blivit mättat.
 
  • Gilla
Wiwa123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.