Hej
Fick ta över min hyresgrannes p-plats då han inte har bil, med giltig parkeringsbiljett (giltig till 2025)som ska ligga i framrutan vid kontroll av vaktbolag.
Nu har en annan granne helt sonika tagit ”min” plats och jag står utan igen.
Kan jag ringa vaktbolaget så att de bötfäller då han inte har rätt till denna platsen?
 
L L.s skrev:
Hej
Fick ta över min hyresgrannes p-plats då han inte har bil, med giltig hyresbolaget som ska ligga i framrutan vid kontroll av vaktbolag.
Nu har en annan granne helt sonika tagit ”min” plats och jag står utan igen.
Kan jag ringa vaktbolaget så att de bötfäller då han inte har rätt till denna platsen?
Ja, eller prata med grannen som stal din plats först,….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, eller prata med grannen som stal din plats först,….
Jo men de är så arga mot andra grannar, så jag fegar ur.
 
  • Ledsen
john.h
  • Laddar…
L L.s skrev:
Jo men de är så arga mot andra grannar, så jag fegar ur.
Be någon annan som inte är feg prata med grannen då .
 
RoTe
Här i Uppsala har BRFer och fastighetsbolag helt galna egna regler gällande vilka som är berättigade parkering trots tillstånd i rutan. En grannfastighet har kravet att fordonet ska vara registrerat på en privatperson boende på gatan t.ex. Det kan ju vara så att överlåtelse inte är tillåten och då är du inte berättigad platsen trots tillstånd och din sura granne kanske är näst i kö för att få plats när en blir ledig och anser att du går före i kön, olovligen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
Är platserna numrerade och numret står på tillståndet?
Om inte, så kan det kanske vara svårt att bötfälla den arga grannen om de har ett giltigt parkeringstillstånd.

Generellt skulle jag ringt på och påpekat att de måste tagit fel plats. Om man inte vågar det och inte hittar någon som vågar så kan man köra den svenska varianten, skriva en lapp. Ändras det inte så, så ringer man parkeringsbolaget varje gång.

Det är rätt vanligt upplägg att parkeringsbolagets enda intäkt är kontrollavgifter så de kommer med glädje och "bötfäller" felparkerare. Jag hade en granne som parkerade på gatan utanför vår utfart förut (villa). Det var parkeringsförbud på platsen, men för min del var det ok han parkerade 5 meter längre bak eller längre fram. Jag ringde på hos grannen (som för övrigt hade gott om plats på tomten att parkera), men ingen öppnade. Jag ringde och lämnade meddelande på mobilsvar och jag skrev en lapp och satte på bilen. När han inte besvarade något och fortsatte parkera på samma ställe så började jag ringa parkeringsbolaget varje gång. Efter 3 böter på en vecka ställde han sen bilen på sin tomt istället.

Min tanke är alltså att ge folk en chans, misstag gör vi alla, men tar de inte chansen så har jag inget problem med att de får betala.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är platserna numrerade och numret står på tillståndet?
Om inte, så kan det kanske vara svårt att bötfälla den arga grannen om de har ett giltigt parkeringstillstånd.

Generellt skulle jag ringt på och påpekat att de måste tagit fel plats. Om man inte vågar det och inte hittar någon som vågar så kan man köra den svenska varianten, skriva en lapp. Ändras det inte så, så ringer man parkeringsbolaget varje gång.

Det är rätt vanligt upplägg att parkeringsbolagets enda intäkt är kontrollavgifter så de kommer med glädje och "bötfäller" felparkerare. Jag hade en granne som parkerade på gatan utanför vår utfart förut (villa). Det var parkeringsförbud på platsen, men för min del var det ok han parkerade 5 meter längre bak eller längre fram. Jag ringde på hos grannen (som för övrigt hade gott om plats på tomten att parkera), men ingen öppnade. Jag ringde och lämnade meddelande på mobilsvar och jag skrev en lapp och satte på bilen. När han inte besvarade något och fortsatte parkera på samma ställe så började jag ringa parkeringsbolaget varje gång. Efter 3 böter på en vecka ställde han sen bilen på sin tomt istället.

Min tanke är alltså att ge folk en chans, misstag gör vi alla, men tar de inte chansen så har jag inget problem med att de får betala.
Håller med, det är mycket enkelt att kolla bilens ägare om det inte är företag. Är det företag så kan dessa kontaktas om föraren inte lyssnar.

Det verkar konstigt att din granne parkerade utanför din uppfart Fairlane, kan du lägga upp en bild på detta?

Endera måste det på något sätt vara väldigt otydligt eller så var syftet att j-vlas.

Var just 5 meter kommer från undrar jag lite, det är ju bara precis vid den markerade uppfarten man inte få stå vad jag vet?
 
RoTe RoTe skrev:
Här i Uppsala har BRFer och fastighetsbolag helt galna egna regler gällande vilka som är berättigade parkering trots tillstånd i rutan. En grannfastighet har kravet att fordonet ska vara registrerat på en privatperson boende på gatan t.ex. Det kan ju vara så att överlåtelse inte är tillåten och då är du inte berättigad platsen trots tillstånd och din sura granne kanske är näst i kö för att få plats när en blir ledig och anser att du går före i kön, olovligen.
Den arga grannen har redan tagit över tre andras p-platser redan, det verkar vara djungelns lag här.
 
L L.s skrev:
Den arga grannen har redan tagit över tre andras p-platser redan, det verkar vara djungelns lag här.
Parkera där när grannen är borta. Börja med att sätta en lapp på bilen kanske.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Gott1 skrev:
Det verkar konstigt att din granne parkerade utanför din uppfart Fairlane, kan du lägga upp en bild på detta?
Jag har flyttat därifrån, så nej ingen bild. Han stod inte på vår sida av vägen, men en smal villagata gjorde det svårt att backa in på tomten om någon stod precis mittemot. Det var däremot inget problem om de stod längre fram eller bak.
G Gott1 skrev:
Endera måste det på något sätt vara väldigt otydligt eller så var syftet att j-vlas.
Jag tror det mest var att folk inte tänker. Just det att det var på motsatta sidan så tänker många att de inte står för infarten, men man var tvungen att backa in om man inte ville backa ut med halvtaskig sikt på en väg som det ändå kom rätt mycket bilar på. Det var parkeringsförbud på gatan, men för mig var det vara problem på en kort sträcka.
G Gott1 skrev:
Var just 5 meter kommer från undrar jag lite, det är ju bara precis vid den markerade uppfarten man inte få stå vad jag vet?
Nej, hela vägen var parkeringsförbud, det var bara att för mig personligen var det inget problem så länge de inte stod precis mittemot vår utfart.
 
  • Gilla
Gott1 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L L.s skrev:
Den arga grannen har redan tagit över tre andras p-platser redan, det verkar vara djungelns lag här.
Hur många bilar har dem?
Hur många parkeringsplatser hyr dem, dvs hur många tillstånd?

Börja ring parkeringsbolaget varje dag. Folk brukar låta bli att felparkera när det börjar bli för dyrt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…


Såhär hade jag antagligen gjort

 
L L.s skrev:
Fick ta över min hyresgrannes p-plats då han inte har bil, med giltig parkeringsbiljett (giltig till 2025)som ska ligga i framrutan vid kontroll av vaktbolag.
Vad är det för rättighet du tagit över, är det till en specifik plats eller en rätt att stå i ett område?
L L.s skrev:
Nu har en annan granne helt sonika tagit ”min” plats och jag står utan igen.
Vad har den grannen för rättigheter då?
L L.s skrev:
Kan jag ringa vaktbolaget så att de bötfäller då han inte har rätt till denna platsen?
Ja, om det är en numrerad plats som bara du får stå på kan du naturligtvis det. Behöver du ens fråga om det?

Om det däremot bara är en zon ni båda har rätt att stå i kommer förstås ingen av er att bötfällas för att stå i den.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.