Vi har en sliten trappa målad i nån seg färg. Nu håller färgen på att trilla bort från gåytorna och tar då med sig en bit av betongen(cementen?). Hur går jag tillväga för att renovera? Skrapa bort allt löst, fylla på med vad i hålen? Vilken sorts färg ska jag använda? Blanda grus i färgen för att det inte ska bli halt? Nån som har gjort något liknande och kan tipsa?
 
  • Sliten utomhustrappa med skadad och flagnande färg samt synliga betongytor. Trappan har ett smidesräcke och vetter mot en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
The solution may be clinker or impregnated wood.
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Jag vet inte vill jag börja med att säga jag har inte erfarenhet av det själv.
Men förra gången jag läste en sån tråd var rådet att ta bort allt löst, fylla i med betong och sen måla med silikatfärg. När du lagar med betong måste underlaget vara blött.
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vill jag börja med att säga jag har inte erfarenhet av det själv.
Men förra gången jag läste en sån tråd var rådet att ta bort allt löst, fylla i med betong och sen måla med silikatfärg. När du lagar med betong måste underlaget vara blött.
Tack! 😊👍
 

Bästa svaret

Beror på hur stora hål du får och om du får fram gjutjärn, men är det mindre hål är Ardex A46 trevlig att jobba med.

Skrapa och slipa noggrant och reparera hålen.

Jag skulle inte måla, utan lägga en epoxy med sten, eller en massa avsedd för trappa utomhus.
 
  • Gilla
PercyP
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Beror på hur stora hål du får och om du får fram gjutjärn, men är det mindre hål är Ardex A46 trevlig att jobba med.

Skrapa och slipa noggrant och reparera hålen.

Jag skulle inte måla, utan lägga en epoxy med sten, eller en massa avsedd för trappa utomhus.
Kanon! Tack! Kan Ardex även användas för lagning av bruk mellan mexiteglet?
 
anders07 anders07 skrev:
Beror på hur stora hål du får och om du får fram gjutjärn, men är det mindre hål är Ardex A46 trevlig att jobba med.

Skrapa och slipa noggrant och reparera hålen.

Jag skulle inte måla, utan lägga en epoxy med sten, eller en massa avsedd för trappa utomhus.
Vad är fördelen med ardex jämfört med vanlig färdigblandad betong?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är fördelen med ardex jämfört med vanlig färdigblandad betong?
Snabbtorkande, mycket god vidhäftning, tål frost bättre och är smidigare att jobba med och få slätt.
Betong fäster förvisso, men kommer det fukt bakom kan det lättare bli frostsprängning och det är lite jobbigare att fylla med.
Betong kan absolut fungera det också!
 
  • Gilla
PercyP och 1 till
  • Laddar…
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vill jag börja med att säga jag har inte erfarenhet av det själv.
Men förra gången jag läste en sån tråd var rådet att ta bort allt löst, fylla i med betong och sen måla med silikatfärg. När du lagar med betong måste underlaget vara blött.
Inte blött, fuktigt funkar bättre😉
 
  • Gilla
PercyP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.