Hej!

Flyttat in i villa för 1 år sen. Noterat att panelbrädorna som klär in takfoten har bågnat (är krökta). Takfotsbrädan är målad över till panelbrädorna så det finns ingen luftspalt. Är det det som är problemet? Samtidigt ser det ut som det sitter en ventil i varje "sektion". Brädorna är inte ruttna.

Tacksam för input :)
//Pierre Bonfré
 
En fråga, varför ladda upp i zip fil?
 
W whak skrev:
En fråga, varför ladda upp i zip fil?
det var enda formatet jag kunde uppladda i...
 
Totte_S
Varsågod:
En vit träfasad med två fönster och blommor i blomlådor, samt grå markiser över fönstren. En gräsmatta och en vit trädgårdsbänk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på hus med blomlåda fylld av rosa blommor under ett fönster med persienner, grönska i bakgrunden och blå himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
P Pirreboo skrev:
Hej!

Flyttat in i villa för 1 år sen. Noterat att panelbrädorna som klär in takfoten har bågnat (är krökta). Takfotsbrädan är målad över till panelbrädorna så det finns ingen luftspalt. Är det det som är problemet? Samtidigt ser det ut som det sitter en ventil i varje "sektion". Brädorna är inte ruttna.

Tacksam för input :)
//Pierre Bonfré
Du får förklara lite mer hur takfoten är byggd. Hur gammalt är huset? Är varje takfotsbräda skruvad i takfötterna? Det brukar ofta vara byggt så att det är en glipa mellan varje takfotsbräda med insektsnät ovanpå. Och vad är det för gallerventil på andra bilden?
 
Hur tjocka är brädorna?
Kan du borra hål och se vad som finns ovanför? Risken är att isoleringen från taket kommit ut i takfoten då du säger att det inte är ruttet. Annars är vatten min främsta gissning
 
Cruzze Cruzze skrev:
Du får förklara lite mer hur takfoten är byggd. Hur gammalt är huset? Är varje takfotsbräda skruvad i takfötterna? Det brukar ofta vara byggt så att det är en glipa mellan varje takfotsbräda med insektsnät ovanpå. Och vad är det för gallerventil på andra bilden?
Tack för svar. Huset är byggt 1982. Som jag förstår det är varje takfotsbräda skruvad i takfoten. Bild på gallerventil bifogad.
 
  • Gallerventil i takfot, fastskruvad med fyra skruvar, på ett hus byggt 1982. Några skador syns där färgen har flagnat runt ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur tjocka är brädorna?
Kan du borra hål och se vad som finns ovanför? Risken är att isoleringen från taket kommit ut i takfoten då du säger att det inte är ruttet. Annars är vatten min främsta gissning
Tack för svar 😊
Brädorna är drygt 2 cm tjocka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.