Hej!
Den vanligaste lösningen för att fästa vangstycken verkar vara ungefär som nedan,
Vangstyckets första steg är i samma nivå som altangolvet.
Detaljbild av trävangstycke fäst vid altangolv med synliga metallbeslag.

Men så vill jag inte ha det. Mitt första trappsteg ska börja ett steg ner och jag hade tänkt utgå från färdiga vangstycken.

I framkant på min altan har jag dubbla 45x195 som jag kan fästa i men vill gärna ha en dold infästning av vangstyckena.

Har ni några idéer?
 
Jag hängde ner vangstyckena på en underliggande 45X195.



/Göran
 
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Tack, det var ju en ganska enkel lösning.
Jag står i valet och kvalet mellan nedan två alternativ. Antingen bygga upp med klossar, eller köpa ett vangstycke med ett extra steg och såga ur det..

Handritad skiss av trappsteg och olika nivåer på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över trappkonstruktion med textmarkeringar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tänk på att oavsett om du bygger med klossar eller vangstycke så måste nedersta steget kompenseras med tjockleken på plansteget. Dvs att om man har ett 28mm plansteg så måste nedersta klossen vara 28mm lägre för annars kommer steget mot backen att bli 28mm för högt.

Se den streckade linjen på nedersta steget på denna principbild:

Illustration av trappkonstruktion med måttangivelser och streckad linje för att visa kompensering för planstegens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag hängde ner vangstyckena på en underliggande 45X195.

[bild]

/Göran
Hur gjorde du dold infästning i den underliggande 45x195?
 
D daniel_021 skrev:
Tack, det var ju en ganska enkel lösning.
Jag står i valet och kvalet mellan nedan två alternativ. Antingen bygga upp med klossar, eller köpa ett vangstycke med ett extra steg och såga ur det..

[bild] [bild]
Har samma problem som du. Hur löste du det hela? Blev det dold infästning?
Tack,
R
 
R rolfino skrev:
Har samma problem som du. Hur löste du det hela? Blev det dold infästning?
Tack,
R
Så här gjorde jag. Det blev alldeles tillräckligt stabilt och samma steghöjd överallt.
 
  • Närbild av träkonstruktion under ett däck, visar fästen och tvärbalkar, med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggkonstruktion med träbalkar, där vertikala och diagonala stödbalkar är fästade och bultar synliga under en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Ja det var fiffigt! Jag har dock inga stolpar att fästa mot då vagnstyckena (3 st) ska sitta mellan betongplattorna. Går söker hitta ett alternativt sätt för den händige.
 
  • Trätrappa under konstruktion bredvid altan med blomkrukor ovanpå och gräs nedanför trappan under en regnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
7ender
Jag satte ett vinkeljärn och en liten fralla upp i golvregeln. Vill minnas att jag inte hittade passande beslag med stora hål på båda sidor, så det fick bli ankarskruv in i vangstycket. Har hållit ett par år nu.

Möjligt att jag skråade in en lång skruv utifrån också.

Vinkeljärn och ankarskruv monterat i golvregel och vangstycke under en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
R rolfino skrev:
Ja det var fiffigt! Jag har dock inga stolpar att fästa mot då vagnstyckena (3 st) ska sitta mellan betongplattorna. Går söker hitta ett alternativt sätt för den händige.
Det är bara 1 av vangstyckena som hade stolpe att fästa i. De andra sitter endast i varsin 45x95 som skruvats mellan två av golvets reglar.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Tack. Så länge inte markplattan ”ger efter” så håller det med lite klenare infästningar.
 
7ender
R rolfino skrev:
Tack. Så länge inte markplattan ”ger efter” så håller det med lite klenare infästningar.
Sant! Jag körde med rejäla plintar.

Trätrappa under konstruktion vid en veranda, stödjer sig på rejäla plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Jo minsann!
 
7ender 7ender skrev:
Sant! Jag körde med rejäla plintar.

[bild]
Med en sådan trapp kan det bli många personer på den samtidigt så det är väl vettigt.
Jag har tänkt göra något liknande om min lösning visar sig vara för klen, men hittills har den fungerat (2 år)
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.