Köpte hem icke tvättad makadam 8-16 till garageplattan. Tippades på gården och körs fram medhjullastare. Från början var det ren makadam (dvs rent grus, dock dammigt vilket är förväntat) men när man kommer längre in i högen innehåller gruset även sand. Det är inte så att sandhalten uppgår till någon mätbar andel, jag är bara förvånad då jag trodde att makadam endast innehöll den specade fraktionen. Dessutom hamnade det sandiga gruset på det perforerade dräneringsröret. Funderar om det kan täppa till slitsarna?
 
  • Närbild på en hög med makadam som innehåller både små stenar och sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grus och sand ovanpå ett perforerat dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Processengine skrev:
Köpte hem icke tvättad makadam 8-16 till garageplattan. Tippades på gården och körs fram medhjullastare. Från början var det ren makadam (dvs rent grus, dock dammigt vilket är förväntat) men när man kommer längre in i högen innehåller gruset även sand. Det är inte så att sandhalten uppgår till någon mätbar andel, jag är bara förvånad då jag trodde att makadam endast innehöll den specade fraktionen. Dessutom hamnade det sandiga gruset på det perforerade dräneringsröret. Funderar om det kan täppa till slitsarna?
Är den inte tvättad så får du med lerfraktioner mer eller mindre som uppstår när krossneingen sker och den fäster på alla fraktioner
Vad man gör är att man själv tvättar med trädgårdslsngen så att det rinner ner mot bottnen
 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
OK, då vet jag att det är normalt. Att den är renare på ytan i högen beror väl på att regnet sköljt bort sanden och det blir följaktligen sandigare ju längre in man kommer.
 
Lägger till att när jag tidigare år köpt hem mindre mängder 8-16 på personbilsläpet så har det bara varit grus utan sand. Men, det kan ju också bero på att högen legat länge och regnet spolat bort sanden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.