Kan någon ge mig råd ang staket runt tomt. Vad ska man välja? Har två hundar som jag vill ha kvar på tomten. Detta är mitt första hus och har ingen koll på vad som är ett rimmligt pris. Tacksam för svar och hälp.

Helena
 
Det beror väl lite på vilken typ av hus du har. Personligen tycker jag att det har gått fullständig hysteri när det gäller staket - gamla hederliga ofärgade ståltrådsstaket brukar dock aldrig krocka estetiskt mot hus. Och så väljer man höjd efter jyckarnas hoppskicklighet. Det finns många lämpliga häckar som man därefter kan 'gömma' staketet med - på vissa ställen eller helt runt tomten. Liguster, som tar en del år att få upp i höjd, blir väldigt glad för att få ett staket inuti sig för stabilitet.

Visserligen är initialt ett Gunnebostaket ganska dyrt men sedan så finns det där under många, många år.
 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
Vi har en bilig nödlösning = förzinkat fårnät + impregnerade trästolpar från Lantmänen. Kommer inte ihåg priset men det var det biligaste vi fick tag i just då. Ingen vackert syn men försvinner delvis i grönskan.
Mina hundar kan lätt hoppa över men kan inte krypa genom ( 40kg+). Dom har rymt en gång då dom kröp under det dåligt monterade nätet som blev bättrat .... och håller sej inne sen dess. Små hundar kan dock komma genom dom stora nätmaskar.
gaia



 
  • Gilla
helenaa5
  • Laddar…
Hur löste det sig för @helenaa5 ?
Jag klarade mig med fårstängsel i häckarna i 12-15 år. Då fick jag en mycket alert hanhund och satte elstängsel eftersom en del av trädgårdsgränsen består av låg gammal stenmur. Elen funkade utmärkt - en kyss och sedan respekterade jycken tomtgränsen. De senare åren har jag inte ens haft elen på. Nu i veckan har jag fått sänka tåtarna och sätta igång elen igen för den nya familjemedlemmen. Det är skillnad på 40- kilosjyckar och den nye på 5 kilo ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.