Jag har en cirka 20 år gammal ifö cera som började läcka vatten. Det hänger droppar på vattenlåsets undersida inne under. (jag har kollat med liten kamera)
Med tanke på ålder och att spolningen mm började kärva bestämde jag mig för att byta allt utom porslinet. Ville ogärna byta hela stolen pga att då ska man kladda med avloppet och skruven ner i golvet också.
Läckan verkade kunna orsakas av den bakre cisternskruven/fästet (14).

Sagt och gjort, köpte nya prylar och bytte hela innehållet, flera gamla platsbitar gick sönder så det verkade vara på tiden. När man skulle dra åt cisternfästena kändes det knepigt att avgöra hur hårt man skulle dra. Efter utfört arbete funka allt perfekt. I två veckor. Sedan började det läcka igen. Ja ja, tänkte jag. Jag drog åt cisternfästena lite mer, det gick jättelätt så troligen är det någon tätning som sätter sig med tiden. Det blev tätt igen.

Nu har det gått några veckor och skiten läcker igen. Jag drog åt mer. Men det slutade inte läcka. Ska man dra dessa på något visst vis?

// Magnus
 
  • Explosionsritning av en toalett med numrerade delar för att identifiera och montera cisternens komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte du även cisternskruvarna? Släng upp lite bilder på toaletten, helst inne i cisternen.
 
Hej,
Allt utom porslin och sitsen är bytt, även cisternskruven är ny. Ska se om jag kan få någon vettig bild från insidan senare.

// Magnus
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Här är några foton på insidan.
Inre hörn av en konstruktion med två skruvar och plastdetaljer, eventuella byggproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det troliga problemet
Skruv med gängor synlig genom en svart plastfot på en vit yta med smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av de andra likadana skruven som det gick att få en bättre bild på
Närbild av en svart skruv med tvättare fästad i en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Magnus
 
Jag har säkert skruvar ned och ihop ett 30-tal ifö cera, men kan inte på rak arm se att du missat något. Men, några grejer du kan kontrollera. (Med risk för att du redan nämt detta)

Kan det vara i från inloppsventilens hål vattnet läcker?

Är alla packningar på plats och hela under cisternen?

När du drar åt muttrarna i cisternen, nyper det och blir trögt eller snurrar muttrarna bara lätt?

Om du försöker vicka på cisternen, sitter den hårt då?

Läcker det konstant när cisternen är full eller enbart när den fylls på eller när du spolar?

Har du några sprickor i porslinet?

Vattenfördelaren går nästan aldrig att få bort efter att ha suttit några år (hästskoformade plastdelen alldeles under cisternen som leder vatten åt sidorna), eller snarare muttern i botten, fick då dit den ordentligt?

läcker den bara från en specifik sida av toaletten?
 
Jag hoppas det är löst nu. Torrt på golvet i några dagar iaf.

Jag lossade muttern till bakre cisternskruven och torka allt torrt och rent. Sedan mosade jag utrymmet under muttern (se foto) fyllt med silikon och skruva tillbaka muttern och lät det torka i 8 timmar innan jag fyllde på vatten igen.

// Magnus
 
  • Silikon applicerat runt toalettens cisternskruv med mutter och torkad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Hejsan, tack för hjälpsam tråd! Återupplivar då jag misstänker att det på min toalett läcker vid cisternskruvarna, men vattnet går ner i hålrummet under skruvarna och sedan ner i skålen. Är osäker på hur man byter cisternskruvarna - jag får inte loss dom.

Har ett konstant droppande/strilande från cistern till skålen, och har bytt ventilsätet och tillhörande packning, så det borde inte vara därifrån det läcker. Har också sett att det bildas små bubblor runt plastmuttern på cisternskruven när cisternen är vattenfylld.

Har dock inte problem med att vatten rinner utanpå toalettstolen
 
  • Närbild av en toalett där cisternskruven är synlig med rost och smuts runt hålet; blå pilar markerar vattenläckagedragningsvägen från cisternen till skålen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.