Hej
Vi har två barn som har ett varsitt litet rum (vi bor i ett litet utbyggt hus som egentligen är en sommarstuga från början). Rummen är ca 2,4 ggr 4 m.

Ska jag vara ärlig så är det total kaos i båda barnens rum, alltså jag tror inte man skulle se skillnad om man släppte in tio vilda apor i en timme och lät dem rumla runt. Det är alltså väldigt stökigt. Tjat, hot och muta har inte funkat genom åren att de ska hålla ordning. T ex kan man fråga, - den här grejen lekte du med när du var fem kan vi ge den vidare eller slänga den? - Nej.
Det är alltså dessutom lite horder varning på dem.

MEN nu är det så bra att båda ungarna ska på scoutläger i fem dagar. Så sambon och jag tänkte "överaska" med att städa ur och byta lite möbler.

Sonen som är en "gamejer" skulle vilja ha ett höjj och sänkbart bord. Gärna med motor förstås. För att det ska bli rättvist är det nog lika bra att fixa samma till dottern.

Så nu är frågan om någon har något tips på stomme (bordskiva kan jag fixa själv) där fästet för skivan inte är djupare än 50 cm. Foten helst mindre djup än 50 cm.
Toppen vore om bredden på stommen var lite ställbar, mellan 120-140 cm bred skiva.

Enormt tack på förhand!
Mvh
Fredrik
 
tommib
Ikeas höj- och sänkbara skrivbord lär passa. Jag kollade på den vi har (tror det är en Galant men osäker) och den är inte särskilt djup. Dock har de bytt modell ett par gånger sedan den. Sådana skrivbord lär du kunna hitta ett gäng på blocket efter Covid när alla skulle ha dem för hemarbete. En varning är dock att man ofta vill ha lite djup på skivan av ergonomiska skäl när man sitter mycket vid den för att kunna vila underarmarna.

Jag förstår att det är svårt att hota/muta barnen att hålla ordning och det beror väldigt mycket på personligheten. För oss har det dock fungerat ganska bra med "Ingen skärmtid innan rummet är i ordning". Då är vi iofs extremt snåla med skärmtid och väldigt hårda med att faktiskt stå för det när vi säger att det inte blir något.

Jag förstår också tanken att överraska barnen med att städa och byta ut möbler men även det är lite personlighetsbundet. Jag själv skulle blivit tokig om någon ändrat mitt rum när jag var borta. Det är dock era barn så ni vet bäst hur de fungerar.

Kanske en säng med förvaring under? Kanske lägga upp det så att man packar saker i lådor som man tejpar igen och märker med datum. Lådor som inte är öppnade alls om ett år flyttas till ÅVC eller loppis?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.