J Josth skrev:
Jag hade nog blivit sur på säljaren och besiktigat huset extra noga då inga tidigare uppgifter är att lita på. Försökt pruta lite grann på priset.
Du är väl inte född på 90-talet heller. Du vet väl att man dels har egna ansvar/skyldigheter, samt att andra människor kan göra misstag, som man inte alltid får 10.000-tals kronor i ersättning för.
Det är väl bara till att inse att det råkat bli fel. Hur länge pumpen sedan håller har man ändå ingen aning om. Den tekniska livslängden är ju totalt ointressant. Det intressanta hade varit om det funnits garanti kvar, eller om försäkringen varit annorlunda.
Men istället för att bli förbannad och sur, kan man ju på ett trevligt sätt fråga säljaren om man kan tänka sig någon form av prisavdrag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Släpp det / eller nöj dig med 5-10 tusen i avdrag om det går att få utan problem.

Huset kommer hela tiden att bjuda på kostsamma överraskningar framöver i alla fall. Det är liksom en "naturlag" i att äga hus (och fordon).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det så. Men praxis har blivit att man att man ser till den faktiska kostnaden
Praxis var?
 
Claes Sörmland
Ännu en tråd där det där frågeformuläret bara skapar osäkerhet, missnöje och konflikter i affären. Inget gott kommer ur detta frågeformulär där det så lätt smyger sig in felaktigheter och otydliga formuleringar. Och mäklaren tar inget ansvar för faktainnehållet och säljarna känner sig tvingande att gissa fram årtal och uppgifter som de egentligen inte har.

I det här fallet hade naturligtvis det enklaste varit: Ni köper fastigheten med den värmepump som är installerad. Önskar ni mer detaljer om den, undersök den t ex läs på märkplåten när den är tillverkad och vilken modell det är.
 
  • Gilla
gaidin och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ännu en tråd där det där frågeformuläret bara skapar osäkerhet, missnöje och konflikter i affären. Inget gott kommer ur detta frågeformulär där det så lätt smyger sig in felaktigheter och otydliga formuleringar. Och mäklaren tar inget ansvar för faktainnehållet och säljarna känner sig tvingande att gissa fram årtal och uppgifter som de egentligen inte har.

I det här fallet hade naturligtvis det enklaste varit: Ni köper fastigheten med den värmepump som är installerad. Önskar ni mer detaljer om den, undersök den t ex läs på märkplåten när den är tillverkad och vilken modell det är.
Finns det något krav på.mäklarna att ha frågelistan?
Rent juridiskt så har den oftast inget värde. Men väldigt många tror att den har ett stort värde. Står det ny dränerat så tror folk att det är gjort alldeles nyligen. När de upptäcker att ny dränerat innebär 20år tidigare blir de förbannade och tror att rätten ska tolka det som de själva gör. Men rätten gör inte det. Rättsligt så räcker inte ny dränerat speciellt långt.
Jag sa ny renoverat om mitt badrum som var renoverat typ 10år tidigare.
Som du själv nämner. säljaren kan mycket väl blandat ihop det med något eller så gjordes någon reparation då. Därför skriver säljaren 2016. Inte för att luras. vill de luras så finns det nog saker som höjer värdet mer på ett hus ån sex år på en värmepump? Ny dränering .
Värdet på huset kommer inte påverkas av 6år på en värmepump. Eftersom folk som går på en visning tittar inte på huset.
Så skulle då de sex åren på verka? troligtvis inte. Säljaren gjorde ett ärligt misstag..Utan nån tanke på att luras.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Praxis var?
i rätten, för mig är det självklart eftersom det är ointressant annars. Jag kanske ska tänka på att det är inte lika självklart för ansrs

Det är en vettig praxis. Framförallt! eftersom ett hus ändå skulle gå för samma pris med felet känt. Nu är det tydligare.
 
Redigerat:
Se det positivt, 6år närmare bergvärme ;)
 
  • Älska
richardtenggren
  • Laddar…
Sen får man ju tänka på att utfästelsen "installerad 2016" bara betyder att den är installerad då........de kan lika gärna ha installerat en begagnad pump likaväl som ny så det ligger ju iallafall på köparen att kolla fysiskt hur gamla sakerna är. Be om dokument på apparaterna.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Sen får man ju tänka på att utfästelsen "installerad 2016" bara betyder att den är installerad då........de kan lika gärna ha installerat en begagnad pump likaväl som ny så det ligger ju iallafall på köparen att kolla fysiskt hur gamla sakerna är. Be om dokument på apparaterna.
Dokument? Idag finns väl inga dokument, inte ens en manual, Man får en hänvisning till tillverkarens hemsida eller nån app.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
rimligen borde det ju finnas ett kvitto på apparaten om den är ny iallafall........poängen var väl mest att utfästelsen i sig inte säger så mycket. Resten hamnar på undersökningsplikten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
rimligen borde det ju finnas ett kvitto på apparaten om den är ny iallafall........poängen var väl mest att utfästelsen i sig inte säger så mycket. Resten hamnar på undersökningsplikten.
I alla fall en faktura. Som numera skickas som efaktura eller email och går förlorad efter ett par år.
 
Dom flesta märken har nog tillverkningsår och månad stämplat på märkskylt/produktdekal på inne/utedel .
Om den sen är installerad 6 månader, 1år eller längre tid från tillverknings år/månad framgår dock av kvittot .
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I alla fall en faktura. Som numera skickas som efaktura eller email och går förlorad efter ett par år.
Jag sätter in alla viktiga dokument för huset i en pärm, en sådan där man oftast får av mäklaren. Eller så använder jag en dokumentsamlare. Samma med köpehandlingar och besiktningsprotokoll för fordon. För viktiga mail samlar jag dom i separata mappar i klienten. Men det är jag.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anders_Nilsson skrev:
Jag sätter in alla viktiga dokument för huset i en pärm, en sådan där man oftast får av mäklaren. Eller så använder jag en dokumentsamlare. Samma med köpehandlingar och besiktningsprotokoll för fordon. För viktiga mail samlar jag dom i separata mappar i klienten. Men det är jag.
Jag är sån där 70-talist så jag är också uppväxt med det. Men sen det digitala kaoset tog över så har jag ju inga papper... I bästa fall har jag något i husmappen på datorn... Oftast inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I alla fall en faktura. Som numera skickas som efaktura eller email och går förlorad efter ett par år.
För garantin är ju kvittot det primära så vill man slarva bort det på en värmepump för 100k så okej.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.