kan man koppla el bruna kaplanen tillsammans i samma kontakt i tvättmaskinen och torktumlaren
 
Både ja och nej.
Dels beror det på avstånd till duschen/badkar om det ska vara fast ansluten eller via stickkontakt.

Det går att ansluta tvättmaskin och torktumlare till samma vägguttag/ledare/säkring men då kan man oftast bara använda en maskin åt gången för annars går säkringen.
 
Frågan är rätt otydlig.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Både ja och nej.
Dels beror det på avstånd till duschen/badkar om det ska vara fast ansluten eller via stickkontakt.

Det går att ansluta tvättmaskin och torktumlare till samma vägguttag/ledare/säkring men då kan man oftast bara använda en maskin åt gången för annars går säkringen.
Jag har plats för gula kabeln och blåa kabel men jag kan inte hitta plats till brun kabel
 
  • Elskåp med blå, gula och bruna kablar anslutna till kopplingsplintar. Bruna kabeln är loss medan de andra är anslutna korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablage med anslutna gula och blå ledningar i kopplingsdosan, medan en brun kabel saknar anslutningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
Enbart en (1) ledare i varje hål i wago-klämman.
Köp nya wago-klämmor med 5 poler.
 
  • Gilla
Sami Sami1Sami
  • Laddar…
Tack . Har kopplat tvättmaskin och tork måla bruna kabel i samma hål så länge är det okej andra kablar det kopplat till laglig bara bruna kabel som jag har inga plats så därför jag har kopplat båda tillsammans i ett håll. Och det funkar så länge
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
Den mörkgråa anslutningskabeln saknar dragavlastning.
Den nya anslutningskabeln verkar också sakna dragavlastning.

Det verkar vara en kopplingsdosa, de behöver kompletteras med dragavlastningar om man använder de som anslutningsdosa.
Bättre med en "riktig" anslutningsdosa som har inbyggd dragavlastning.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sami Sami1Sami Sami Sami1Sami skrev:
Tack . Har kopplat tvättmaskin och tork måla bruna kabel i samma hål så länge är det okej andra kablar det kopplat till laglig bara bruna kabel som jag har inga plats så därför jag har kopplat båda tillsammans i ett håll. Och det funkar så länge
När man läser sådant här så inser man att sunt förnuft inte är så vanligt som man hoppas…

Varför ställer du frågor här på forumet när du fullständigt ignorerar informationen du får?

Det är INTE ok att stoppa in två ledare i samma ”hål”. I värsta fall kan du få en brand.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Du har en femledarkabel framdragen, hur ser det ut i sökringsskåpet, hur många säkringar är det på den aktuella gruppen?
 
Nissens Nissens skrev:
När man läser sådant här så inser man att sunt förnuft inte är så vanligt som man hoppas…
Demmpa Demmpa skrev:
Den mörkgråa anslutningskabeln saknar dragavlastning.
Den nya anslutningskabeln verkar också sakna dragavlastning.

Det verkar vara en kopplingsdosa, de behöver kompletteras med dragavlastningar om man använder de som anslutningsdosa.
Bättre med en "riktig" anslutningsdosa som har inbyggd dragavlastning.
Jag vet inte faktiskt jag är inte electric men det är vaktmästare som har gjort till mig jag kommer att skicka bild nu och om du kan se om det är rätt eller fel vad jag har gjort här
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Som du ser här bild blåa kabel jag har kopplat rätt och gula kabel jag har kopplat rätt därför jag har en plats till i hållen men bruna kabel som jag har kopplat tillsammans i ett hål hoppas att du förstår mig
 
  • Närbild på elkopplingar med blå, gula och bruna kablar anslutna till orangea WAGO-kopplingsklämmor i en väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
NEJ! Det där är felaktigt kopplat.
Som sagt bara en tråd per hål i Wago-kopplingen, den tvåpoliga ska bytas till minst trepolig.

Men eftersom det är en femledare framdragen så är det nog tanken att en maskin per fasledare, därav bara tvåa Wago på fasledarna.

Sen saknas även dragavlastningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Sami Sami1Sami Sami Sami1Sami skrev:
Som du ser här bild blåa kabel jag har kopplat rätt och gula kabel jag har kopplat rätt därför jag har en plats till i hållen men bruna kabel som jag har kopplat tillsammans i ett hål hoppas att du förstår mig
Som du fått veta innan är det INTE ok att stoppa in två ledare i samma ”hål”, precis som du fått veta innan behöver du skaffa en ny wago med fler anslutningar. Det du har gjort nu kan prsaka brand i värsta fall. Du lär få problem med försäkringsbolaget i så fall.

Du skall inte koppla el om du inte vet vad du håller på med…

Hur det är med övriga kablar går inte att säga säkert utan att mäta.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Nissens
Sami Sami1Sami Sami Sami1Sami skrev:
Jag har inte ignorera nån . bara fråga
Jo, du har ju fått veta att du behöver byta wago, och ev. Kolla belastningen på övriga faser.

Men du har inte brytt dig om det.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Ett typiskt jobb för en yrkesman detta. !

Jag säger låt bli ! Ring elektriker i morgon Måndag. Han eller hon fixar detta på rätt sätt i ett nafs !
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.