Hej! Vi köpte nyligen par innerdörrar som följer gammal standard. Vi trodde i vår enfald att det skulle vara enkelt och billigt att hitta karm till dom men det visade sig bli lite dyrare än vi tänkt. Jag har funderat lite, skulle det inte gå att köpa karm av ny standard och använda ett stämmjärn eller fräs för att skapa nya fästpunkter för gångjärn som passar dörrarna av gammal standard. Är det någon som försökt sig på det? på pappret verkar det inte så svårt men är rädd att jag missat något.
 
AXS
Det kan bli mycket hugga de, även låshus kan sitta på fel höjd. Och behöver du ändra bredden på bladet kan det bli för lite material kvar som har lite styrka.

Måtta allt och jämför noga!
 
Jag har gjort liknande jobb. Jag har inte anpassat nya karmar till gammal standard. Men jag har ändrat gamla karmar(monterade) från vänster tillhöger. Det funkade bra.

Nu har jag ett annat problem. Jag har karmar och dörrar i ny standard. Jag vill byta ut snäppgångjärnen mot riktiga tappbärande. Frågan är då på vilka mått jag ska sätta de tappbärande gångjärnen för att vara mest kompatibel om jag behöver byta ut någon dörr i framtiden. När jag googlar på ämnet så får jag intrycket att det helt enkelt inte går att köpa dörrar med mått enligt ny standard samt tappbärande gångjärn. Alla verkar levereras med snäppgångjärn. I så fall har jag ju inget att anpassa mig till. Då kan jag sätta mina gångjärn på vilka mått som helst.

Är det någon som har input på det här?
 
AXS AXS skrev:
Det kan bli mycket hugga de, även låshus kan sitta på fel höjd. Och behöver du ändra bredden på bladet kan det bli för lite material kvar som har lite styrka.

Måtta allt och jämför noga!
Eftersom det är pardörr så slipper jag tänka på låshuset, men blir istället tvungen att göra det för gångjärnen på båda sidorna.

Förstår inte riktigt din andra punkt, tänker du ifall jag måste ta bort material för att passa in ett dörblad som är bredare än det är tänkt för karmen? Jag borde varit mer specifik i trådstarten men jag har inte satt in karmen ännu så tänkte välja en karm där jag kan krympa bredden på karmen genom att ta bort material från överstycket ifall jag måste justera bredden för att passa dörrbladet.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har gjort liknande jobb. Jag har inte anpassat nya karmar till gammal standard. Men jag har ändrat gamla karmar(monterade) från vänster tillhöger. Det funkade bra.

Nu har jag ett annat problem. Jag har karmar och dörrar i ny standard. Jag vill byta ut snäppgångjärnen mot riktiga tappbärande. Frågan är då på vilka mått jag ska sätta de tappbärande gångjärnen för att vara mest kompatibel om jag behöver byta ut någon dörr i framtiden. När jag googlar på ämnet så får jag intrycket att det helt enkelt inte går att köpa dörrar med mått enligt ny standard samt tappbärande gångjärn. Alla verkar levereras med snäppgångjärn. I så fall har jag ju inget att anpassa mig till. Då kan jag sätta mina gångjärn på vilka mått som helst.

Är det någon som har input på det här?
Härligt! Skönt att veta att det går, ska nog försöka mig på det isåfall. Tyckte det blev ganska dyrt att köpa specialgjort jämfört med att köpa färdig karm från tex byggmax.
 
AXS
Ta alla mått och rita noga, sen kommer det gå kanon!
 
Jag har gjort samma sak flera gånger. Är smidigt att fräsa grovt för att sen stämma ur det sista. Du får du rätt djup.
Man kan även skruva dit gångjärnet och sen skära med brytbladskniv/skalpell utmed kanterna. Då är det lätt att få det tight när man stämmer ur
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.