Gäller en fastighet där förra ägaren målat (2016) ett par byggnader med ovanstående färg som om jag förstått det rätt är en hybridfärg vad det nu i praktiken betyder för virket i framtiden?

Då det målats på sådana ställen och konstruktioner som av tradition ska/bör kunna andas så är min fundering vilka egenskaper denna färg har och om det var ett vettigt val hen gjorde.

12 års kulörgaranti är ju helt förkastligt om virket under färgen ruttnar bort.,,

Kan någon insatt i moderna färger reda ut detta åt en linolje och slamfärgs brukare som aldrig doppat penseln i dylika häxbrygder.
 
Enklast är väl att fråga tillverkaren. Eller kolla på deras hemsida. Verkar vara vanligare i Norge än i Sverige vad jag sett så kolla norska siter är nog ett hett tips. Här är en länk med info och kontaktuppgifter:

Butinox Futura Dekkbeis

 
O O skrev:
Enklast är väl att fråga tillverkaren. Eller kolla på deras hemsida. Verkar vara vanligare i Norge än i Sverige vad jag sett så kolla norska siter är nog ett hett tips. Här är en länk med info och kontaktuppgifter:

Butinox Futura Dekkbeis​

Det är nog inte någon tillverkare som erkänner att deras produkt förkortar livet på det som målas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.