Vi hade missat art förlänga försäkringen på vår lvvp, och hemförsäkringen hade inte gett något efter åldersavdrag 😢
 
  • Ledsen
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Man kan enkelt konstatera vilket de flesta redan vet. Teknisk livslängd är inte samma sak som att den håller så länge... Vissa pumpar bara går och går. inga fel. De kämpar på långt över sin tekniska livslängd
Vi kan konstatera att pumpen lägger inte automatiskt av efter att det uppnått sin tekniska livslängd.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Folk gör en tankevurpa här. Rätten säger inte du får en ny pump. Det du får är skillnaden i värde. mellan 2016 till 2010. Eftersom värdet inte blir noll bara för att dess tekniska livslängd har passerats.
Det kam inte vara många tusenlappar.
Ni trodde ni köpte en pump från 2016. Där stannar ersättningen. Om vi säger att värdet är noll när den är från 2010. Du kam fundera över värdeminskningen.
Jag säger så här under 20000:- Då får du inga pengar oavsett.

Huruvida säljaren skrev 2016 har ingen betydelse..

Tänk på att det är inte säkert att em domstol tänker som vi gör.

Om jag vore som du. Skulle jag inte göra något alls. lev och.må bra.
Låt pumpen tuffa på.
En pump från 2016 kan också bli skrot.
Det är väl det som #9 säger…
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan enkelt konstatera vilket de flesta redan vet. Teknisk livslängd är inte samma sak som att den håller så länge... Vissa pumpar bara går och går. inga fel. De kämpar på långt över sin tekniska livslängd
Vi kan konstatera att pumpen lägger inte automatiskt av efter att det uppnått sin tekniska livslängd.
Hur stor andel av pumpar är det som beter sig så?
 
Nissens Nissens skrev:
Hur stor andel av pumpar är det som beter sig så?
Det finns nog ingen som vet eftersom det inte rapporteras någonstans mig veterligen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Det finns nog ingen som vet eftersom det inte rapporteras någonstans mig veterligen.
Precis, och då blir det inte relevant.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Man har en ekonomisk livslängd där enheten bokföringsmässigt minskar värdet per år (avbetalningstid) och efter x antal år har värdet 0 och förhoppningsvis har det spara mer pengar än det kostat under perioden. Där kan man se att en BVVP med energibrunn har mycket längre avbetalningstid än en LLVP när det gäller att spara in sin egna kostnad.

Sedan har man en teknisk livslängd där huvuddelen av utrustningen beräknas klara lovad period utan att mer än en minimum problem och garantiåtgärder under perioden.

Sedan har man verkligheten med hela spannen med problem kort efter driftsättning till att det håller dubbla sin tekniska livslängd - den berömda badkarskurvan.

Om man får en måndagsex med problem tidigt och det fortsätter vara en strulputte hela produktlivslängden igenom även om garantier/försäkringar kanske tar de första 10 åren eller en som håller i +25 år utan problem är något som inte går att förutse när man väljer produktlösning för sin värme.

Somliga är det inte kompressorn som bestämmer när det är dags att byta utan det kan vara beredaren som rostat upp inne ifrån och det börja läcka mellan varmvatten och systemvatten etc. och det är något som visar sig gälla för en viss produktserien av konstruktionsfel men inte visar sig först förr än efter 10 år och då nästan alla på en gång under relativt få antal år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis, och då blir det inte relevant.
Vad menar du egentligen?

Att pumpar kan gå mycket längre än "teknisk livslängd" är ett faktum.

Att pumpar dör långt innan ens garantin löpt ut är också ett faktum.

Vilken slutsats kan man dra av det?

Teknisk livslängd är inte ens ett väl definierat begrepp.

IVT säger att
"en bergvärmepump kan ha en livslängd på 15–20 år. I bästa fall 25. "
En skillnad på 10 år, 15-25 år😮
 
  • Gilla
  • Ledsen
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad menar du egentligen?

Att pumpar kan gå mycket längre än "teknisk livslängd" är ett faktum.

Att pumpar dör långt innan ens garantin löpt ut är också ett faktum.

Vilken slutsats kan man dra av det?

Teknisk livslängd är inte ens ett väl definierat begrepp.

IVT säger att
"en bergvärmepump kan ha en livslängd på 15–20 år. I bästa fall 25. "
En skillnad på 10 år, 15-25 år😮
på tex. hårddiskar i en RAID kan man ha regler som att på 5 hårddiskar skall det var mindre än 50% chans att en disk av de fem går sönder på 5 år, och man kan ändå råka på att den första disken havererar efter 3 veckor och resten klarar de sagda 5 åren...

När det gäller MTBF så håller inte en disk i lovade tex. 100000 timmar - utan det anger att om du har 100000 diskar så är det max 1 disk i timmen som går sönder i ett genomsnitt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
C
S Sajmon skrev:
tillträde om en månad
Tillträde om en månad låter som att eventuell besiktningsfrist löpt ut(?)

Krasst sett har du då inte längre möjlighet att åberopa några icke dolda fel.
Och tveksamt om detta fel kan räknas som dolt även om det finns en felaktig utfästelse från säljaren.
 
Nissens
D Dilato skrev:
Vad menar du egentligen?

Att pumpar kan gå mycket längre än "teknisk livslängd" är ett faktum.

Att pumpar dör långt innan ens garantin löpt ut är också ett faktum.

Vilken slutsats kan man dra av det?

Teknisk livslängd är inte ens ett väl definierat begrepp.

IVT säger att
"en bergvärmepump kan ha en livslängd på 15–20 år. I bästa fall 25. "
En skillnad på 10 år, 15-25 år😮
Ja, men om man inte vet hur vanligt det är att de går så länge så blir osäkerheten stor.
Säg att det är 1% som går längre än 20 år. Då spelar det ju inte så stor roll, chansen är ju en på hundra att man har en av de pumparna…

Jag har själv en värmepump som fyllt 20 år. Hittills tuffar den o går så fint. 😊
 
Ser att det är luft/vatten. Sådana är dyra. Jag hade pratat med mäklaren och frågat om det går att få 20 tusen rabatt pga misstaget men blir det problem hade jag släppt det. Säljarna vill också få huset sålt så chansen är att de accepterar ett rimligt förslag om du är diplomatisk.

Nu vet jag inte priset på huset men titta på vad mäklararvode (om ni skall sälja) och lagfart kostar. Detta är en av många extra utgifter som kommer när man köper hus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är det ens värdet på värmepumpen som är relevant här? Det är väl skillnaden i pris på hela huset, dvs om det värderats annorlunda med den korrekta uppgiften som är avgörande?
 
  • Gilla
  • Wow
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Som sagt, hur mycket lägre skulle budgivningen blivit på huset om det rätta årtalet vore känt vid köpet?

Jag tror inte det skulle varit någon skillnad. Det skulle troligen varit skillnad om pumpen hade angivits vara ny, typ 1 eller 2 år gammal. Eller om den hade visat sig vara (troligt) helt slut 30+ år gammal eller så.
 
  • Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det ens värdet på värmepumpen som är relevant här? Det är väl skillnaden i pris på hela huset, dvs om det värderats annorlunda med den korrekta uppgiften som är avgörande?
Visst är det så. Men praxis har blivit att man att man ser till den faktiska kostnaden
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.