T
Hej,
Jag har sedan flera år solceller och funderar på att kompletera med batteri.
Hörde idag på radion att skatteverket vill "skärpa upp" dom frikostiga reglerna för just batteri så då tänkte jag det kanske är dax :)
Ser att man kan ansluta sig till vad Svea Solar kalla "Sun rewards" oxå för att dra in ytterligare lite pengar men ser inte hur mycket.

Så vad tror ni om batteri? tänkte runt 15kWhoch även installera elbilsladdare även att jag inte har elbil ännu.

Verkar finnas något som kallas heartbeat oxå som verkar inntressant, eleveras av https://1komma5.se/heartbeat
Kanske något att satsa på eller?
 
Redigerat:
Hej turbo100
I vilket program på radion sades detta och tidpunkten?
Det vore bra att höra mera detaljer?
 
T
Det var på P1, morgonnyheterna.. kan tänka mig det var 07.30
 
T
T turbo100 skrev:
Tror denna artikel jag precis hittade svarar på min fråga: [länk]

Verkar inte vara ett lönsamt alternativ att köpa till batteri enligt hemsol.
Artikeln bortser från inkomster för att stötta elnätet, men det är väl just där inkomsterna finns.
 
T
W witten skrev:
Artikeln bortser från inkomster för att stötta elnätet, men det är väl just där inkomsterna finns.
Hur stora är dom?
 
T turbo100 skrev:
Hur stora är dom?
Några tior varje månad för ca 10kw om du ansluter till Checkwatt i nuläget till ca 3000kr/mån för samma effekt hos andra aggregatorer. Beror bl.a på vad du har för växelriktare idag.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var också på ekonyheterna: [länk]
Kunde inte höra något i det inslaget om detta.

Rätt länkat ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker det är hög tid att ta bort avdraget på 20% för solceller då priserna sjunkigt såpass mycket där, MEN behålla avdraget på 50% för batterilagring och laddpunkt.
 
Jag har sol med batteri på båten och med tanke på priset på batterier har jag väldigt svårt att se att man kan räkna hem det ekonomiskt inom rimlig tid.

Skulle nog hellre satt pengarna i en lämplig fond eller aktiesparande om det är ekonomi det handlar om.

Vill man vara off grid eller har problem med långa strömavbrott är det en annan sak.

Nu är mitt batteri i båten betydligt dyrare än om man köper ett stort batteri till hemmet men än så länge är nog hembatterierna för dyra för att kunna räkna hem.
Mitt batteri kostade runt 10.000kr per kWh.

Vad ligger batterierna för hemmabruk på nu? Priserna går ju ner så det är väl bara en tidsfråga innan det blir lönt.
Dagens fluktuationer av elpriset väger såklart in också men det borde ju vara ett övergående problem.
 
De jag känner som har solpaneler och batteri säger att batteriet egentligen inte är ekonomiskt försvarbart. Det är mer en kul grej som lånefria 40-talister kan lägga sina överblivna pengar på. Hela grejen är ju som en väldigt dyr tamagotchi (för oss som minns vad det var), och med batteri blir den roligare.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
De jag känner som har solpaneler och batteri säger att batteriet egentligen inte är ekonomiskt försvarbart. Det är mer en kul grej som lånefria 40-talister kan lägga sina överblivna pengar på. Hela grejen är ju som en väldigt dyr tamagotchi (för oss som minns vad det var), och med batteri blir den roligare.
Men då antar jag att de inte får betalt för FFR?
 
W witten skrev:
Men då antar jag att de inte får betalt för FFR?
Inte vad jag vet. Hur mycket kan man få för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.