S sjoelund skrev:
Fungerar dock inte alls för överskåpen :(

Men det finns väl en anledning till varför instruktionerna till Metod säger att man ska ha ett helt rakt underlag i våg och lod längs hela väggen - det fungerar inte bra annars.
Precis, och hur ofta är väggarna spikraka 😱😉

Då använder man de här. 😜
Monteringsstativ i två modeller, golvmodell "Raketen" (Art nr K91392) och bänkmodell (Art nr K91391), med tekniska specifikationer som höjd och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv kör jag med bänkmodellen då jag föredrar sätta bänkskåpen först för man snabbare ska få till mätning för stenskivor så kan man i lugn och ro fixa allt annat sen.
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hjälper dock inte bänkskivefirman om väggen är S-formad.
Gör det väl... de skiter ju oftast i om väggen är skev.
Det är väldigt få stenleverantörer som formsågar bakkant av skivan om väggen är skev.
Dock vill de ju ha en rak framkant så överhänget blir likvärdigt längs hela skivan.

Sen är det även väldigt viktigt att skåpen är riktigt bra satta i våg och Ikeas hittepå med plåtlister skruvade ner i stommarna ställer till problem så man behöver oftast lägga masonite på stomsidorna för de ska kunna skjuta in stenskivorna vid montering av dessa.
 
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Gör det väl... de skiter ju oftast i om väggen är skev.
Det är väldigt få stenleverantörer som formsågar bakkant av skivan om väggen är skev.
Dock vill de ju ha en rak framkant så överhänget blir likvärdigt längs hela skivan.

Sen är det även väldigt viktigt att skåpen är riktigt bra satta i våg och Ikeas hittepå med plåtlister skruvade ner i stommarna ställer till problem så man behöver oftast lägga masonite på stomsidorna för de ska kunna skjuta in stenskivorna vid montering av dessa.
Nu har jag tolkat TS att firman inte vill leverera. Men jag kanske har övertolkat det.
 
K Kane skrev:
Nu har jag tolkat TS att firman inte vill leverera. Men jag kanske har övertolkat det.
Så har jag med tolkat det men inte för att väggen är skev utan för att framkanten inte är rak.
Det är två väldigt olika saker. 🙃😉
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så har jag med tolkat det men inte för att väggen är skev utan för att framkanten inte är rak.
Det är två väldigt olika saker. 🙃😉
Bara en vet sanningen! 😉
nimbus2000 nimbus2000 skrev:
Hej,

Stommarna linjerar mellan skåpen. Problemet är att över hela väggen så blir det en diff eftersom väggen är som en kurva i plan. Det smala skåpet i mitten hamnar 7 mm längre ut än det på kanten. För stenskiva rekommenderade dom en felmarginal på högst 4mm.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bara en vet sanningen! 😉
Precis och jag är ledsen att behöva säga det men du verkar inte förstå problemet. 😱😢

Om väggen är som en banan och buktar utåt på mitten som TS förklarat det och man lägger på en rak stenskiva så kommer ju den när den tar emot utbuktningen på väggen att få korrekt överhäng vid den smala stommen men rent för mycket i ändarna då TS satt skåpen dikt an den skeva väggen så framkanten av skåpen är lika skev.
Om man då skimsar ut skåpen i ändarna av uppställningen och riktar framkanten så den blir rak så kommer överhänget bli likadant längs hela uppställningen men det blir glipor mot väggen i ändarna vilka täcks av stänkskyddet.

Vet inte hur jag enklare ska förklara det men jag är ganska säker på att jag med 20års erfarenhet av köksmontage förstått problemet och är på rätt spår iaf. 🙏
 
  • Gilla
krambriw och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis och jag är ledsen att behöva säga det men du verkar inte förstå problemet. 😱😢
What? Vad menar du?
Det är inte jag som skall leverera skivan.
 
K Kane skrev:
What? Vad menar du?
Det är inte jag som skall leverera skivan.
Nej, men som sagt verkar du inte förstå TS problem och du har väl inte heller kommit med några hjälpande inlägg vilket förvisso blir svårt när du tydligen inte förstår problemet som sagt.
K Kane skrev:
Förstår inte riktigt vad du eller mätteknikern menar, men om du öppnar luckor och lådor så ser du ju om stommarnas framkant sitter rätt mot varandra.
Du skrev ju själv direkt att du inte förstår och ovan inlägg pekar också på det då du pratar om stommarnas förhållande till varandra.
K Kane skrev:
Hjälper dock inte bänkskivefirman om väggen är S-formad.
Sen kommer du med detta som jag inte heller förstår mig på för varför skulle stenleverantören bry sig om väggen är skev.
De bryr sig väl om att framkanten som syns ska bli snygg och rak i förhållande till skåpen då det är detta som syns.


Men jag lägger ner nu... ha en fin kväll. 🙏
TS förstår nog vid detta laget och klarar sig nog fint utan en massa icke väsentliga inlägg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej, men som sagt verkar du inte förstå TS problem och du har väl inte heller kommit med några hjälpande inlägg vilket förvisso blir svårt när du tydligen inte förstår problemet som sagt.
OK, detta dög inte således trots att det var principen som TS använde?
K Kane skrev:
Förstår inte riktigt vad du eller mätteknikern menar, men om du öppnar luckor och lådor så ser du ju om stommarnas framkant sitter rätt mot varandra.
nimbus2000 nimbus2000 skrev:
Vi provade att använda snöre för att se om skåpen linjerade i framkant, men det som funkade bäst tyckte vi var att göra som i denna video:
 
K Kane skrev:
OK, detta dög inte således trots att det var principen som TS använde?
Sorry men jag förstår fortfarande inte alls vart du vill komma med dina inlägg för de är totalt obegripliga och du skrev ju själv som sagt redan i ditt första inlägg att du inte förstod vad det handlade om, så varför fortsätter du då älta.

Inbillar du dig att det inte fungerade med snöre för att tillfredsställa mätfirman så är du nog också väldigt fel ute...igen... har jag en stark känsla av.
Som jag tolkar TS så testade de detta efter att mätfirman gett sig av (och ska komma tillbaka när skåpen står rakt) men tyckte metoden på videon var enklare.
 
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.