Halloj,

Ska snart flytta in i en nybyggd lägenhet där man valt att enbart sätta en duschvägg i badrummet. Jag misstänker att det kan skvätta en del ut mot handdukstork och liknande, och funderade således på olika lösningar.

Jag tror att duschväggen som sitter där idag är denna från Svedbergs: https://www.svedbergs.se/produkter/duschar/nischdusch/180-nisch-enkel/

Nedan är planlösningen så som den ser ut idag.

Planritning av badrum med markeringar för föreslagna placeringar av duschdraperistång alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat på ett antal lösningar, dels med en till duschdörr, och dels med någon form av duschdraperistång med ett duschdraperi i lite tjockare tyg så det känns lite "lyxigt". Har numrerat alternativen nedan så det kan vara lättare att referera till dem.


1. Det första jag funderade på var att sätta in en till likadan dörr och således ha ett duschhörn. Men, jag är osäker på om den befintliga är "gjord" för att fungera i ett duschhörn då den saknar lister osv. Ev. går detta köpa till, men det känns som en suboptimal lösning om dörren från början inte är gjord för att vara i ett duschhörn? Dessutom är jag osäker på om den andra dörren kommer hamna för nära handdukstorken och slå i den när man öppnar (risk för katastrof). Att köpa ett helt nytt duschhörn är ju så klart ett alternativ, men det känns som kapital- och miljöförstöring att göra sig av med en helt ny duschdörr.


2. Sätta fast en duschdraperistång i dörren och väggen. Helst vill jag undvika att borra, så någon form av limbricka vore optimal. Den största nackdelen jag ser med detta är att duschdörren då blir fast och inte går att svänga in ifall man behöver mer utrymme i badrummet.
Planritning av badrum med mått, inredning och föreslagen plats för duschdraperistång markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3. Sätta fast en svängd duschdraperistång strax ovanför duschdörren. Dessa verkar dessutom klart lättare att hitta limbara än den i alternativ 2 ovan. Med detta alternativ behåller jag duschdörrens "svängbarhet". Denna lösning kommer påminna lita om Svedbergs egna Langfoss (med skillnaden att min lösning tillåter att duschdraperiet åker runt hela duschen, och inte enbart en del av den som Langfoss). Frågan är om det kommer se märkligt ut att ha en duschdraperistång "runt" en duschdörr? Funderar även på vad som är bäst; att ha duschdraperiet på utsidan (alternativ 3a) eller insidan (alternativ 3b) av duschdörren? Troligen utsidan, antar jag, så man slipper att draperiet dras in mot en när man duschar, i alla fall från det hållet.
(drog lite tunnare linjer i bilden nedan för att visa att den kommer gå typ i höjd med duschdörren).

Planritning av ett badrum med duschhörna, toalett, handdukstork och badrumsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Det sista alternativet är det minst "invasiva" och innebär att jag klistrar fast 2 st. krokar (eller liknande) på duschdörr och vägg. När man duschar hakar man helt enkelt fast duschdraperiet i dessa två krokar, och när man är klar kan det hänga på en av krokarna (eller båda, för att torka). Fördelen, likt alternativ 3, är att svängbarheten i dörren bibehålls. Det är dessutom den lösning som syns minst, särskilt om jag hittar små krokar. Jag kommer så klart ha ett duschdraperi i rätt bredd så det är spänt när man hänger upp det och således inte har någon "slack".

Planritning av ett badrum med angivna mått, duschplats, handdukstork, och alternativ för duschdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag är lite kluven. Först var jag helt inne på alternativ 2, men när jag insåg att det kanske är trevligt att kunna vika in duschdörren började jag fundera mer på alt. 3 och 4. Alt. 2 är dock kanske det finaste (?) och tillåter även att man hänger galgar/handdukar på stången, så det är lite svårt... :) Eller är det smartare att bara kolla om det går komplettera dörren med en likadan och således ha ett helt duschhörn?
 
Redigerat:
Takskena skulle kunna vara en bra lösning.
Tror de kallas för gardinskena även när det gäller dusch. Enda utmaningen kan vara längden på draperiet, men det går att hitta och blir snyggt med draperi från golv till tak.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Till att börja med vänta tills du har flyttat in för med takdusch så skvätter det faktiskt inte iväg så långt.

2. Jag tror det är dumt att låsa fast den befintliga duschdörren för det är praktiskt att vika undan dörren när man ska städa runt toaletten. Badrummet kommer också att upplevas lite luftigare när man viker in dörren.

1. Enstaka duschdörrar brukar inte ha någon magnetlist längs ytterkanten och låser därmed inte mot en annan dörr som med två dörrar som är gjorda för hörn. Men det kan vara värt att kolla upp om det går att köpa till som en reservdel.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi har en enkel duschdörr (87 cm) och det fungerar utmärkt. Det vatten som stänker utanför duschen håller sig på en låg nivå och man behöver bara tänka på att det ska vara fritt på golvet bakom och kanske 10-20 cm upp på väggen där det kan stänka. Glad att vi valde duschdörr istället för fast duschvägg då det frigör ganska mycket utrymme när den svängs in.
 
  • Gilla
AFMIH
  • Laddar…
Tack snälla för era svar!

En takskena är något jag som hastigast funderat på. Antar att dessa går att limma fast med monteringslim. Undrar om detta skulle se bättre eller "sämre" ut jämfört med en duschdraperistång strax ovanför duschväggen. Jag funderar på att låta sy upp ett duschdraperi med rätt mått :)

BirgitS och novon; ni har rätt i att jag troligen bör flytta in först och se hur det faktiskt blir när jag duschar. Kanske har gjort en höna av en fjäder här och tänkt att halva badrummet kommer bli plaskvått. :) Håller med om att alt. 2 inte är någon höjdare då det låser fast dörren, så det alternativt kan nog förkastas. Magnetlister finns att köpa löst tror jag. Utmaningen blir nog snarare att hitta en till dörr som matchar exakt i mått, då den befintliga inte är installerad med en till dörr i åtanke (tror jag - jag behöver mäta när jag får tillträde).
 
BirgitS
A AFMIH skrev:
(tror jag - jag behöver mäta när jag får tillträde).
Har du flyttat in än @AFMIH ?
Vi undrar hur det har gått med din dusch.
 
Hej! Ledsen att jag inte återkopplade efter inflyttningen! Bott i lägenheten i cirka 2 månader nu, och det går överlag bra med enbart en duschvägg. Det stänker inte så fasligt långt ut, men det gäller ändå att passa sig lite grann så man inte flaxar alltför mycket med armarna - då kan det skvätta en hel del. Men jag har börjat duscha med "fronten" mot väggen så jag har duschväggen på min vänstra sida, och det hjälper en hel del. Blir intressant att se hur det ser ut efter att första gästen duschat hemma hos mig dock :D Kanske får gå igenom "duschguiden" innan :)
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
När jag växte upp duschade familjen under många år i ett badkar. Inget draperi på någon sida. Ett badkar är ju även rätt smalt.
Jag lärde mig rätt bra hur jag skulle duscha för att det skulle stänka minimalt. Alla i familjen gjorde nog på olika sätt, också med varierande framgång. Men skulle såga att det var bra att lära sig hur man kan duscha utan att det stänker så mycket.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.