Vet att jag är lite tråkig nu, men är inte det här ett sådant där läge där det är dags att ta in någon som kan?
Högspänning, oklara inkopplingar, högt uppe på ett tak. Personligen hade jag inte varit bekväm med att grotta speciellt djupt i det här.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
barn och fruar ska vara bortresta
Det ät nog bra om någon är i närheten som kan bryta ström och larma.
 
Tusen tack för alla svar. Den ena mer hjälpsam än den andra. Det blev ca 30 meter ny kabel, 3-4 meter neonkabel (tändkabel till Volvo) och att löda ihop wn hel del nya jordpunkter och vips så fungerar allt. Säkerheten var aldrig någon fara med då arbete i skylten skedde med säkringarna urskruvade och kollegan slog av och på på handvredet när det skulle provköras. Kommunikationen sköttes via Peltor så vi var hela tiden i trygga händer. Lina och hajkrokar användes även det hela tiden.

Skylten, hur gammal den än må vara har blivit hårt ansatt av väder och vind så det var tex inte många genomföringar som inte hade torkat och spruckit upp helt. Dessa åtgärdades även de.

Tack för hjälpen åter igen
 
  • Gilla
  • Älska
HSP och 7 till
  • Laddar…
En neonskylt som ej lyser har oftast ett (eller flera av nedan fel):

A .Trasigt rör (fysiskt av eller slut på gas).
B. Bränd kabel.
C. Trasig transformator.

Felsökningen går generellt till enligt nedan:

1:
Rören kontrolleras med en neontestare (de billigaste köps via e-bay om du söker på "neon tube tester"). testarens "antenn" läggs emot rören och om rören tänds så fungerar de med största sannolikhet. Om något/några rör är trasigt byts det tillfälligt ut mot en speciell neonkabel (som klarar hög spänning).

Trasiga rör ritas av/skickas till neontillverkare.

Om resterande rör fortfarande ej lyser går man vidare och felsöker transformatorn...

2.
Om du har ett fungerande rör provkör du detta på transformatorn genom att koppla på den på transformatorn. Här finns det två sorters transformatorer:
A. har endast en utgång på sekundärsidan och då kopplars rörets ena enda på transformator och andra ut i godset.
B. Har två utgångar på sekundarsidan och då kopplas varsin utgång på varsin sida om röret.
Lyser röret fungerar transformatorn.

Om du ej har ett fungerande rör gör du enl nedan:
1. Slå på strömmen.
2. SÄTT PÅ DIG GUMMIHANDSKAR OCH TA EJ I LEDAN DE MTRL.
3. Ta tamparna på sekundärsidan och för mot varandra eller ut mot godset (om det endast finns en). Om du ser ett tydligt överslag (gnista) fungerar transformatorn.
Observera dock att vissa transformatorer har överslagsskydd vilket gör att de stängs av och ingen gnista bildas. I dessa fall måste de felsökas med ett fungerande rör.

3.
Om ovan åtgärdats/kontrollerats och det trots allt inte lyser måste skylten öppnas upp i de partier som är släckta för att kontrollera att inga kablar brunnit/brustit. Då det är hög spänning i neon finns stor risk för överslag som riskerar att bränna ut kablar.


Om ovan känns för krångligt hjälper jag er gärna.

M v h

Oskar Karlsson
KarlssONs Skyltservice
076 025 76 57
karlss.on@mail.com
www.karlssonsskyltservice.com
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jag ska lägga av med min hobby och kan sälja 2 st fungerande trafon för neon-skyltar.
 
Lyftar tråden. Någon som är intresserad i trafon för neon-skyltar samt några fungerande bokstäver? Jag kan skicka bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.